arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۹۰ /

ماجرای هواپیمای ایرانی با پرواز طولانی مدت در آسمان عربستان

هواپیمای ایران تنها برای چند دقیقه در حریم هوایی اردن بود. آن‌ها قبل از رسیدن به اردن مدت بسیار طولانی تری در آسمان عربستان بودند؛ لذا عربستان موقعیت بهتری برای جلوگیری از این پرواز در مقایسه با اردن داشت (سفیر اشاره کرد که ما با عربستانی‌ها هم صحبت کرده و گفته ایم که این اقدامات برای کارآمد بودن باید هماهنگ باشند و همه دوستان ما را در منطقه دربر بگیرند).
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وقتی هواپیمای ایران با پرواز طولانی مدت در آسمان عربستان به سوریه رفت

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: گزارشی سری از اردن به تاریخ دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۱ به توضیحاتی درباره عبور هواپیمای ایران از اردن پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: تقاضا: هواپیمای ایران
طبقه بندی: سری
دوشنبه ۱۵:۵۲ دقیقه سوم ژوئن ۲۰۰۲
از: اردن
به: نامشخص

۱. سفیر در ارتباط با تلگراف الف. در روز ۲ ژوئن با علی العاید، دستیار شخصی وزیر امورخارجه، معاشر، صحبت کرد. بعد از بررسی موضوع درخواست سفیر از وزیر امورخارجه در روز ۲۷ می، او نگرانی عمیق ما را درباره داده شدن اجازه عبور به هواپیمای ایران از حریم هوایی اردن ابراز کرد.
۲. سفیر با اشاره به اینکه مسئولان اردنی تسلیحات عبوری از این کشور را رهگیری کرده بودند، گفت که برای اردن بهتر است که از همان ابتدای جلوی رسیدن تسلیحات به دست تروریست‌ها را بگیرد تا اینکه کل کار را بر دوش نیرو‌های امنیتی بگذارد، هرچند این نیرو‌ها در گذشته موفق بوده اند. او گفت: آمریکا در حال بررسی روند‌هایی برای رسیدگی به این موضوع است و درخواست کرده بود که اردنی‌ها هم بررسی موازی را انجام دهند.
۳. العاید اشاره کرد که اردن در خط مقدم حمایت از جنگ علیه تروریسم قرار دارد. هیچ اصطکاکی با ایران نمی‌تواند مانع از اقدام اردن در مبارزه با تروریسم شود - «برایمان مهم نیست آن‌ها چه فکر می‌کنند» - البته عاید در ادامه گفت:
- هواپیمای ایران تنها برای چند دقیقه در حریم هوایی اردن بود. آن‌ها قبل از رسیدن به اردن مدت بسیار طولانی تری در آسمان عربستان بودند؛ لذا عربستان موقعیت بهتری برای جلوگیری از این پرواز در مقایسه با اردن داشت (سفیر اشاره کرد که ما با عربستانی‌ها هم صحبت کرده و گفته ایم که این اقدامات برای کارآمد بودن باید هماهنگ باشند و همه دوستان ما را در منطقه دربر بگیرند).
- ما بعد از هشدار زمان چندانی برای اقدام نداشتیم (سفیر پذیرفت که تماس ما در روز ۲۹ می – بعد از ورود کامل هواپیما – دیر انجام شده بود، اما گفت که اردنی‌ها باید بر اساس درخواست قبلی ما ماهیت این هواپیمای ایرانی را شناسایی کرده و به آن اجازه عبور نمی‌دادند و یا با آمریکا مشورت می‌کردند).
۴. العاید گفت که درباره این درخواست با وزیر و دیگر مقامات مرتبط صحبت خواهد کرد. او قول داد یک واکنش سیاسی سریع داده شود. سفیر تکرار کرد که ما از پیشنهادات برای کارآمدتر کردن این روند استقبال می‌کنیم و بر اهمیت این موضوع برای واشنگتن تاکید کرد.
نکته
۵. العاید در گذشته اشاره کرده است که اغلب هشدار‌های ما درباره پرواز‌های ایران اشتباه بوده اند. اردنی‌ها می‌ترسند که اطلاعات ما مبهم است و آن‌ها با ندادن اجازه عبور خودشان را در یک موقعیت سیاسی نامناسب قرار دهند. ما پیشنهاد می‌کنیم که واشنگتن اطلاعات مرتبط را با اردنی‌ها به اشتراک بگذارد. از جنبه سیاسی هم، اردنی‌ها زمانی راحت‌تر اقدام به رد درخواست عبور خواهند کرد که عربستان هم چنین اقدامی انجام دهد.
گنهم

نظرات بینندگان