arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۳۸۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۹ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸

نفت اوپک گران شد

پس از موافقت اوپک پلاس با افزودن ۵۰۰ هزار بشکه دیگر بر رقم کاهش تولید، قیمت سبد نفتی این سازمان تا ۶۵.۵۷ دلار در هر بشکه بالا رفت. اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت نظیر روسیه که به اوپک پلاس معروفند، از ابتدای ماه ژانویه، میزان تولید خود را روزانه ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دادند و توافق کردند تا این کاهش را تا پایان ماه مارس ۲۰۲۰ ادامه دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت خام، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی اوپک روز دوشنبه با ۳۷ سنت افزایش ۶۵.۵۷ دلار فروخته شده است.

سبد نفتی اوپک روز جمعه ۱۵ آذر برابر با ۶ دسامبر، روز نشست کشورهای عضو اوپک و هم‌پیمانان غیراوپکی آن در وین، ۶۵.۲۴ دلار در هر بشکه معامله شده بود.
اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت نظیر روسیه که به اوپک پلاس معروفند، از ابتدای ماه ژانویه، میزان تولید خود را روزانه ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دادند و توافق کردند تا این کاهش را تا پایان ماه مارس ۲۰۲۰ ادامه دهند.

قیمت سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به ۶ دسامبر یعنی ۱۵ اذر به ۶۳.۷۰ دلار در هر بشکه رسیده بود.
این کشورها روز پنج شنبه و جمعه هفته گذشته با یکدیگر دیدار کردند و توافق کردند تا بر میزان کاهش تولید خود روزانه ۵۰۰ هزار بشکه دیگر بیفزایند و این مقدار کاهش تولید را در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ ادامه دهند.

این اقدام سبب افزایش قیمت نفت و به تبع آن افزایش قیمت سبد نفتی اوپک شد.

قیمت نفت در آخرین روز معاملات بازارهای جهانی پس از اینکه اوپک و هم‌پیمانانش بر سر کاهش بیشتر تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز توافق کردند، بیش از یک درصد افزایش یافت و یک افزایش شدید هفتگی را ثبت کرد. هر بشکه نفت برنت به بالای ۶۴ دلار در هر بشکه رسید.

امروز نیز پس از اینکه آمارهای صنعتی از یک افزایش غافلگیرکننده در ذخایر نفت آمریکا خبر داد و ازآنجایی‌که سرمایه‌گذاران در انتظار اخبار در مورد اعمال دور جدید تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای چینی هستند، قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت با ۴۱ سنت کاهش ۶۳.۹۳ دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا با ۳۴ سنت کاهش ۵۸.۹۰ دلار معامله شد.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

نظرات بینندگان