arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸

ترکیه درصدد اکتشاف نفت در سواحل لیبی است

همزمان با تلاش ترکیه برای اکتشاف نفت و گاز در مناطق مورد مناقشه با قبرس در دریای مدیترانه، دولت آنکارا چهارشنبه شب از برنامه این کشور برای اکتشاف نفت و گاز در آب‌های منطقه‌ای با لیبی خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، "فاتح دونماز" وزیر انرژی ترکیه در این باره افزود: کشورش بوسیله مؤسسات مجاز خود اقدام به اکتشاف نفت و گاز در مناطقی خواهد کرد که شامل توافق اخیر ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی است.

ترکیه و لیبی ششم آذرماه و در جریان سفر "فایز السراج" رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و دیدار با "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه، دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و قرارداد دیگری در مورد توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف امضا شد.

دولت وفاق ملی لیبی که مورد حمایت جامعه جهانی، روابط نزدیکی با کشورهای ترکیه و قطر دارد، درحالی که مصر، امارات و سعودی از دولت شرق که مورد حمایت خلیفه حفتر است، حمایت می‌کنند.

این اقدام با اعتراض بسیاری از کشورهای حوزه دریای مدیترانه روبرو شد، مصر به عنوان کشوری که از حفتر" حمایت می‌کند، این توافق را «غیرقانونی» خواند.

یونان دیگر همسایه ترکیه که مشکلات مرزی با دولت آنکارا دارد نیز اعلام کرد، چنین توافقی از نظر جغرافیایی مضحک است چون جزیره کرت یونان را که میان سواحل ترکیه و لیبی واقع شده نادیده گرفته است.

تنش میان ترکیه و یونان به دلیل حفاری‌های ترکیه در شرق دریای مدیترانه و در جوار سواحل قبرس تشدید شده است.

"کریا کوس میتسوتاکیس" نخست وزیر یونان یکشنبه هفته جاری در واکنش به این توافق گفته بود: ما نمی توانیم در مورد این توافق بی‌تفاوت باشیم زیرا یکی از اعضای آن، آشکارا قوانین بین المللی را نقض کرده و به عضو دیگری حمله می‌کند.

در واکنش به اقدام ترکیه برای اکتشاف نفت در شرق دریای مدیترانه، اتحادیه اروپا از سازوکاری برای تحریم ترکیه به دلیل اکتشاف گاز طبیعی در آب‌های ساحلی قبرس خبر داد.

ترکیه، قبرس را به عنوان کشور به رسمیت نمی شناسد و اقدامات خود را در چارچوب حفاظت از منافع خود و ترک های قبرس ساکن شمال این جزیره تقسیم شده، در حوزه انرژی توجیه می کند.

قبرس به عنوان عضو اتحادیه اروپا، اخیرا ترکیه را متهم کرده که با اعزام کشتی ها حفاری جدید به آب های منطقه ای این جزیره، اوضاع را متشنج کرده، اما ترکیه مدعی شده که این کشتی ها در آب های این کشور استقرار یافته اند.

دولت قبرس تلاش جدید ترکیه را برای عملیات حفاری غیرقانونی در جنوب غرب این جزیره محکوم کرده و آن را نقض پیاپی حق حاکمیت قبرس در دریای مدیترانه دانسته است.

جزیره قبرس به بخش های یونانی نشین و ترک نشین تقسیم شده که بخش ترک نشین شمال قبرس در سال ۱۹۷۴ در واکنش به ناآرامی ها در این جزیره میان یونان تبارها و ترک تبارها، به اشغال نیروهای ترکیه درآمده، هر چند نهادهای بین المللی این اقدام آنکارا را به رسمیت نشناخته اند.

بخش یونانی نشین قبرس عضو اتحادیه اروپا است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان