arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۱۱۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸

استارتاپی برای کمک به اقتصاد ایران

در شرایطی که تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران فشارهای زیادی آورده است و نتیجه ملموس آن ورشکستگی برخی از کسب و کارها و افزایش بیکاری در جامعه است، طلوع ایده ای در جهت اشتغال زایی می تواند نور امیدی برای بهبود وضعیت اقتصادی جامعه باشد. در چنین شرایطی استارتاپی با هدف ایجاد اشتغال زایی برای همه گروه های مردم می تواند نقش یک اهرم حمایتی برای مقابله با نتایج اقتصادی تحریم ها در سطح خرد را بازی کند که در نهایت می تواند در بلندمدت به نتایج اقتصادی مثبت در سطح کلان نیز بیانجامد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در شرایطی که تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران فشارهای زیادی آورده است و نتیجه ملموس آن  ورشکستگی برخی از کسب و کارها و افزایش بیکاری در جامعه است، طلوع ایده ای در جهت اشتغال زایی می تواند نور امیدی برای بهبود وضعیت اقتصادی جامعه باشد. در چنین شرایطی استارتاپی با هدف ایجاد اشتغال زایی برای همه گروه های مردم می تواند نقش یک اهرم حمایتی برای مقابله با نتایج اقتصادی تحریم ها در سطح خرد را بازی کند که در نهایت می تواند در بلندمدت به نتایج اقتصادی مثبت در سطح کلان نیز بیانجامد.

این استارتاپ از طریق ارائه یک اپلیکیشن موبایل و همچنین نسخه مبتنی بر اینترنت با نام "ایجاب" اهداف خود را تحقق بخشیده است. اپلیکیشن ایجاب پلی ارتباطی بین دو گروه از مردم ایجاد می کند؛ گروه اول کسانی هستند که پر مشغله هستند و برای زمان خود ارزش بیشتری از انجام کارهای خرد تعیین نموده اند و در مقابل حاضرند هزینه ای برای انجام کارهای شخصی کوچک خود بپردازند، اما دسترسی سریع به اشخاصی که حاضرند بابت دریافت مبلغ موردنظر انجام کارهای شخصی را بر عهده گیرند، ندارند. گروه دوم کسانی هستند که علاوه بر داشتن زمان کافی، نیاز به کار پاره وقت دارند تا قسمتی از مخارج زندگی شان را پوشش دهد و یا دانش جویانی که  به دنبال منبع درآمدی به عنوان کمک هزینه ای تحصیلی هستند. ایجاب امکان ارتباط بین این گروه را که به شدت به هم نیاز دارند، فراهم آورده است.

وجه تمایز و در واقع نواوری ایجاب نسبت به سایر اپلیکیشن ها این است که کاربران خودشان می توانند کار را لیست کرده، برای انجام آن مشخصات و شرایط تعیین کنند و کاربران متقاضی می توانند برای انجام آن کار درخواست کنند. همچنین این اختیار به کارفرما داده می شود که خود در مورد مبلغ پرداختی کار تصمیم بگیرد. در طرف مقابل احتمال دارد که چند نفر با شرایط مختلف برای انجام کار تقاضا دهند که در این میان کارفرما می تواند بین متقاضیان بر حسب اولویت های خود انتخاب کند. همچنین باید توجه کرد که تنوع زیاد این کارهای کوچک، از تحویل بسته تا انجام کارهای خانه، امتیاز بزرگی است که می تواند افراد با مشخصات و توانایی های مختلف را به متقاضیان انجام کارهای تعیین شده تبدیل کند.

برای ورود به اپلیکیشن ایجاب ، کاربر موظف است برخی از اطلاعات شخصی و تماس خود را در اختیار ایجاب قرار دهد. همچنین با توجه به کار درخواست شده ، ممکن است سطوح مختلفی از تاییدیه های امنیتی شامل تأیید شخص ثالث و سوابق هویتی و تخلف او نیاز باشد. زمانی که کارفرما انجام کار توسط یک متقاضی منتخب را تایید کرد، هزینه آن را در فرایند تایید نهایی می پردازد و ایجاب مبلغ پرداختی را با کم کردن 10 درصد کمیسیون به حساب کارگزار می ریزد.

ایده ایجاب حدود یک سال و نیم پیش زاییده شد، وقتی سجاد یعقوبی، یک نخبه ایرانی، با سوابق درخشانی از ثبت اختراعات و جوایز، با دوستانش مجبور شدند که برای رفتن به یک کافی شاپ منتظر بمانند. او فکر کرد چقدر خوب بود اگر کسی قبلا برای او جا رزرو کرده بود و دیگر آنها مجبور نبودند که در صف بمانند. یعقوبی این نیاز را در کنار دغدغه اش برای پیدا کردن پارکینگ در سطح شهر قرار داد با توجه به اینکه امکان داشت خیلی ها مانند او جلسات کاری زیادی در نقاط مختلف شهر داشته باشد. با پیوند دادن این نیازها، ایده ای برای پاسخگویی به آنها در ذهن او متولد شد. او این ایده را با چندی از دوستانش در میان گذاشت که یکی از آنها علیرضا فرهمند بود، مردی 41 ساله با سالها تجربه در طراحی و تدوین استراتژی بازاریابی کسب و کارهای موفق. آنها با هم تصمیم گرفتند تا اپلیکیشنی را ایجاد کنند که افرادی که تحت فشار اقتصادی هستند با افرادی که تحت فشار زمان هستند با هم مرتبط کنند تا نتیجه آن انجام کارهای کوچک و درآمدزایی کوچک باشد. امروز این ایده به واقعیت تبدیل شده است. یعقوبی امید دارد که از طریق برنامه ایجاب صدها نفر بر حسب نیاز و توانایی شان مشغول به کار شوند و بهبود نسبی در زندگی افراد پدید آورد.

 از آنجایی که کشورهای مختلف جهان نیز با مشکلات و شرایط خاص اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، ایجاب در فکر توسعه کسب و کار خود و  ایجاد اشتغال در کشورهای دیگر نیز هست.  

باید منتظر بود و دید که ایجاب چگونه ماموریتی که تعیین کرده، را محقق می سازد.

نظرات بینندگان