arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۴۹۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۳ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸

یادداشت‌های اعتمادالسلطنه؛‌ دوشنبه ۲۱ آذر ۱۲۶۶ / شاه: مستوفی‌الممالک و عزیزالسلطان رفیق شدند، برای آتیه ما ضرر دارد

امروز مستوفی‌الممالک [۱۲ ساله] و عزیزالسلطان [ملیجک دوم که در این‌جا ۹ سال دارد] که تقریبا هم‌سال هستند شکار رفته بودند. در مراجعت آن‌ها را در کالسکه و چهار پنج کالسکه هم متعاقب آن‌ها با غلام و فراش و آبدار دیدم. مردک، دایی عزیزالسلطان، هم میش زده بود. مستوفی‌الممالک را اندرون برده بودند به واسطه رفاقت عزیزالسلطان. شاید آدمی شود. شاه که بیرون تشریف آوردند می‌فرمودند: «مستوفی‌الممالک و عزیزالسلطان رفیق شدند. برای آتیه ما ضرر دارد. این اهل قلم و آن هم اهل شمشیر! لشکر و کشور ما را خواهند خورد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شاه می‌فرمودند: مستوفی‌الممالک و عزیزالسلطان رفیق شدند. برای آتیه ما ضرر دارد

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات اعتماد السلطنه آمده است:

صبح زود سلطنت‌آباد رفتم. ناهار مراجعت به خانه نمودم. [در] مراجعت از سلطنت‌آباد [به] قصر آمدم. حقیقت اگر من مالک قصر بودم و به این کثافت می‌دیدم هرکس که سپرده او بود، هزار چوب می‌زدم. خدا ان‌شاءالله به ناصرالدین‌شاه عمر بدهد که به من کاری نکرد. به قدر امکان نظم آن‌جا را دادم. شاه هم امروز دوشان‌تپه تشریف برده بودند. شکار هم نزده بودند. شب بیرون شام میل فرمودند. امروز مستوفی‌الممالک [۱۲ ساله] و عزیزالسلطان [ملیجک دوم که در این‌جا ۹ سال دارد] که تقریبا هم‌سال هستند شکار رفته بودند. در مراجعت آن‌ها را در کالسکه و چهار پنج کالسکه هم متعاقب آن‌ها با غلام و فراش و آبدار دیدم. مردک، دایی عزیزالسلطان، هم میش زده بود. مستوفی‌الممالک را اندرون برده بودند به واسطه رفاقت عزیزالسلطان. شاید آدمی شود. شاه که بیرون تشریف آوردند می‌فرمودند: «مستوفی‌الممالک و عزیزالسلطان رفیق شدند. برای آتیه ما ضرر دارد. این اهل قلم و آن هم اهل شمشیر! لشکر و کشور ما را خواهند خورد.» یعنی یکی صدراعظم و یکی سپهسالار خواهد بود. خدا به وجود مبارک عمر بدهد.

نظرات بینندگان