arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۰

پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره "نوید علم و صنعت" به فضا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
متخصصان فضايي كشورمان بعد از پرتاب موفق ماهواره‌هاي ملي «اميد» و «رصد» به فضا در سومين تجربه موفق پياپي خود با قرار دادن ماهواره «نويد علم و صنعت» در مدار زمين، فناوري پرتاب انواع ماهواره به فضا را در كشور نهادينه كردند.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، متخصصان سازمان صنايع هوافضا در خجسته ايام دهه مبارك فجر و در طليعه روز ملي فناوري فضايي، ماهواره «نويد علم و صنعت» را كه به صورت كاملا بومي توسط دانشگاه علم و صنعت ايران ساخته شده بود بامداد جمعه با شعار «الله اكبر» و رمز مقدس «يا مهدي (عج) ادركني» توسط ماهواره‌بر جديد «سفير نويد» به فضا پرتاب كرده و در مدار زمين قرار دادند.

پرتاب ماهواره «نويد علم و صنعت»، ‌نويدبخش مشاركت فعال دانشگاه‌ها در توسعه امور فضايي و مقدمه نهادينه شدن اين مهم در مراكز علمي و دانشگاهي كشور در چارچوب بهره‌برداري صلح آميز از فضا است.

محمد جعفر محمدي، مدير كل روابط عمومي سازمان فضايي ايران با بيان اين كه پرتاب ماهواره طي مراسمي با حضور رييس جمهور و جمعي از اعضاي شوراي عالي فضايي كشور با فرمان رييس جمهور صورت گرفته است، اظهار كرد: هدف اساسي از اجراي اين پروژه دستيابي به يك ماهواره عملياتي مبتني بر ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي بومي است. ماهواره نويد علم و صنعت طي مدت 24 ماه با مديريت يكپارچه سيستمي سازمان فضايي ايران و با همكاري دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت طراحي و ساخته شده است.

وي افزود: پرتاب اين ماهواره با استفاده از ماهواره‌بر «سفير نويد» از كلاس ماهواره‌بر سفير B1 كه در سازمان هوافضاي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح توسعه يافته، انجام شده است.

محمدي با بيان اين‌كه ماهواره ايراني نويد علم و صنعت 50 كيلوگرم وزن داشته و براي تزريق در ارتفاع 370 كيلومتري طراحي شده است، تصريح كرد: طول عمر مداري اين ماهواره دو ماه بوده و در هر شبانه‌روز شش بار از فراز جمهوري اسلامي ايران عبور مي‌كند و در ديد ايستگاه‌هاي زميني قرار مي‌گيرد.

مدير كل روابط عمومي سازمان فضايي ايران خاطرنشان كرد:‌ ماموريت سطح يك ماهواره‌ي نويد علم و صنعت، تصويربرداري از سطح زمين با قدرت تفكيك مناسب براي ماموريت محوله و ارسال تصاوير و اطلاعات پايشي سيستم بر مدار لئو به ايستگاه‌هاي زميني است.

وي ادامه داد: ‌تصاوير دريافتي از ماهواره نويد علم و صنعت داراي كاربردهاي عملياتي در زمينه‌هاي جو و علوم هواشناسي، منابع، بلاياي طبيعي مانند پيش بيني شرايط آب و هوا، ميزان دما و رطوبت، برآورد ميزان جنگل‌ها، شناسايي‌ آتش سوزي جنگل‌ها، خشكسالي، زلزله، سيل و نيز تعيين خطوط ساحلي است.

به گفته محمدي، ماهواره نويد علم و صنعت داراي ابعاد 50*50 *50 سانتيمتر بوده و در مدار بيضوي شكل با شيب مداري 55 درجه حركت مي‌كند.

مديركل روابط عمومي سازمان فضايي ايران افزود:‌ ماهواره نويد علم و صنعت توسط پنج ايستگاه زميني در شهرهاي ماهدشت كرج، تبريز، قشم، بوشهر و مشهد كنترل مي‌شود.

وي در گفت‌و‌گو با ايسنا تصريح كرد: همه ايستگاه‌هاي زميني قابليت ارسال فرمان و دريافت داده‌هاي سلامت ماهواره به همراه تصاوير را دارند و ايستگاه‌هاي زميني به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه بيشترين دسترسي به ماهواره را براي دريافت اطلاعات وارسال فرامين كنترل فراهم كنند.

محمدي با بيان اين‌كه ايستگاه تله‌متري و فرمان با استفاده از اطلاعات دريافتي از ايستگاه‌ها، ماهواره را رصد كرده و وظيفه دريافت و ارسال اطلاعات تله متري از ماهواره را انجام مي‌دهد، خاطرنشان كرد: ايستگاه مركزي با استفاده از اطلاعات دريافتي وظيفه هدايت و كنترل ماهواره و ماهواره‌بر و همچنين كنترل تله‌متري و فرمان ماهواره را برعهده دارد.

سردار احمد وحيدي، وزير دفاع هم با تبريك اين موفقيت تازه دانشمندان فضايي كشور، همكاري سازندگان ماهواره «نويد علم و صنعت» با مجموعه سازمان هوافضا به عنوان پرتاب‌كننده ماهواره را نقطه عطفي در همكاري ميان اين صنعت و دانشگاه‌ها عنوان و تاكيد كرد: اين روند با شتاب و جديت بيشتري در آينده تداوم خواهد يافت.

وي در تشريح عملكرد ماهواره‌بر جديد «سفير نويد» گفت: ماهواره‌بر «سفير نويد» در مدت ماموريت پس از پرتاب، مراحل سه گانه‌اي را طي مي‌كند؛ در مرحله اول پس از اتمام كار موتور مرحله اول، جدايش اين مرحله انجام شده و مرحله دوم به حركت ادامه مي‌دهد. در مرحله دوم بعد از جدايش مرحله اول و قبل از جدايش ماهواره، پوشش بيروني آن از ماهواره‌بر جدا شده و زمينه را جهت قرار گرفتن ماهواره در مدار مهيا كند و در مرحله سوم با رسيدن سرعت لحظه‌اي ماهواره‌بر به حد مورد نياز در آخرين مرحله جدايش ماهواره صورت گرفته و ماهواره در مدار مورد نظر قرار مي‌گيرد.

سردار وحيدي، بهينه كردن سيستم و زيرسيستم‌هاي طراحي و ساخت ماهواره‌بر سفير، ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب و كسب توانمندي جهت طراحي و ساخت ماهواره‌برها، ورود به بازار جهاني خدمات فضايي به واسطه پرتاب ماهواره‌ها، استفاده حداكثري از توانمندي‌هاي داخلي در توسعه علوم و فناوري‌هاي فضايي را از دستاوردهاي پروژه ماهواره‌بر «سفير نويد» ذكر كرد.

وزير دفاع در ادامه گفت:‌ براي ره گيري ماهواره‌بر در حين عملكرد متوالي موتور مرحله اول و دوم و نيز در زمان استقرار ماهواره در مدار زمين از چند ايستگاه زميني كه در نقاط مختلف كشور قرار گرفته، استفاده مي‌شود.

وي افزود: ‌طراحي و ساخت ايستگاه‌هاي مورد استفاده در داخل كشور و به دست متخصصان ايراني صورت پذيرفته است؛ اين ايستگاه‌ها شامل ايستگاه ره‌گيري، ايستگاه تله متري و فرمان و ايستگاه مركزي است.

سردار وحيدي با بيان اين‌كه ايستگاه ره گيري وظيفه ره گيري ماهواره‌بر سفير در كل مسير پرتاب و ره گيري ماهواره و دريافت اطلاعات مداري در زمان استقرار ماهواره در مدار را عهده‌دار است، تصريح كرد: ايستگاه تله متري و فرمان با استفاده از اطلاعات دريافتي از ايستگاه‌هاي ره گيري، ماهواره را ره گيري كرده و وظيفه دريافت اطلاعات تله متري از ماهواره ارسال فرامين به ماهواره را به انجام مي‌رساند و ايستگاه مركزي با استفاده از اطلاعات دريافتي وظيفه هدايت و كنترل ماهواره و ماهواره‌بر و همچنين كنترل تله متري و فرمان ماهواره را برعهده دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بــــابــــایـــــی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
0
0
به امید موفقیت های بیشتر.
نظرات بینندگان