arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۷۴۲
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۲ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸

کرفس، گیاهی مفید برای دفع سنگ مثانه

کرفس (Apium graveolens) گیاهی علفی از تیره Apiales و از خانواده Umblliferae است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کرفس (Apium graveolens) گیاهی علفی از تیره Apiales و از خانواده Umblliferae است.

 کرفس میوه های کوچک ، بیضوی، بدون بال و به رنگ قهوه ای با خطوط سفید دارد. گل های کرفس کوچک و سفید رنگ اند که به صورت چتری ظاهر شده و بر اثر پرورش زیاد موفق به ایجاد واریته های متعددی از آن می شود.

منشاء اصلی این گیاه، جنوب اروپا است اما امروزه به عنوان سبزی در قسمت های مختلفی از جهان کاشت می شود؛ هم اکنون در ایران نیز در سطح نسبتا وسیعی کشت می شود.

تحقیقات اخیر نشان داده است که خاصیت متفاوت گیاهان به منبع و موقعیت اجزاء شیمیایی تشکیل دهنده آن بستگی دارد. گیاهان دارویی در فرهنگ سنتی در تمام دنیا به صورت گسترده استفاده می شود و مصرف آن روز به روز افزایش می یابد.

مطالعات اخیر نشان داده است که گیاه کرفس خاصیت مغذی، دارویی، آنتی اکسیدانی و آنتی میکربی دارد، از اینرو این گیاه در درمان بیماری های کبدی، طحال، کلیه و دفع سنگ مثانه مفید بوده و مقوی غرایز جنسی، ضد انگل، ضد تشنج، ضد نفخ ، ادرار آور، مسکن و ضد قارچ است.

کرفس با دارا بودن ترکیباتی چون فلاونوئید، اثرات ضدالتهابی، ضد ویروس، ضد دیابت، ضد سرطان و ضد مسمومیت دارد که به طور عمده در بذر، ساقه و گل آذین گیاه تجمع می یابند. فتالیدها گروه دیگری از ترکیبات موثر این گیاه هستند که آن را به صورت مکمل غذایی و عامل پیشگیری کننده شیمیایی از سرطان و زخم معده و محافظ کبد مطرح می کنند.

متانولیک استخرج شده از گیاه کرفس نیز حضور ترکیباتی نظیر تانین ها، استروئید ها، فنیک اسید و ساپونین را نشان می دهد که در میان پارامترهای آنتی اکسیدانی مقدار قابل توجهی فنل و تانین دیده شده است.

این گیاه شامل پروتئین، چربی، کربوهیدرات و خاکستر بوده که میزان کربوهیدرات و انرژی در بذر بسیار بالا و میزان ویتامین C در ساقه زیاد و میزان چربی بسیار کم است؛ این خصوصیات، کرفس را از نظر تغذیه ای حائز اهمیت می کند.

کرفس از ایجاد بیماری نظیر سرطان، نقرس و ایجاد بیماری در کبد، طحال و کلیه جلوگیری می کند و باعث ازدیاد قاعدگی و ادرارآور می شود.

 سیناپرس

نظرات بینندگان