arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸

واعظی: احتمالا رییس‌جمهوری اواخر آذر به مالزی و ژاپن می‌رود

«محمود واعظی» در حاشیه جلسه هیات دولت درباره گمانه‌زنی سفر رییس جمهوری به ژاپن گفت: دعوتی از سوی ماهاتیر محمد برای آخر این ماه به مالزی انجام شده بود که پذیرفته شد و از طرف دیگر شینزو آبه در سفر خود به ایران از رییس‌جمهوری درخواست سفر کرده بود که با توجه به نزدیکی دو کشور به یکدیگر و دوری راه به ایران اعلام کردیم که آمادگی پاسخ مثبت به این دعوت را داریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واعظی: احتمالا رییس‌جمهوری اواخر آذر به مالزی و ژاپن می‌رود«محمود واعظی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره گمانه‌زنی سفر رییس جمهوری به ژاپن گفت: دعوتی از سوی ماهاتیر محمد برای آخر این ماه به مالزی انجام شده بود که پذیرفته شد و از طرف دیگر شینزو آبه در سفر خود به ایران از رییس‌جمهوری درخواست سفر کرده بود که با توجه به نزدیکی دو کشور به یکدیگر و دوری راه به ایران اعلام کردیم که آمادگی پاسخ مثبت به این دعوت را داریم. این تجمیع سفرها در بسیاری از کشورها هم برای صرفه جویی در رفت و آمد انجام می‌شود.

وی درباره سفر رییس جمهور به ژاپن اظهار داشت: نماینده نخست‌وزیر ژاپن وقتی به تهران آمده بود و با آقای رئیس‌جمهور ملاقات کرد، تاکید داشتند که پیام آقای آبه را آورده‌اند و بنابراین این سفر انجام می‌شود و ما هم به مالزی می‌رویم و هم به ژاپن.  
وی درباره زمان انجام این سفر تصریح کرد: احتمالا این سفرها در اواخر این ماه(آذر) انجام می‌شوند.  

کمیته سه نفره وضعیت‌آسیب دیدگان حوادث اخیر را بررسی می‌کند

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به تصمیم دولت برای رسیدگی به اوضاع آسیب دیدگان ناآرامی‌های اخیر گفت: کمیته‌ای سه نفره متشکل از وزیر کشور، وزیر دادگستری و معاون حقوقی رئیس‌جمهوری بررسی موضوع اعتراضات اخیر را بر اساس ابلاغ بر عهده گرفتند و قطعا بخشی از کسانی که در اتفاقات رخ داده حضور داشتند یا رهگذر بودند یا در حال تماشا بودند یا کسانی بودن که قصد آشوب و اغتشاش نداشتند و به نوعی آسیب دیدند. دولت وظیفه خود می‌داند در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام دهد تا کسانی که بی‌گناه هستند حساب شان از آشوب‌گران جدا شود.

واعظی با اشاره به اینکه قوه قضائیه هم در پی جدا ساختن حساب آن‌هاست، گفت: ما به دنبال این هستیم که اگر کسی انتقاد یا اعتراضی دارد برای ابراز نظرات خود آزاد باشد و فقط کسانی را که با سلاح گرم و سرد، اغتشاش و آشوب کردند از دیگران جدا کنیم.

 وی درباره سفر وزیر امور خارجه عمان به ایران و گمانه زنی‌ها درباره ارائه پیام در این سفر گفت: پیام که همیشه وجود دارد و اگر منظور پیامی از مقامات این کشور و سلطان عمان است که بله ایشان حامل پیام همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای بودند و اعلام کردند که از طرح صلح هرمز حمایت می‌کنیم و ما هم اعلام کردیم با توجه به روابط تاریخی و امروز ایران و عمان باید در مسائل منطقه همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

۴۰ شرکت عمانی این هفته به ایران سفر می‌کنند

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: وزیر امورخارجه عمان هم از تصمیم کشورش برای گسترش تبادلات اقتصادی خبر داد و اعلام کرد که همین هفته وزیر صنایع عمان به همراه ۴۰ شرکت بزرگ عمانی برای تشکیل کمیسیون مشترک به ایران سفر خواهند کرد که مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

واعظی با تاکید بر اینکه سیاست ایران همکاری نزدیک و حسن همجواری با همسایگان است؛ تصریح کرد: علاقمندیم که این همکاری نزدیک را با همه همسایگان خود داشته باشیم.

رییس دفتر رییس جمهوری درباره ابهامات آمار بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان حوادث پس از اصلاح قیمت بنزین هم گفت: این موضوع تنها کار دولت نیست و همه قوا هم در جمع شدن این مشکل تلاش کردند، هم نیروی انتظامی، هم سپاه و هم قوه قضائیه همه با هم تلاش کردند و به محض کامل شدن اطلاعات ارائه خواهد شد و اولین اطلاعات روز گذشته در اخبار ساعت ۲ صداوسیما اعلام شد و با تکمیل آن به مردم اطلاع رسانی می‌شود.

منتقدان دیواری کوتاهتر از دولت پیدا نمی‌کنند

واعظی درباره رویکردهای تخریبی علیه دولت هم گفت: این رفتارها جدید نیست و در این ۶ سال گذشته با این پدیده مواجه بودیم که انتخابات تمام شده اما رقابت‌ها و صف بندی‌ها تمام نشده است. الان هم فصل انتخابات است و بسیاری از منتقدانی که یا خود علاقه‌مند رفتن به مجلس هستند یا می‌خواهند دوستان همفکر خود را به مجلس بفرستند؛ دیواری کوتاه‌تر از دولت پیدا نمی‌کنند؛ دولت همیشه از نقد سازنده استقبال می‌کند اما در فضایی که دولت برای نقد گروه‌ها به وجود آورده عده‌ای پا را فراتر از انتقاد گذاشته و دولت را تخریب کرده و اتهام زنی می‌کنند.  
وی با تاکید بر اینکه شرایط کشور خاص است و امیدواریم این دوستان شرایط را درک کنند، گفت: آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای منطقه علیه ایران فشار حداکثری وارد می‌کنند و ما در داخل کشور به وحدت نیاز داریم.  

اطلاعی از ممنوع الخروج بودن رییس مستعفی هلال احمر نداشتیم

رییس دفتر رئیس جمهوری درباره رییس مستعفی هلال احمر هم گفت: وی برای شرکت در اجلاسی در ژنو اجازه گرفت که ما موافقت کردیم و اطلاعی از ممنوع الخروجی وی نداشتیم و من هم تازه شنیدم.  
واعظی درباره قطعی اینترنت در استان سیستان و بلوچستان گفت: این قطعی ارتباطی به اتفاقات هفته‌های گذشته ندارد و در بخشی مسئله‌ای داخلی به وجود آورده و نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. شرایط این استان با توجه به حضور اشرار در پاکستان خاص است و به این دلیل نیروهای امنیتی برای حفظ جان مردم و پیشگیری از آسیب به اموال ملاحظاتی دارند و به محض حل شدن مسئله اینترنت حل خواهد شد.  
سرپرست نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که علی مطهری گفته است رئیس‌جمهور مخالف گران شدن نرخ بنزین بوده است، خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور مخالف اجرای این طرح نبودند. اگر آقای مطهری این صحبت را کرده باشد که رئیس‌جمهور مخالف بودند ولی رهبری دستور دادند، من این سخن را تائید نمی‌کنم.  
واعظی درباره اظهارات رییس صداوسیما مبنی بر اینکه روز پنجشنبه صداوسیما از گران شدن نرخ بنزین مطلع شده و عملکرد صداوسیما در این باره، ابراز داشت: خود ما هم زودتر از روز پنجشنبه از گران شدن نرخ بنزین مطلع نشدیم. البته در جلسه روز چهارشنبه آقای رییس‌جمهور، خودشان در جریان همه مسائل بنزین بوده و درباره مسائلی نظیر نحوه پرداخت یارانه‌های آن بحث کردند اما مسئله اصلی موضوع زمان بود.  

وزیر کشور زمان افزایش نرخ بنزین را در جلسه هیات دولت نگفت
 
وی با بیان اینکه ما تجربیاتی از دوران گذشته داشتیم که اگر زودتر به اطلاع افراد مختلف می‌رسید، این موضوع موجب ایجاد صف‌های طولانی می‌شد، عنوان کرد: همان شبی هم که قرار بود بنزین گران شود، در پمپ بنزین‌های مختلف درگیری به وجود می‌آمد و به دلیل ترافیک، دیگر نمی‌شد بنزین را به پمپ بنزین‌ها رساند. به همین دلیل، رئیس‌جمهور به وزیر کشور گفت زمان اجرای افزایش نرخ بنزین با شما باشد و خودتان مشورت کنید و پس از بررسی، تصمیم‌گیری کنید.  
رییس دفتر ریاست جمهوری درباره اظهارات منتسب به معاون وزیر کشور مبنی بر اینکه روز چهارشنبه صورتجلسه زمان اجرای افزایش نرخ بنزین به اطلاع رئیس‌جمهور رسیده بود، یادآور شد: هیچ وقت هیچ صورتجلسه‌ای را در دولت نمی‌دهند. آن چیزی که گفته شد، گزارشی بود که رحمانی فضلی در دولت ارائه کردند. این سخن دکتر عرف درست بود. البته از این سخنان برداشت اشتباهی نادرستی هم پیش آمد که ایشان بیانیه دادند.  
واعظی اضافه کرد: اگر به آن بیانیه مراجعه شود، سخن کامل می‌شود. ایشان گزارش کاملی دادند. که چه باید کرد، کمیته‌هایی که تعیین شده بود. حتی وزیر کشور گفت صداوسیما مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی شده است، وزارت نفت مسئول کمیته پشتیبانی و سوخت شده است و... تنها چیزی که توسط ایشان مطرح نشد و حتی یک کلام هم سخنی درباره آن بیان نشد، درباره زمان اجرای طرح بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان