arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸

انتخابات خبرگان رهبری؛ مصباح یزدی از مشهد و یزدی از قم کاندیدا شدند

نام‌نویسی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی از حوزه انتخابیه خراسان رضوی و آیت الله محمد یزدی از حوزه انتخابیه قم نشان می‌دهد، آخرین روزهای ثبت‌نام بر خلاف روزهای نخست شاهد حضور چهره‌های شاخص در این عرصه انتخاباتی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام‌نویسی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی از حوزه انتخابیه خراسان رضوی و آیت الله محمد یزدی از حوزه انتخابیه قم نشان می‌دهد، آخرین روزهای ثبت‌نام بر خلاف روزهای نخست شاهد حضور چهره‌های شاخص در این عرصه انتخاباتی است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی ثبت نام از کاندیداهای اولین انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری،‌ دعوت از چهره های شاخص برای ثبت نام از حوزه های تهران،‌ خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم بخش زیادی از فضای رسانه ای کشور را به خود اختصاص داده است،‌ انتخاباتی که قرار است هفت صندلی خالی از ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری را پر کند.

نتایج انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان که اعلام شد، نبود نام ۲ چهره شاخص در میان منتخبان حوزه انتخابیه تهران بیش از نام منتخبان آن اهمیت یافت، آیات محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی که سابقه چند دوره عضویت در مجلس خبرگان را داشتند،‌ موفق به کسب رای کافی برای عضویت در این مجلس نشدند.

روند نام نویسی طی روزهای اخیر شاهد حضور پرتعداد اما عمدتا غیرشاخص داوطلبان نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه قم بود اما این روند امروز چهارشنبه تغییر کرد و یک چهره برجسته حوزوی و سیاسی اقدام به نام نویسی کردند و یک شخصیت دیگر نیز قرار است بزودی ثبت نام کند.

پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری

انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اسفندماه ۱۳۹۴ همزمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار و ۸۸ نماینده مردم در این مجلس برای یک دوره هشت ساله انتخاب شد.

تهران با ۱۶ کرسی بیشترین نمایندگان را در مجلس خبرگان رهبری دارد ضمن اینکه پس از آن استان های خراسان رضوی و خوزستان با ۶ نماینده، استان های اصفهان،‌ فارس،‌ آذربایجان شرقی با ۵ کرسی، ‌استان های گیلان و مازندران با چهار کرسی و همچنین استان های آذربایجان غربی و کرمان با سه نماینده دارای بیشترین نماینده در این مجلس هستند.

همچنین استان های اردبیل،‌ البرز،‌ سیستان و بلوچستان، قزوین،‌ کردستان، ‌کرمانشاه،‌ گلستان،‌ لرستان،‌ مرکزی و همدان با ۲ نماینده و سایر استان ها شامل ایلام،‌بوشهر،‌ چهار محال و بختیاری،‌ خراسان جنوبی، خراسان شمالی،‌ زنجان، سمنان،‌ قم،‌ کهکیلویه و بویر احمد،‌ هرمزگان و یزد با یک نماینده،‌ اعضای مجلس خبرگان رهبری را تشکیل داده اند.

نتایج مجلس خبرگان و واکنش رهبر معظم انقلاب

با اعلام نتایج انتخابات پنجمین مجلس خبرگان رهبری در اسفند ۹۴،‌ برخلاف پیش‌بینی‌ها، چهره‌های با سابقه این مجلس از جمله آیات محمد یزدی و محمد تقی مصباح‌یزدی که از حوزه انتخابی تهران در این انتخابات ثبت نام کرده بودند، موفق به حضور در دور پنجم نشدند که این موضوع با واکنش رهبر معظم انقلاب مواجه شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری با انتشار گزارشی از آخرین دیدار رئیس و نمایندگان دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری با رهبر معظم انقلاب که در اسفندماه ۹۴ برگزار و سخنان معظم له در آن روز را منتشر کرده که « رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند: برخی بزرگان هستند که رای آوردن و نیاوردن آنها هیچ خللی در شخصیت آنها ایجاد نمیکند،‌ آقایان یزدی و مصباح از این افراد هستند که حضور آنها در خبرگان باعث وزانت و نبودشان برای مجلس خبرگان خسارت است».

ارتحال ۷ تن از اعضای مجلس خبرگان

به دنبال ارتحال تعدادی از اعضای پنجمین مجلس خبرگان رهبری از جمله آیات اکبر هاشمی رفسنجانی،‌ سید ابوالفضل میرمحمدی و نصرالله شاه آبادی نمایندگاه مردم تهران، محمد مومن نماینده مردم قم، اسدالله ایمانی نماینده مردم فارس، حبیب الله مهمان نواز نماینده مردم خراسان شمالی و همچنین‌ سید محمود هاشمی شاهرودی نماینده مردم خراسان رضوی، انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری برای جایگزینی این علمای فقید در پنج استان در دستور کار قرار گرفت.

با ارتحال این علما،‌ نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری به صورت همزمان با انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان های تهران،‌ خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم توسط وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور برنامه ریزی شده است.

بر اساس اطلاعیه ستاد انتخابات کشور،‌ داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری شخصاً و یا به وسیله نماینده خود که به صورت کتبی معرفی شده‌ باشد، می‌توانند از روز جمعه ۱۵ آذرماه تا پنجشنبه ۲۱ آذرماه به مدت هفت روز اقدام به ثبت‌نام کنند.

ثبت نام ۷۵ نفر برای یک کرسی در قم

مرتضی حیدری فرماندار قم در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا گفت: تا پایان پنجمین روز ثبت نام خبرگان رهبری(۱۹ آذر ماه)، در مجموع ۷۵ داوطلب از حوزه انتخابیه قم برای شرکت در نخستین میان دوره ای مجلس شورای اسلامی اطلاعات خود را تکمیل کرده‌اند.

در حالی ۷۵ تن برای کسب یک کرسی استان قم در مجلس خبرگان رهبری از این استان ثبت نام کرده اند که این استان تا پایان پنجمین روز ثبت نام در مقایسه با چهار استان دیگر بیشترین تعداد ثبت نام کننده را دارا است.

هیچ یک از ثبت نام کنندگان در قم چهره شاخص نیست

یک منبع آگاه در فرمانداری قم پیش تر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: تاکنون (صبح ۱۹ آذرماه) هیچ یک از ثبت نام کنندگان برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در این استان چهره های شاخص و عنوان دار سیاسی و یا حوزوی نبوده است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون،‌ فرمانداری تنها مجاز به اعلام آمار عددی ثبت نام کنندگان و ممنوعیت اعلام اسامی آنها و نه نام یا هویت آنهاست.

این منبع افزود: تا پایان پنجمین روز ثبت نام از اعضای خبرگان رهبری در این استان،‌از ۷۵ تن ثبت نام به عمل آمده که تمام آنها دارای ضوابط و شرایط اعلام شده برای کاندیداتوری این انتخابات بوده اند.

کاندیداتوری مصباح در مشهد،‌ یزدی در قم

با نزدیک شدن به پایان زمان ثبت نام از کاندیداهای خبرگان رهبری، ‌دعوت از چهره های شاخص به استان های تهران،‌ خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم که نخستین انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان در آن ها برگزار می شود،‌ رفته رفته افزایش و نام افراد شاخصی در این زمینه رسانه ای شده که شاخص ترین این افراد آیات محمدتقی مصباح یزدی و محمد یزدی است.

حجّت‌الاسلام حسین جلالی مسئول دفتر آیت‌الله مصباح یزدی، در روزهای اخیر در گفت و گو با برخی رسانه ها از تصمیم آیت‌الله مصباح یزدی مبنی بر ثبت نام برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری خبر داد و گفت: از چندی پیش جمعی از علما و نخبگان مشهد مقدس از آیت‌الله مصباح یزدی درخواست کردند تا برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خراسان رضوی حضور یابند که در نهایت ایشان این درخواست را پذیرفتند.

منابع نزدیک به آیت الله محمد یزدی نیز گفته اند که وی بعد از دعوت‌ها و درخواست متعدد علماء و فضلای حوزه علمیه قم، دانشجویان، تشکل‌های انقلابی و اقشار مختلف مردم شریف استان قم، تصمیم به مشارکت در این انتخابات گرفت.

بر این اساس آیت الله یزدی روز چهارشنبه با اعزام نماینده ای به فرمانداری قم،‌ در انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه قم ثبت نام کرد.

اکنون با حضور دو چهره شاخص در مرحله ثبت نام نامزدی انتخابات خبرگان رهبری باید تا فردا عصر - پایان مهلت قانونی ثبت نام - صبر کرد تا مشخص شود که آیا بازهم چهره های شاخص دیگری پای در این رقابت سیاسی می گذارند و یا انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری، با حضور پررنگ افراد غیر شاخص برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان