arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۵۰۰۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۸

چین سفیر آمریکا را در واکنش به قانون حامی معترضان هنگ‌کنگ احضار کرد

رئیس جمهوری آمریکا با امضای خود، لایحه حمایت از معترضان هنگ‌کنگی را به قانون ایالات متحده تبدیل کرد. وزارت امور خارجه چین نیز واکنش نشان داد و امروز، پنج‌شنبه سفیر آمریکا در این کشور را احضار کرد تا درخواست کند که آمریکا فورا مداخله در امور داخلی چین و آسیب بیشتر به روابط دوجانبه میان دو کشور را متوقف کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لِه یوچنگ، معاون وزیر امور خارجه چین "تری برنستد"، سفیر آمریکا در چین را یک روز پس از آن احضار کرده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مصوبه کنگره در حمایت از معترضان ضددولتی هنگ‌کنگ را به رغم مخالفت پکن امضا و به قانون تبدیل کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چین همچنین امروز به آمریکا هشدار داد که در واکنش به این قانون "اقدامات متقابل سختگیرانه‌ای" را در پیش خواهد گرفت.

پکن در بیانیه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده، تاکید کرد که اقدام برای مداخله در امور هنگ‌کنگ محکوم به شکست است و هشدار داد، آمریکا در صورت ادامه "اقدام خودسرانه" در خصوص هنگ‌کنگ باید مسؤولیت پیامدهای اقدام متقابل چین را بر عهده بگیرد.

دولت هنگ‌کنگ که تحت حمایت دولت پکن است نیز اظهار کرده که این قانون پیام اشتباهی را به معترضان می‌رساند و "مداخله آشکار" در امور داخلی این دولت‌شهر است.

به نقل از بی‌.بی.سی، قانون «حقوق بشر و دموکراسی» دولت آمریکا را موظف می‌کند که سالانه وضعیت خودمختاری هنگ‌کنگ از چین را بررسی کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هنگام امضای این قانون گفت که «به احترام رئیس جمهور شی جینپینگ و مردم هنگ‌کنگ» این قانون را امضا کرده است.

با این حال این قانون مورد خشم چین قرار گرفت. آنها پیشتر هم به آمریکا هشدار داده بودند که نباید در امور مربوط به این کشور «دخالت کند».

ترامپ که آمریکا را وارد جنگ تجاری با چین کرده، همین هفته پیش گفته بود که رئیس جمهوری چین را دوست خود می‌داند.

اما گویا چینی‌ها از این اقدام آمریکا احترام یا دوستی احساس نکرده و پیشاپیش به آمریکا در خصوص این لایحه هشدار داده بودند. روز سه‌شنبه نیز چین با احضار سفیر آمریکا به آنها هشدار داد که اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، آمریکا با «همه عواقب آن» مواجه می‌شود.

روابط آمریکا و چین به دلیل جنگ تجاری دو کشور هیچ مناسب نیست و ترامپ بارها وعده داده که آمریکا در حال رسیدن به توافقی با چین بر سر دعواهای تجاری دو کشور است.

شاید برای همین باشد که تا لحظه امضای این لایحه به نظر می‌رسید که رئیس جمهوری آمریکا چندان تمایلی به این کار نداشت. او از یک سو از معترضان هنگ‌کنگی حمایت می‌کرد و از سوی دیگر رئیس جمهوری چین را مردی «فوق‌العاده» می‌خواند.

با این حال از آنجا که این لایحه رای اکثریت نمایندگان کنگره را داشت، وتوی آن برای رئیس جمهوری چندان راحت نبود. در صورت وتوی چنین قانونی، کنگره می‌توانست با رای دوسوم از نمایندگان وتوی رئیس جمهوری را دور بزند.

قانون دومی که ترامپ امضا کرد، مربوط به محدودیت فروش وسایل محدود کردن تظاهرات به پلیس هنگ‌کنگ بود. وسایلی مانند گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و دستگاه‌های شوک الکتریکی.

ترامپ گفت که هنگام امضای این دو قانون، آرزوی همکاری نمایندگان چین و هنگ‌کنگ را داشته که اختلاف‌هایشان را کنار بگذارند و به سمت صلح بروند.

این قانون همان اوایل که اعتراض‌های هنگ‌کنگ شروع شده بود، به کنگره آمد و ماه پیش با اکثریت آرا به تصویب رسید.

در این قانون آمده که «هنگ‌کنگ بخشی از چین است اما سیستم اقتصادی و قانونی آن مستقل است.»

در ادامه این قانون آمده، که مرور وضعیت هنگ‌کنگ برای این است که مطمئن شوند چین آزادی‌های مدنی هنگ‌کنگ و حاکمیت قانون را در هنگ‌کنگ زیر سوال نمی‌برد.

بنا به این قانون، آمریکا بر وضعیت هنگ‌کنگ نظارت می‌کند که از خودمختاری این کشور در امور تجاری‌اش کاسته نشود.

همچنین بنا به این قانون آمریکا نباید شهروندان هنگ‌کنگ را به خاطر شرکت در تظاهرات صلح‌آمیز از دریافت ویزای آمریکا محروم کند.

تصویب قانونی که امکان استرداد مجرمین از هنگ‌کنگ به چین را می‌داد، جرقه اولیه اعتراض‌ها در هنگ‌کنگ را زد.

کم‌کم این تظاهرات خشونت‌آمیز شد و پلیس از گلوله‌های واقعی در مقابله با تظاهرکنندگان استفاده کرد.

معترضان هم با پرتاب بمب‌های بنزینی و حمله به کسب‌وکارهایی که به چینی‌ها مربوط بود با نیروهای دولتی مقابله می‌کردند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان