arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۵۹۳۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۶ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸

رسانه روسی: اس-۴۰۰ هایی که روسیه به ترکیه فروخته، از اس-۴۰۰ های خود روسیه توان کمتری دارد

تارنمای روسی «آویا پروم» که اخبار تسلیحاتی و نظامی روسیه را منتشر می کند نوشت: روسیه تسلیحات پدافند موشکی اس-۴۰۰ با توانمندی کمتر از اس-۴۰۰ های مورد استفاده خود به ترکیه فروخته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آویا پروم روز سه شنبه در گزارش خود نوشت: تسلیحات اس-۴۰۰ صادراتی روسیه با سامانه های اس-۴۰۰ مورد استفاده در ارتش این کشور بطور اساسی تفاوت دارند.

رسانه روسی افزود: بر این اساس، این گونه اظهارات که روسیه با فروختن اس-۴۰۰ به ترکیه کشور عضو ناتو تهدید جدی برای خود بوجود می آورد، بی اساس است.

در گزارش آمده است: به صورت رسمی مشخص نیست که سامانه های اس-۴۰۰ که روسیه صادر کرده است چه تفاوت هایی با تسلیحات پدافند موشکی اس-۴۰۰ این کشور دارد.

تارنمای آویا پروم به نقل از رسانه های چینی نوشت: به احتمال زیاد برد رادار اس-۴۰۰ های صادراتی کمتر از تسلیحات اس-۴۰۰ مورد استفاده ارتش روسیه است و برد کمتر از ۵۰۰ کیلومتر دارند.

«علاوه بر آن در مدل های صادراتی اس-۴۰۰ برخی امکانات وجود ندارد که امکان کنترل هوایی را نمی دهد و نیز امکان شناسایی هواپیماهای نظامی ساخت روسیه را نمی دهد.»

روسیه تابستان گذشته تسلیحات پدافند موشکی اس۴۰۰ برای چهار گردان موشکی مطابق قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار را به ترکیه تحویل داد.

در ان قرارداد امکان تحویل تسلیحات اس۴۰۰ برای یک هنگ موشکی نیز پیش‌بینی شده است.

تارنمای آویاپروم در ادامه گزارش نوشت: روسیه در هنگام فروش اس-۴۰۰ به شرکای خارجی مجبور است برخی تدابیر را اتخاذ کند. روسیه به ترکیهسامانه اس-۴۰۰ متفاوت باتسلیحات اس-۴۰۰ فروخت هرچند که برخی ویژگی های آن با نسخه اصلی مطابقت دارد.

در گزارش گفته شد در فروش این تسلیحات این نکته مورد توجه قرار می گیرد که در صورت لزوم خلبانان هواپیماهای نظامی روسیه می توانند سیستمی را بکار بیندازند که تسلیحات پدافند موشکی آنها را شناسایی نکند.

علاوه بر ان طرف چینی بارها اعلام کرده است که اس-۴۰۰ های فروخته شده به این کشور دارای رادار با برد کمتر از ۵۰۰ کیلومتر است در حالی که رادارهای سامانه های اس-۴۰۰ به صورت رسمی تا ۶۰۰ کیلومتر برد شناسایی دارند.

روسیه حدود چهار سال پیش به چین تسلیحات پدافند موشکی اس-۴۰۰ فروخته و با هند هم قراردادی ۵.۵ میلیارد دلاری امضا کرده و در سال ۲۰۲۵ تسلیحات اس-۴۰۰ را به این کشور تحویل می دهد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان