arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۴ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۰
به مناسبت نوزدهمين سالگرد محراب شاهرخي

"مرواريد سياه" چه تلخ با فوتبال ايران وداع کرد

امروز نوزدهمين سالگرد مدافع پيشين پرسپوليس ملقب به "عمو محراب" است که نبودش براي اهالي فوتبال بسيار تلخ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :   امروز روزی است که خیلی از بزرگان فوتبالی در ضلع جنوبی بهشت زهرا گردهم می آیند تا سالروز درگذشت "مروارید سیاه فوتبال ایران" را گرامی بدارند.

صحبت از محراب شاهرخی است. او که عموی فوتبالی ها بود و مرگ تلخ او داغ بزرگی را بر پیشانی فوتبال ایران گذاشت.

محراب شاهرخی در سال 1322 و در شهر اهواز دیده به جهان گشود. شروع فوتبالش از کلوپ شنای اهواز بود. در بیست سالگی برای اولین بار به تیم ملی فرا خوانده شد و 16 بازی ملی انجام داد. بعد از آن به تیم شاهین تهران پیوست و همبازی مردانی چون ناصر ابراهیمی، برادران وطنخواه، حمید شیرزادگان، حمید جاسمیان، هادی طاووسی، جعفر کاشانی، همایون بهزادی و ... شد.

مرحوم شاهرخی در سال 1964 به همراه تیم ملی موفق به صعود به المپیک شد. در یکی از سفرهای تیم ملی به شوروی سابق برای انجام یک دیدار دوستانه در آستانه المپیک 1964 توکیو ، حسین مبشر، رئیس فدراسیون وقت که خود یک دارایی‌چی قدیمی بود، مدیر باشگاه دارایی را به عنوان مسئول تیم راهی سفر کرد و به جای او عزت وطنخواه بازیکن تیم شاهین را از ترکیب کنار گذاشتند. این اتفاق باعث شد تا دیگر بازیکنان تیم شاهین در تیم ملی که شامل حمید برمکی، حمید شیرزادگان، حمید جاسمیان، همایون بهزادی و محراب شاهرخی بودند، در آستانه سفر، از سفر به همراه تیم ملی به شوروی خودداری کنند. در پی آن فدراسیون آنها را به مدت یک سال از حضور در میادین داخلی و خارجی محروم کرد و پروانه باشگاه شاهین را نیز به مدت دو سال توقیف کرد.

در سال 1345 در پی یک اختلاف از شاهین جدا شد و به دارایی تهران پیوست. بعد از انحلال شاهین و تشکیل تیم پرسپولیس به جمع یاران سابق پیوست. کلاً او با لباس پرسپولیس 8 بار مقابل استقلال بازی کرد که 2 برد، 3 تساوی و 3 باخت در کارنامه بازیگری او مقابل آبی پوشان ثبت شده است. بعد از آن محراب شاهرخی به تیم شهباز که همان شاهین سابق بود رفت. او در دوران بازیگری به یک قهرمانی با پیکان در سال 1348 و دو قهرمانی با پرسپولیس در لیگ های تخت جمشید 1350 و 1352 رسید.

بلافاصله بعد از دوران بازیگری به همراه ناظم گنجاپور هدایت تیم شهباز را که به لیگ دسته اول تخت جمشید صعود کرده بود بر عهده گرفت. در سال 1355 در یک فیلم سینمایی به نام علف های هرز بازی کرد. او بعد از عزیز اصلی دومین بازیکنی از پرسپولیس بود که در یک فیلم سینمایی بازی می کرد. در تابستان 1356، بعد از آنکه مربیانی چون ایوان کونوف و منصور امیر آصفی در پرسپولیس ناکام ماندند به پرسپولیس آمد و تا سال 1360 هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت. در این 4 سال، پرسپولیس تنها در 2 جام لیگ پنجم تخت جمشید و جام شهید اسپندی شرکت کرد که به ترتیب به مقام نایب قهرمانی و قهرمانی دست یافت تا شاهرخی کارنامه ای موفق با پرسپولیس داشته باشد.

همچنین او 4 بار به عنوان مربی پرسپولیس مقابل استقلال مربیگری کرد که به یک برد، 2 تساوی و یک باخت دست یافت. با ظهور علی پروین که آن روزها به اسطوره بی چون و چرای هواداران پرسپولیس تبدیل شده بود ، محراب شاهرخی در بهمن 1360 از مربیگری پرسپولیس استعفا کرد تا علی پروین جانشین او شود. در سال 1363 دوباره مربیگری شاهین را بر عهده گرفت اما مسابقات آن سال نیمه تمام ماند. شاید وقتی مرحوم پرویز دهداری در دوم آذر 1371 دیده از جهان فرو بست، محراب شاهرخی نتوانست غم استاد و همبازی سابق خود در شاهین را بیشتر از این تحمل کند و 70 روز بعد از مرگ دهداری او هم در 12 بهمن 1371، دار فانی را وداع گفت. گفتنی است او در تهران فوت کرد و پیکرش در قطعه بیست بهشت زهرا به خاک سپرده شد. او در دوران فوتبالش به عمو محراب و سیاه فوتبال ایران شهرت یافت.
نظرات بینندگان