arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸

واکنش مجدد ترامپ به ناآرامی های اخیر ایران

رئیس‌جمهور آمریکا که برای نشست دو روزه به لندن سفر کرده با اتهام‌زنی مجدد به ایران مدعی شد که در حال حاضر هزاران نفر در ایران فقط به دلیل اعتراض کردن، کشته می‌شوند. وی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر ایران مدعی شد:« احتمالاً همین حالا که ما در حال صحبت کردن هستیم، ایران در حال کشتن هزاران و هزاران نفر است و به همین دلیل است که آنها اینترنت را قطع کردند تا افراد نتوانند ببینند آنجا چه خبر است».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که برای نشست دو روزه ناتو به انگلیس سفر کرده، مجدداً با مداخله در امور داخلی ایران اتهام‌زنی‌هایی را تکرار کرد.

وی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر ایران مدعی شد:« احتمالاً همین حالا که ما در حال صحبت کردن هستیم، ایران در حال کشتن هزاران و هزاران نفر است و به همین دلیل است که آنها اینترنت را قطع کردند تا افراد نتوانند ببینند آنجا چه خبر است».

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا آمریکا قرار است در این خصوص اقدامی انجام دهد، گفت: «ترجیح می‌دهم در حال حاضر چیزی نگویم».

ترامپ در حالی به ایران اتهام کشتار هزاران نفر را می‌زند که هیچ آمار رسمی از تلفات آشوب‌های اخیر تاکنون اعلام نشده و آمارهای غیرموثقی که رسانه‌ها و نهادهای غربی مورد ادعا قرار می‌دهند نیز صدها نفر از عدد هزار کمتر است.

با اینحال ترامپ ادامه داد: «اینکه تعداد اندکی (کشته شوند) بد است، (در ایران) تعداد بیشتری و واقعاً تعداد بیشتری (کشته شدند) که بسیار بد است....اتفاق وحشتناکی است و جهان باید نظاره‌گر آن باشد».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در ادامه افزود: «رسانه‌ها باید به ایران بروند و از اوضاع در این کشور مطلع شوند».

*انتقادات ماکرون از ناتو «توهین‌آمیز» بود

ترامپ همچنین ضمن «زننده» خواندن اظهارات اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درباره ائتلاف ناتو تأکید کرد که هیچ‌کس بیش از فرانسه به ناتو نیازی ندارد.

ترامپ که برای حضور در نشست دو روزه ناتو به انلگیس سفر کرده است، به اظهارات اخیر ماکرون که گفته بود ناتو دچار مرگ مغزی شده است، واکنش نشان داد.

وی تأکید کرد که هیچ کس‌ به اندازه فرانسه به ناتو نیاز ندارد و آمریکا کشوری است که «کمترین منفعت» را از ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌برد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه تأکید کرد که شاهد فاصله گرفتن فرانسه از ائتلاف ناتو است و توضیح داد: «من رابطه خوبی با ماکرون دارم اما برخی اوقات، حرف‌هایی را که نباید، می‌زند».

این مقام آمریکایی تأکید دارد، مسئله‌ای که مانع همکاری مؤثر میان اعضای ناتو می‌شود، فقدان «تقسیم مسئولیت» کافی شرکای اروپایی ائتلاف است.

*اجازه نمی‌دهم فرانسه از شرکت‌های آمریکایی سود ببرد

رئیس‌جمهور آمریکا به طور مداوم از فرانسه و آلمان به دلیل عدم تخصیص بودجه کافی برای دفاع ناتو انتقاد می‌کند و همچنین در خصوص تصمیم اخیر فرانسه برای تعیین مالیات بر شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا گفت: «در صورتیکه قرار باشد شرکت‌های آمریکایی مالیات بدهند، به آنها (فرانسه) اجازه نخواهم داد که از شرکت‌های آمریکایی منفعت ببرند».

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن انتقاد از عدم مسئولیت‌پذیری کشورهای اروپایی عضو ناتو گفت: «اتحادیه اروپا در خصوص تجارت، رفتار بسیار بسیار غیرمنصفانه‌ای با آمریکا دارد. اینکه در ناتو و در تجارت از ما سوء‌استفاده کنند درست نیست و ما اجازه این کار را نمی‌دهیم».

وی ادامه داد: «ما در زمینه تجارت با اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرده‌ایم و آنها باید تغییر رویه دهند وگرنه اوضاع دشوار می‌شود».

*ترکیه می‌خواست از آمریکا سلاح بخرد، اوباما اجازه نداد

ترامپ همچنین از ترکیه به عنوان عضو خوب ناتو یاد کرد و گفت: «من ترکیه را دوست دارم و با رئیس‌جمهور آن کنار می‌آیم. او عضو خوب ناتو است».

رئیس‌جمهور آمریکا به اختلافات اخیر این کشور با ترکیه به دلیل خرید سامانه‌های روسی «اس-400» گفت: «ترکیه خواستار خرید سلاح‌های آمریکایی بود اما اوبامامانع آن شد و بنابراین آنها از روسیه خرید کردند».

وی درباره همکاری واشنگتن و آنکارا در مقابله با داعش گفت که ترکیه در عملیاتی که به کشته شدن «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش منتهی شد، ترکیه بسیار پشتیان و مفید بود.

*جانسون عملکرد خوبی در انتخابات 21 آذر خواهد داشت

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در بخشی از سخنان خود به انتخابات آتی بریتانیا اشاره کرد و گفت که تمایلی به مداخله در انتخابات انگلیس را ندارد اما بر این باور است که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر فعلی بریتانیا بسیار توانمند است و عملکرد بسیار خوبی دارد.

وی ضمن حمایت از برگزیت تصریح کرد: «من فکر می‌کنم بوریس بسیار توانمند است و فکر می‌کنم که (در انتخابات 12 دسامبر، 21 آذرماه) عملکرد خوبی خواهد داشت».

*عربستان و کره جنوبی پول زیادی به ما می‌دهند

رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از سخنان خود به عربستان سعودی و کره جنوبی اشاره کرد و گفت: عربستان سعودی، کره جنوبی و کشورهای دیگر پول‌های زیادی به ما می‌دهند و در آینده نیز بیشتر خواهند داد.

*اگر به خاطر رابطه من با کیم نبود، در میانه جنگ جهانی سوم بودیم

ترامپ همچنین مدعی روابط خوب با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی شد و گفت: «اگر به خاطر روابط من با رهبر کره شمالی نبود، ما در میانه جنگ جهانی سوم بودیم».

منبع: فارس
نظرات بینندگان