arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸

«برای ساما» بهترین فیلم جوایز انجمن بین‌المللی مستند «ایدا» شد

سی و پنجمین دوره برگزاری مراسم سالانه جوایز مستند «ایدا» شب پیش فیلم سوری را به عنوان بهترین فیلم این دوره برگزید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سی و پنجمین دوره برگزاری مراسم سالانه جوایز مستند «ایدا» شب پیش فیلم سوری را به عنوان بهترین فیلم این دوره برگزید.

 به نقل از ورایتی، فیلم مستند «برای ساما» درباره جنگ داخلی سوریه موفق به کسب جایزه بهترین فیلم بلند جوایز انجمن بین‌المللی مستند برای کارگردانان آن یعنی وعد الکاتب و ادوارد واتس شده است.

این جایزه دیشب در مراسمی که در پارامونت استودیوز در لس‌آنجلس برگزار شد اهدا شد.

داستان «برای ساما» طی پنج سال جنگ داخلی در حلب به وقوع می‌پیوندد و با افزایش تنش‌ها در سال ۲۰۱۲ آغاز می‌شود. این فیلم داستان زندگی الکاتب را در حالی دنبال می‌کند که عاشق یک دانشجوی پزشکی می‌شود، ازدواج می‌کند، دخترش ساما را به دنیا می‌آورد و مجبور می‌شود همراه با شوهر و دختر نوزادش از کشور فرار کند.

الکاتب بعد از دریافت جایزه از برگزارکنندگان جوایز و سازندگان فیلم‌های دیگری که حضور داشتند تشکر کرد. واتس بعد از او سخنرانی کرد و گفت: «همه می‌گویند این دورانی تیره برای دنیاست اما وقتی به فیلمسازانی که ملاقات کرده‌ایم نگاه می‌کنم و درباره وضعیت فیلم‌های مستند در حال حاضر فکر می‌کنم به امید فکر می‌کنم و به نظرم اوضاع به خاطر خیلی از افرادی که در این اتاق هستند بهتر خواهد شد.»

جایزه بهترین کارگردان به استیون بوگنار و جولیا رایشرت برای فیلم «کارخانه آمریکایی» رسید که به اکتشاف در شرکتی چینی می‌پردازد که کارخانه بسته شده شرکت جنرال موتورز در دیتون اوهایو را از آن خود می‌کند. این فیلم پس از پیش‌نمایش در فستیوال فیلم ساندنس ۲۰۱۹ توسط نت‌فلیکس و شرکت هایرگراوند پروداکشنز متعلق به باراک و میشل اوباما خریداری شد.

«بازگشت به خانه» که فیلمی به کارگردانی بیانسه خواننده معروف و اد برک است، موفق به کسب جایزه بهترین مستند موسیقی شد. این فیلم حول محور اجرای بیانسه در فستیوال کوچلا سال ۲۰۱۸ می‌گردد. بیانسه همچنین این فیلم که هفدهم آوریل در نت‌فلیکس منتشر شد را نوشت و تهیه‌کننده اجرایی آن بود.

فیلم «ترک کردن نورلند» محصول اچ‌بی‌او که متمرکز بر اتهام‌های سوءاستفاده جنسی علیه مایکل جکسون خواننده فقید بود، موفق به کسب جایزه بهترین مستند چندقسمتی برای کارگردان و تهیه‌کننده آن دن رید و تهیه‌کنندگان اجرایی آن نانسی آبراهام و لیسا هلر شد.

فیلم «یادگیری اسکیت‌بورد در یک منطقه جنگی» ساخته کرول دیسینگر موفق به کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه شد.

فیلم مستند «سرزمین عسل» درباره نگهداری زنبورهای عسل در مقدونیه ساخته تامارا کوتوسکا و لیومبومیر استانوف هم توانست جایزه بهترین فیلمبرداری را از آن خود کند.

الیسار حسن و فراس فیاض هم توانستند به خاطر کارشان در فیلم «غار» که حول محور یک بیمارستان زیرزمینی در سوریه می‌گذرد برنده جایزه نویسندگی بشوند. این فیلم محصول مشترک دانمارک، سوریه و آمریکاست.

منبع: مهر
نظرات بینندگان