arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۸۹ /

وقتی اردن درخواست آمریکا برای بازرسی از هواپیمای ایرانی به مقصد سوریه را رد کرد

کمتر از یک ساعت بعد عاید با مشاور سیاسی تماس گرفته و گفت که دولت اردن به این تصمیم رسیده است که نمی‌تواند به هواپیمای ایرانی اجازه عبور بدهد و سپس درخواست بازرسی آن را بکند. برعکس به گفته او اردن مانند گذشته رفتار کرده و در صورت درخواست ایران برای عبور، اجازه عبور نخواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وقتی اردن درخواست آمریکا برای بازرسی از هواپیمای ایرانی به مقصد سوریه را رد کرد

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: گزارشی محرمانه از سفارت آمریکا در اردن به تاریخ سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۱ به توضیحاتی درباره رد درخواست بازرسی هواپیمای ایران از سوی اردن پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: اردن درخواست بازرسی هواپیمای ایران را رد کرد، احتمالا اجازه عبور هم نخواهد داد
طبقه بندی: سری
سه شنبه: ۷:۴۴ دقیقه بیست و هشتم می ۲۰۰۲
از: سفارت آمریکا در اردن
به: نامشخص

۱. سفیر روز ۲۷ می‌در دیدار با مروان معاشر، وزیر امورخارجه اردن درباره هواپیمای ایرانی حامل تجهیزات برای حزب الله صحبت کرد. مشاور سیاسی سفارت و علی العاید، دستیار شخصی معاشر هم در این جلسه حضور داشتند. سفیر از اردن خواست به هواپیمای ایران که احتمالا حامی تجهیزات است، در روز ۲۸ می‌اجازه عبور بدهد، بعد از ورود به حریم هوایی، از هواپیما بخواهد برای بازرسی فرود بیاید.
۲. به گفته معاشر تصمیم به چنین اقدامی «بیش از آنجه سیاسی باشد، امنیتی است» و درخواست ما با کانال‌های ORCA هم مشورت کنیم. او با اشاره به اینکه عربستان حریم هوایی بزرگتری برای عبور هواپیمای ایران دارد، پرسید که آیا آمریکا درخواست مشابهی هم از عربستان کرده است (سفیر تایید کرده که چنین درخواستی کرده ایم). معاشر قول داد بررسی کند و در کمترین زمان به ما پاسخ دهد.
۳. کمتر از یک ساعت بعد عاید با مشاور سیاسی تماس گرفته و گفت که دولت اردن به این تصمیم رسیده است که نمی‌تواند به هواپیمای ایرانی اجازه عبور بدهد و سپس درخواست بازرسی آن را بکند. برعکس به گفته او اردن مانند گذشته رفتار کرده و در صورت درخواست ایران برای عبور، اجازه عبور نخواهد داد. او گفت: با وجود آنکه دولت آمریکا بار‌ها معتقد بوده که ایران چنین درخواست‌هایی را مطرح خواهد کرد، اما این کشور اخیرا تنها یک یا دوبار واقعا درخواست اجازه عبور هواپیمای باری غیرنظامی را با مقصد سوریه داده است.
۴. نکته: دولت اردن آشکارا خواهان رودررو شدن با ایران، سوریه و حزب الله از طریق دادن اجازه عبور و سپس بازرسی هواپیمای ایرانی نیست. هرچند آن‌ها چنین حرفی به ما نزدند، اما محاسبه اردن این است که خلبان هواپیمای ایران در چند دقیقه‌ای که در حریم اردن خواهد بود یا به درخواست پاسخ نداده یا پاسخ را به تاخیر خواهد انداخت. به این ترتیب آن‌ها به لحاظ سیاسی با مشکل مواجه خواهند شد بدون اینکه هدف خاصی در میان باشد. البته، آن‌ها همچنان به پرواز‌های باری غیرنظامی ایران که ما قبلا درباره شان هشدار داده باشیم، اجازه عبور از حریم هوایی شان را نخواهند داد.

گنهم

نظرات بینندگان