arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۰

استاد فرشچیان: ضریح امام حسین(ع) تا ماه دیگر کامل می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاد نگارگری ایران که این روزها در حال نظارت بر ساخت ضریح امام حسین (ع) است از اتمام کار تا ماه آینده خبر داد.

به گزارش مهر، استاد محمود فرشچیان، مینیاتوریست برجسته کشورمان که در طراحی ضریح جدید امام حسین (ع) مشارکت دارد از اتمام مراحل ساخت آن تا آخر امسال خبر داد.

بر اساس این گزارش، کار ساخت ضریح جدید امام حسین(ع) که از 14 خرداد سال 87 و در شهر قم آغاز شده و این ضریح پیش از این قرار بود طی دو سال یعنی تا خرداد سال جاری آماده شود اما با توجه به ورود استاد فرشچیان به این طرح، مقداری به تاخیر افتاد و برابر تعهدی که مجری ساخت این ضریح به طرف عراقی داده، قرار است تا آخر سال آماده و نصب شود.

محمود فرشچیان؛ استاد نگارگری و یکی از شناخته‌شده ترین چهره‌های هنری ایران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سال 86 در مجموع 6 طرح اولیه به هیات امنای قم که سرپرستی این پروژه را در دست داشت، ارائه دادم تا نهایتا طرح نهایی مشخص شد. از همان ابتدا نظرم این بود که طرح نهایی یک طرح شماتیک است و باید برپایه و اساس صحیحی اجرا شود. حتی من توصیه کردم که ضخامت نقره مورد استفاده در ضریح حداقل 2 یا 3 میلی متر باشد و این مساله در قرارداد حفظ شود تا حاصل کار خراب نشود. نکته دیگر درمورد خطاطی این ضریح است. من به خط استاد موحد مقید هستم و ترجیح دادم که او این ضریح را خطاطی کند.
فرشچیان با اشاره به خطاطی استاد موحد در ضریح امام حسین(ع) گفت: استاد موحد که از استادان بزرگ خوشنویسی ایران هستند، خطاطی این ضریح را برعهده دارد. همچنین آقای خدادادزاده که ضریح امام رضا(ع) را ساخت، قلمزنی ضریح امام حسین (ع)‌ را نیز انجام می‌دهد، برادر آقای خدادادزاده، استاد رضا نیز سرپرستی کارهای زرگری و فلزکاری‌ را برعهده دارد.
 
این نگارگر نامی ایران، درباره مراحل ساخت ضریح امام حسین(ع) گفت: بخشی از ضریح آذرماه امسال در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد. ضریح مطهر توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات هم‌اکنون در شبستان مدرسه علمیه معصومیه(س) در قم درحال پشت سر گذاردن مراحل نهایی ساخت است.
 
فرشچیان بخش قلمزنی را‌ به واسطه ریزه‌‌کاری‌ها و ظرافت‌های بی‌شمارٰ، سنگین و وقت‌گیرعنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه این عملیات کلاً‌ با هنر دست و بدون دخالت هر نوع دستگاهی انجام می‌شود،‌ سنگین‌ترین و وقت‌گیرترین بخش کار بود.
نظرات بینندگان