arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۵۱۱۲
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۹ - ۰۸ آذر ۱۳۹۸

زلزله در کمین ۷۸ درصد شهر‌های ایران

عضو انجمن بین المللی ایمنی زلزله گفت: ایران و ترکیه دو کشور جهان هستند که تقریبا تمام شهر‌های آن‌ها لرزه خیز هستند و ۷۸ درصد شهر‌های ایران در معرض خطر زلزله قرار دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رضا شمسخانی در همایش مقابله با اثرات زلزله با اشاره به وجود ۱۲۰ گسل خطرناک در کشور و ۱۷ گسل فعال در استان سمنان اظهار کرد: سمنان طبق نقشه پهنه بندی خطر زلزله، تهیه شده توسط مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان در دو قسمت خطر نسبی زیاد و بسیار زیاد قرار گرفته است.

وی ادامه داد: فاصله زمانی زیاد زلزله‌ها به معنای لرزه خیز نبودن نیست، اما با توجه به رعایت معیار‌های مهندسی و تعهد و پایبندی اخلاقی مهندسین و نظام مهندسی سمنان، آسیب‌های ناشی از زلزله، می‌تواند مربوط به عدم آگاهی مردم از اصول پناه گیری و ایمن سازی محیط منزل و کار باشد و خطر ناشی از آوار صرفا در ساختمان‌های فرسوده محتمل خواهد بود.

مدرس و عضو انجمن بین المللی ایمنی زلزله افزود: زلزله مانند برف و باران یک پدیده طبیعی است و ما باید با آمادگی قبلی خود را از خطرات آن حفظ کنیم، لذا پرداختن به آموزش کاربردی شهروندان در سراسر کشور از ضروریات است.

شمسخانی با بیان ا. ینکه ایران و ترکیه دو کشور جهان هستند که تقریبا تمام شهر‌های آن‌ها لرزه خیز هستند اظهار کرد: ۷۸ درصد شهر‌های کشور در معرض خطر زلزله قرار دارند و در صورت بی توجهی به مقوله مهم آموزش و عدم آمادگی مردم، ممکن است رویداد‌های ناگواری مانند زلزله بم و کرمانشاه تکرار شود.

مدیر کل مدیریت بحران استان سمنان نیز در این همایش با تقدیر از توجه عمومی مردم به مقوله ایمنی زلزله ضمن تبیین خسارات ناشی از سوانح طبیعی در استان طی ۲۰ سال گذشته، آموزش را اصلی‌ترین محور در ایمنی جامعه عنوان کرد.

ایرج رئیسیان با اشاره به جبران تنها ۱۰ درصد از خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه و نامعلوم ماندن ۹۰ درصد خسارات بر توجه عموم مردم به مقوله بیمه تاکید کرد.

در این همایش که مسئولین، معلمین، امدادگران، آتش نشانان، دانشجویان، دانش آموزان و خانواده ‏ها مخاطرات زمین لرزه و اصول ایمنی در برابر زلزله را مرور کردند، ۳ اقدام فوری نشستن، حفاظت سر و گردن و چسبیدن به اشیاء ثابت و همچنین اصول ایمنی پیش از زلزله مورد بررسی و تمرین قرار گرفت.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان