arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۰ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸

رهبر حزب دموکراتیک لبنان: حریری باید مسئولیت خود را در قبال بحران اقتصادی لبنان بپذیرد و فرافکنی نکند

«طلال ارسلان» رهبر حزب دموکراتیک لبنان گفت: جریان «المستقبل» به رهبری «سعد حریری» از سال ۲۰۰۵ میلادی سیاست های مالی اتخاذ کردند که به بحران اقتصادی کنونی منجر شده است. اگر بزودی دولت جدید تشکیل نشود ممکن است در لبنان به دلیل وضعیت حاد اقتصادی، هرج و مرج و آشوب رخ دهد که خطرناک خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وی سه شنبه شب در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «المیادین» لبنان «سعد حریری» نخست وزیر مستعفی را مسئول سیاست های مالی اتخاذ شده در ۱۵ سال گذشته دانست و افزود: او باید مسئولیت خود را در قبال بحران اقتصادی لبنان بپذیرد و فرافکنی نکند.

۱۲ روز پس از آن که قشرهای گوناگون مردم لبنان به ویژه کارگران، جوانان و فعالان مدنی، دانشجویان و معلمان دانشگاه ها و مدارس خصوصی و دولتی در شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به بیکاری، فساد، گرانی، تورم، کاهش ارزش پول ملی و کافی نبودن حقوق، تظاهرات، تجمع و تحصن کردند سعد حریری هفتم آبان گذشته از ریاست دولت استعفا کرد.

ارسلان تاکید کرد: اگر بزودی دولت جدید تشکیل نشود ممکن است در لبنان به دلیل وضعیت حاد اقتصادی، هرج و مرج و آشوب رخ دهد که خطرناک خواهد بود.

پس از استعفای حریری «سمیر الخطیب» بازرگان، مهندس و مدیرعامل یک شرکت مهندسی و مشاوره در بیروت و از شخصیت های اهل سُنّت، نامزد پُست نخست وزیری شد که به دلیل مخالفت برخی از مقام های حزبی، سیاسی و مذهبی، انصراف داد.

رهبر حزب دموکراتیک لبنان خاطر نشان کرد: کسانی هستند که نام و ورقه ی سمیر الخطیب را برای کاندیداتوری نخست وزیری لبنان سوزاندند و خطرناک تر از آن تاثیر بعضی از روحانیون در برکناری وی بود و امیدوارم آن ها از سیاست دور شوند.

«عبداللطیف دریان» روحانی و مفتی اهل سنت و جماعت لبنان هفدهم آذر با بیان دلایل و استدلال مبنی بر این که سمیر الخطیب پایگاه گسترده مردمی ندارد، قادر به آشتی دادن مردم با نهادهای قانونی به عنوان پیش شرط بازگشت اعتماد عمومی و ثبات اجتماعی نیست، توانایی مرتبط کردن لبنان به کشورهای عربی و جامعه بین المللی ندارد و معترضان را راضی نمی کند، از وی خواست که انصراف بدهد.

مفتی اهل سنت لبنان از نامزدی دوباره ی حریری پشتیبانی کرد که شرطش برای بازگشت به پست نخست وزیری، تشکیل دولت فن سالار (تکنوکرات) بدون حضور چهره های سیاسی است.

پس از کناره گیری سعدحریری دو نظرگاه و ایده درباره ماهیت دولت جدید در فضای سیاسی مطرح شده است : یکی دولت فن سالار (تکنوکرات) با حضور نخبگان و کارشناسان غیرسیاسی. دوم دولت تکنو- سیاسی با حضور نمایندگانی از نیروهای اصلی سیاسی و فن سالاران.

در همین ارتباط و به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، فراکسیون المستقبل در مجلس ملی لبنان که طرفدار حریری است، سه شنبه شب به ریاست خانم «بهیه حریری» خواستار تسریع در تشکیل دولت فن سالار برای حل مشکلات اقتصادی و مالی این کشور شد.

قرار است صبح و عصر دوشنبه شانزدهم دسامبر (۲۵ آذر ماه ۹۸) در دو نوبت رایزنی ها و مشورت های ریاست جمهوری و مجلس لبنان برای معرفی نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت، در بیروت انجام گیرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان