arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۰۱/

ایتالیا چگونه تحویل قایق‌های تندرو به ایران را تعلیق کرد؟ / دو قایقی که قرار بود به ایران برسند، در «ناپل» ماندند

جوزپه مانزو، دستیار ویژه مدیرکل امور اقتصادی مارسلو اسپاتافورال، در روز ۱۲ فوریه اعلام کرد که اسپتافورال با شرکت ایتالیایی اس بی دیزاین در دو روز گذشته تماس گرفته و از آن‌ها خواسته است تا تحویل باقیمانده قایق‌های تندرو به ایران را متوقف کند. مانزو می‌گوید که شرکت درخواست اسپتانفورال را پذیرفته و قول داده است در حال حاضر دو محموله قایق تندرو را تحویل ندهد که قرار بود در چند روز آینده از کارگاه این شرکت به ناپل بروند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سندی سری از رم ایتالیا به تاریخ چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۱ به توضیحاتی درباره تعلیق تحویل قایق‌های تندرو به ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: ایتالیا تحویل قایق‌های تندرو به ایران را تعلیق کرد
طبقه بندی: سری
چهارشنبه دوازدهم فوریه ۲۰۰۳
از: رم ایتالیا
به: نامشخص

۱. در پاسخ به سوال مجدد سفارت در ۱۱ فوریه از وزارت امورخارجه، جوزپه مانزو، دستیار ویژه مدیرکل امور اقتصادی مارسلو اسپاتافورال، در روز ۱۲ فوریه اعلام کرد که اسپتافورال با شرکت ایتالیایی اس بی دیزاین در دو روز گذشته تماس گرفته و از آن‌ها خواسته است تا تحویل باقیمانده قایق‌های تندرو به ایران را متوقف کند. مانزو می‌گوید که شرکت درخواست اسپتانفورال را پذیرفته و قول داده است در حال حاضر دو محموله قایق تندرو را تحویل ندهد که قرار بود در چند روز آینده از کارگاه این شرکت به ناپل بروند. (مانزو نمی‌دانست که در کل این محموله‌ها قرار بود چند قایق تحویل داده شود و همچنین نمیدانست که چند قایق تا کنون به ناپل رسیده اند).

۲. مانزو تاکید دارد که درخواست اسپتانروفول غیررسمی و غیرمحتاطانه بوده و خارج از هرگونه اختیار رسمی دولت ایتالیا انجام شده و «تصمیم» نهایی برای متوقف کردن این محموله‌ها توسط خود شرکت اس بی دیزاین گرفته شده است. مانزو همچنین گفته است که این تحویل محموله‌ها «در حال حاضر» معلق شده است.

۳. نکته: همکاری شرکت اس بی دیزاین با درخواست دولت ایتالیا را می‌توان به تمایل آشکار آن‌ها برای برنده شدن در یک مناقصه بزرگتر با پلیس مهاجرت ایتالیا مرتبط دانست (این مسئله قبلا توسط دوموهر، هماهنگ کننده امور عدم گسترش تسلیحات کشتار جمعی در وزارت امورخارجه به اطلاع ما رسیده بود). دوموهر همچنین به ما گفته است که «به دلایل تجاری» این شرکت تصمیم گرفته است تا ادامه فروش در ایران را پیگیری نکند.

۴. نکته: ما باید به تماس با وزارت امورخارجه ادامه داده و مطمئن شویم که این تعلیق موقت تبدیل به دایم شود. البته در حال حاضر به نظر واضح می‌آید که دولت ایتالیا پیام ما را شنیده و برای جلب رضایت ما اقدام انجام داده است. پایان نکته.
سمبلر

نظرات بینندگان