arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۵۴۷۱
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸

محاکمه "علی دیواندری" غیرعلنی شد

سیزدهمین جلسه محاکمه علی دیواندری مدیرعامل سابق بانک‌های ملت و پارسیان که قرار بود صبح امروز (یکشنبه) مانند جلسات قبلی با حضور خبرنگاران برگزار شود، غیرعلنی شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محاکمه سیزدهمین جلسه محاکمه علی دیواندری مدیرعامل سابق بانک‌های ملت و پارسیان که قرار بود صبح امروز (یکشنبه) مانند جلسات قبلی با حضور خبرنگاران برگزار شود، غیرعلنی شد.

پرونده "علی دیواندری" مدیرعامل سابق بانک‌های ملت و پارسیان به جز دیوانداری که هم‌اکنون رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی است، ۹ متهم دیگر دارد که یکی از آنها فلاحتیان از بدهکاران کلان بانکی است و در دست رسیدگی شعبه اول دادگاه‌های ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران اقتصادی قرار دارد.

این پرونده به خاطر اقدامات متهمان در انجام فعالیت‌های پوششی در قالب شرکت‌های تراستی برای دور زدن تحریم‌ها تشکیل شده است.

بر اساس آنچه رسول امیرقهرمانی؛ نماینده دادستان گفته است، دیواندری به اخلال عمده در نظام ارزی کشور از طریق تشکیل و سردستگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت به مبلغ  ۱۶ هزار دلار و سفرهای محرمانه و مشارکت در قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ پنجاه هزار یورو متهم  است.

از جمله افراد مطرح در این پرونده، شخصی به نام عبدالله دستغیب است که بسیاری او را یکی از چهره‌های کلیدی در فساد بانکی در ایران می‌دانند که هم‌اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد و دیواندری در جلسه دهم محاکمه خود، از یکی از همدستان سید عبدالله دستغیب پرده برداشت که بر اساس برخی اطلاعات موجود در پرونده این شخص به دستغیب کمک کرده است تا از بازپرداخت ۲۲۰ میلیارد تومان اصل و سود وام دریافتی‌اش از بانک ملت فرار کند.

بر اساس آنچه دیواندری گفته، سید احسان سخایی، داماد محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت روحانی که دستغیب او را به عنوان نماینده ویژه و وکیل تام‌الاختیار به مجموعه‌های گوناگون معرفی کرده، کسی است که در یک قلم، برای ۲۲۰ میلیارد تومان بدهی سید عبدالله دستغیب به بانک ملت بخشودگی گرفته است.

دیواندری گفته: در تاریخ ۲۵ خرداد سال ۹۳ در صورتجلسه شرکت پوششی داریس با حضور مدیرعامل وقت بانک این‌طور قید شده است «مذاکرات لازم جهت تسویه وجوه مربوط به فروش گازوییل ترکمنستان به مبلغ ۲۵ میلیون دلار تا تاریخ ۱۵ جولای ۲۰۱۴ صورت پذیرد، در غیر این صورت شرکت «کمکو» مکلف به پرداخت اصل و فرع مبلغ یادشده برای کل دوره همکاری است. در تاریخ ۱۲ بهمن سال ۹۵ سید احسان سخایی، کارگزار و شریک دستغیب طی نامه‌ای به مدیرعامل وقت بانک ملت اعلام کرده است این تسهیلات در سال ۱۳۹۱ اخذ شده و در جای دیگری در پرتو افت شدید قیمت فرآورده‌های نفتی، اختلاف بر سر چگونگی تسویه گازوییل تحویلی به شرکت ملی پخش، به اختلافی عمیق تبدیل شد.سخایی در پایانِ نامه از مدیرعامل بانک ملت می‌خواهد به بانک بیاید و اصل وجه را از شرکت «کمکو» مطالبه کند، به قیمت گازوییل چند سال پیش اما بانک این پیشنهاد را نمی‌پذیرد. شرکت طرح و اندیشه بانک علی‌النهایه تحت عنوان خیانت در امانت، تحصیل مال نامشروع، اختلاس و کلاهبرداری از سیدعبدالله دستغیب و عباس زارعی شکایت کیفری می‌کند و این پرونده نیز اضافه می‌شود به این سه پرونده اما نسبت به دستغیب مهربانی زیادی انجام می‌شود و ۶ میلیون دلار از اصل بدهی از ایشان گرفته نمی‌شود و به علاوه هفت سال سود این مشارکت نیز محاسبه نمی‌شود که مجموعا ۲۲۰ میلیارد تومان به نفع دستغیب تمام می‌شود.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان