arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۵۲۴۷
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸

شرایط ثبت‌نام داوطلبان مجلس‌ شورای‌ اسلامی اعلام شد

مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری و دبیر ستاد انتخابات استان همدان قوانین و شرایط ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ابوالقاسم الماسی روز شنبه درباره سازوکار و فرآیند این انتخابات گفت: یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با دستور وزیر کشور از تاریخ ۱۰ آذرماه آغاز و در دوره زمانی ۸۳ روزه به برگزاری انتخابات در ۲ اسفند ماه سال جاری به پایان خواهد رسید.

وی افزود: همزمان با دستور شروع انتخابات، اقدامات مهم از جمله تشکیل هیات‌های اجرایی در حوزه‌های اصلی و فرعی انجام خواهد شد و طبق قانون، فرمانداران و بخشداران حوزه انتخابیه موظف هستند در روز شروع انتخابات، لیست ۳۰ تن از روحانیانا و معتمدهای حوزه انتخابیه را تهیه و به هیات‌های نظارت مربوط ارسال کنند.

الماسی اظهار داشت: بر اساس قانون انتخابات معتمدها باید شرایط بومی منطقه و یا دارای سابقه سه سال سکونت در حوزه انتخابیه، ایمان و التزام به اسلام و قانون اساسی، سواد خواندن و نوشتن و حسن شهرت را داشته باشند.

دبیر ستاد انتخابات استان عنوان کرد: پس از تایید صلاحیت معتمدهای معرفی شده توسط هیات نظارت مربوط، از آنها دعوت می‌شود تا از طریق رای گیری از بین خود، هشت تن را به عنوان عضو اصلی هیأت اجرایی انتخاب کنند.

وی ادامه داد: این هشت تن، با حضور فرماندار، دادستان و رئیس ثبت احوال منطقه، در مجموع هیات اجرایی شهرستان و بخش را تشکیل می‌دهند.

الماسی با تاکید بر این نکته که وظیفه اصلی هیات‌های اجرایی، مسئولیت اجرای انتخابات و حسن اجرای آن است، افزود: در استان همدان هفت حوزه انتخابیه اصلی و ۱۹ حوزه انتخابیه فرعی وجود دارد که کمیت و کیفیت تشکیل آنها مشابه هم است، با این تفاوت که هیات‌های اجرایی در حوزه‌های اصلی وظیفه ثبت نام از دواطلبان، تایید صلاحیت آنها و تایید و تصویب تعداد شعب پیشنهادی حوزهای فرعی را نیز به عهده دارند.

وی به دومین اقدام اساسی و مهم اجرایی در روز نخست شروع انتخابات پرداخت و اضافه کرد: ثبت نام از داوطلبان از روز اول شروع و به مدت هفت روز ادامه دارد.

الماسی بیان کرد: افراد متقاضی، با همراه داشتن مدرک مورد نیاز، می‌توانند از ۱۰ تا ۱۶ آذرماه به حوزه‌های انتخابیه اصلی و یا با مراجعه به وزارت کشور اقدام به ثبت نام کنند.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری همدان گفت: ثبت نام متقاضیان از ساعت هشت صبح تا ۱۸ بعداز ظهر در هفت روز انجام می‌شود.

دبیر ستاد انتخابات استان به ضرورت استعفای ۲ گروه از مدیران اشاره کرد و افزود: نخست اینکه مسئولان در رده‌های مختلف به ویژه مسوولان ارشد در حوزه‌های مختلف کشور در هیچ حوزه انتخابیه از کشور نمی‌توانند داوطلب نمایندگی مجلس شوند، مگر این‌که ۶ ماه قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفا، و استعفای آنها مورد قبول مسوول مافوق قرار گرفته باشد.

وی ادامه داد: مورد بعدی اینکه افرادی که قصد دارند در قلمرو ماموریت خود نامزد نمایندگی باشند نیز نمی‌توانند ثبت‌نام کنند، مگر این‌که ۶ ماه قبل از ثبت‌نام استعفای خود را تقدیم و در آن پست به‌ هیچ وجه شاغل نباشند.

الماسی بیان کرد: این افراد اگر بخواهند در حوزه‌های انتخابیه‌ غیر از قلمرو ماموریت خود نامزد شوند، نیاز به استعفا نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه گروهی از افراد هم به هیچ‌وجه نمی‌توانند در انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد شوند، ادامه داد: این افراد کسانی هستند که دارای محکومیت و سوابق سوء هستند که قانون به آن‌ها اجازه ثبت‌نام در انتخابات را نمی‌دهد.

دبیر ستاد انتخابات همدان به شرایط عمومی داوطلبان پرداخت و گفت: طبق قانون انتخابات، برای ثبت‌نام، افراد علاوه بر التزام عملی به اسلام و قانون اسلامی و ولایت مطلقه فقیه، باید دارای تابعیت جمهوری اسلامی، مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن، شرایط حداقل سنی ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال تمام، نداشتن سوء شهرت و همچنین دارای سلامت جسمانی باشند.

الماسی به مدارک مورد نیاز داوطلبان اشاره عنوان کرد: در استان همدان، داوطلبان با در دست داشتن اسناد هویتی، مدرک تحصیلی، مدرک نظام وظیفه و مدرک ایثارگری، می‌توانند به فرمانداری‌های همدان، ملایر، نهاوند، بهار، اسدآباد، کبودراهنگ و رزن مراجعه و در ستاد ثبت‌نام فرمانداری‌ها اقدام به تکمیل فرم داوطلبی کنند.

استان همدان با ۱۰ شهرستان، ۹ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان