arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۸ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸

مدودیف: محرومیت روسیه واکنش عصبی مقامات ضد روسی حاضر در ورزش جهان است

مقامات سیاسی و ورزشی روسیه در نخستین واکنش به محرومیت چهار ساله ورزشکاران این کشور از حضور در رقابت های بین المللی با پرچم کشورشان، این تصمیم آژانس بین المللی مبارزه با دوپینگ را سیاسی و مغرضانه خواندند. پوتین تصمیم سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) را مبنی بر محروم کردن چهار ساله مسکو از حضور در رویدادهای ورزشی بین‌المللی را محکوم کرد و آن را اقدامی برانگیخته شده با «جهت‌گیری سیاسی» خواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه به عنوان عالی ترین مقام این کشور اقدام آژانس را نقض آشکار منشور کمیته بین المللی المپیک خوانده و اعلام کرده که روسیه دلایل و مدارک کافی برای اعتراض به این تصمیم را دارد.

وی تصمیم سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) را مبنی بر محروم کردن چهار ساله مسکو از حضور در رویدادهای ورزشی بین‌المللی را محکوم کرد و آن را اقدامی برانگیخته شده با «جهت‌گیری سیاسی» خواند.

پوتین مدعی شد که درخواست استیناف علیه این تصمیم «به طور تمام و کمال دلایل قانونی» دارد.

وی اظهار داشت: موضوع مهمی که همه با آن موافق هستند این است که هرگونه تنبیه و مجازات باید فردی و براساس آنچه یک فرد انجام داده، اعمال شود. نمی‌توانیم تنبیه و محرومیت کلی در نظر گرفته و اعمال کنیم.

«دمیتری مدودیف» نخست وزیر روسیه نیز به محرومیت روسیه انتقاد کرده و آن را نتیجه واکنش عصبی مقامات ضد روسی حاضر در عرصه تصمیم گیری ورزش جهان دانسته است.

مدودیف این را هم گفته که روسیه از حقوق ورزشکاران خود دفاع و به تصمیم اخیر وادا اعتراض خواهد کرد.

«پاول کولوبکوف» وزیر ورزش روسیه نیز با دعوت از خبرنگاران داخلی و خارجی به وزارت ورزش این کشور در مسکو اگر چه منکر مشکلاتی در ساختار مبارزه با دوپینگ روسیه شد اما ابراز امیدواری کرد که با توجه به مستندات و توضیحات روسیه به مقامات عالی ورزش جهان، مشکل بوجود آمده برای ورزش روسیه پس از اعتراض رسمی این کشور به حکم وادا، برطرف شود.

این مقام روس نیز تصمیم آژانس بین المللی مبارزه با دوپینگ علیه روسیه را اقدامی سیاسی و ضد روسی خواند و افزود: دستگاه ورزش این کشور اقدامات متعددی را در جهت مبارزه با معضل دوپینگ در ورزش این کشور صورت داده است و نتایج آن نیز آشکار و حتی قابل تقدیر است.

«استانیسلاو پوژنیاکوف» رئیس کمیته ملی المپیک روسیه هم حکم وادا علیه این کشور را غیر منطقی و سختگیرانه خواند و اظهار داشت: ما پیش بینی میکردیم که ورزش روسیه با چنین حکمی روبرو شود.

وی افزود: با این وجود شنیدن این خبر ناامید کننده ما را هم نگران کرده است چرا که ورزشکاران پاک روسیه نباید گروگان اختلافات اینچنینی شوند.

گفتنی است، آژانس بین‌المللی مبارزه با دوپینگ دیروز دوشنبه روسیه را به مدت چهار سال از حضور در رقابت‌های جهانی در تمامی سطوح محروم کرد.

این آژانس در بیانیه‌ای از تصمیم خود برای مجازات روسیه به دلیل آنچه حمایت از دوپینگ سازمان یافته تعبیر شده است خبر داد.

براساس این تصمیم، تمامی مقامات ایالتی روسیه، مقامات این کشور در کمیته بین المللی المپیک و پارالمپیک از حضور در مسابقات جهانی ورزشی منع شدند.

بنابراین ورزشکاران روسی در چهار سال آینده تنها می‌توانند با نام سازمان‌های بین‌المللی ورزشی در رقابت‌ها شرکت کنند و پرچم و سرود ملی روسیه در هیچ ورزشگاهی در جهان دیده و شنیده نخواهد شد.

یادآور می‌شود که کمیته بررسی انطباق سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ چند هفته پیش به مقامات عالی آژانس بین‌المللی مبارزه با دوپینگ توصیه کرده بود با توجه پایبند نبودن سازمان ضد دوپینگ روسیه به مقررات بین‌المللی، روسیه را حضور در المپیک توکیو محروم کنند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان