arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸

آغاز «مذاکره ملی» در کلمبیا پس از تظاهرات ضددولتی

دفتر ریاست‌جمهوری کلمبیا اعلام کرد که "مذاکره ملی" در این کشور با هدف کاهش تنش‌ها به دنبال تظاهرات ضددولتی اخیر معترضان آغاز شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش خبرگزاری فرانسه، براساس این گزارش، ایوان دوکه رئیس جمهوری کلمبیا روز گذشته(یکشنبه) مذاکره ملی را آغاز کرد. دوکه محافظه کار که پس از گذشت ۱۸ ماه از حضورش در سمت ریاست جمهوری کلمبیا با پایین‌ترین میزان محبوبیت روبرو بوده، مذاکره ملی را با شهرداران و یکسری مقامات در عصر روز گذشته برگزار کرد.

به دنبال برگزاری اعتراض‌های ضددولتی در کلمبیا، رئیس‌جمهوری این کشور اخیرا وعده داده بود، دولتش "مذاکره ملی" و اعمال "اصلاحات اجتماعی" را در دستورکار خود قرار دهد

رئیس جمهوری کلمبیا در مذاکراتش ضمن تشریح چالش‌های دولتش به دیدگاههای شهرداران در حوزه های مختلف از جمله امور بهداشت عمومی، آموزش، تاسیسات زیربنایی در شهرهای مختلف گوش کرد.

این مذاکرات با حضور ۲۴ شهردار در حالی در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد که معترضان روز یکشنبه نیز در شهرهای بوگوتا، مدلین و کالی دست به تظاهرات زدند اما به گستردگی تظاهرات روز پنجشنبه گذشته نبود.

از جمله مطالبات معترضان سرکوب جدی قاچاق مواد مخدر، کاهش خشونت ها، بهبود شراط بازار کار و ترمیم امتیازهای بازنشستگی بوده است. سازمان‌های اصلی کارگری، کشاورزی و دانشجویی، سیاست‌های نئولیبرال دولت کلمبیا را رد کرده‌اند. دولت این کشور به دنبال «کاهش بودجه مستمری‌بگیری، افزایش سن بازنشستگی و به خدمت گرفتن افراد جوان با کمتر از میانگین دستمزدها» بوده است.

ایوان دوکه پیشتر اعلام کرده بود که تحت مذاکره ملی برای حل‌وفصل اعتراض ها، با وزرای دارایی، کار و تجارت و همچنین نمایندگانی از بنگاههای تجاری و اتحادیه های کارگری دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

اعتراض‌های ضد دولتی در حالی در کلمبیا برگزار شده که منطقه آمریکای لاتین به ویژه در شیلی و بولیوی این روزها شاهد ناآرامی‌های گسترده‌ای است.

رئیس‌ جمهوری کلمبیا پیشتر با چالش های مختلفی از جمله نگرانی‌های امنیتی در مرز با ونزوئلا نیز دست و پنجه نرم کرده است. دولت بوگوتا اعلام کرده هجوم مهاجران ونزوئلایی به کلمبیا شرایط سختی را برای دولت در برآورده کردن نیازهای آنها ایجاد کرده است. کلمبیا اعلام کرده در صورت عدم انتقال کمک های بین المللی این کشور نمی تواند نیازهای مهاجران ونزولایی را برآورده کند. در این میان مردم کلمبیا نیز نسبت به حضور موج مهاجران ونزوئلایی خشمگین هستند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان