arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۲۳۳
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۲ - ۰۱ دی ۱۳۹۸

بهترین چشمه های آبگرم تفلیس گرجستان

تفلیس در دامنه کوهی بنا شده که در دل آن، بیشتر از ۳۰ چشمه آبگرم می‌جوشد. آب این چشمه‌ها حاوی گوگرد یا سولفور است که باعث شده تا خاصیت آرامش‌بخش و درمانی (برای بیماری‌های پوستی، آرتروز و گرفتگی‌های عضلانی) داشته باشند. آب حمام‌های گوگردی از همین چشمه‌ها تامین می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بهترین چشمه های آبگرم تفلیس گرجستان

تفلیس پایتخت گرجستان و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. در قرن پنجم میلادی واختانگ یکم، پادشاه گرجستان، این شهر را بنیان‌گذاری کرد. تاریخچه نام‌گذاری پایتخت گرجستان به این نام، با چشمه های آبگرم در ارتباط بوده است. تبیلیسی (Tbilisi) از واژه «تبیلی» به معنای گرم گرفته شده که منسوب به چشمه های آبگرم تفلیس است.

چشمه‌های آبگرم و حمام‌های گوگردی سال‌ها است در تفلیس وجود دارند و رفته‌رفته، توجه گردشگران و تورهای گرجستان به این چشمه‌ها و حمام‌ها بیشتر می‌شود. حمام‌های گوگردی با اینکه شاید به‌خاطر بوی ناخوشایندشان جذابیتی نداشته باشند، به دلیل خاصیت درمانی که دارند، طرفداران خود را پیدا کرده‌اند. افراد زیادی به دلیل تاثیر مثبتی که بر سلامتی پوست دارند، راهی این حمام‌ها می‌شوند.

تفلیس در دامنه کوهی بنا شده که در دل آن، بیشتر از ۳۰ چشمه آبگرم می‌جوشد. آب این چشمه‌ها حاوی گوگرد یا سولفور است که باعث شده تا خاصیت آرامش‌بخش و درمانی (برای بیماری‌های پوستی، آرتروز و گرفتگی‌های عضلانی) داشته باشند. آب حمام‌های گوگردی از همین چشمه‌ها تامین می‌شود.

حمام‌های گوگردی تفلیس گرجستان شباهت زیادی به حمام‌های سنتی ایرانی دارند. البته تفاوت بزرگی هم در این میان وجود دارد: آب مورد استفاده در حمام‌های سنتی را به صورت مصنوعی داغ می‌کنند؛ اما آب مورد استفاده در حمام‌های تفلیسی از چشمه‌های آبگرم تامین می‌شود که به‌صورت طبیعی جریان دارند. دمای آب چیزی حدود ۴۱ تا ۴۲ درجه سانتی‌گراد است.

حمام‌های گوگردی تفلیس بین افراد محلی و همچنین گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردارند. اهالی گرجستان سالانه به تفلیس سفر می‌کنند تا از این حمام‌ها استفاده کنند. روس‌ها نیز علاقه خاصی به این حمام‌ها دارند و بخش زیادی از مسافران تور خارجی به مقصد گرجستان را مردم روسیه تشکیل می‌دهند. جالب است بدانید افراد مشهوری چون الکساندر دوما و الکساندر پوشکین روسی از این حمام‌ها استفاده کرده‌اند و بعدا به طرفداران این حمام‌ها تبدیل شده‌اند.

بهترین فصل استفاده از حمام‌های گوگردی و چشمه های آبگرم تفلیس چه زمانی است؟

برای سفر به گرجستان هر زمانی از سال می‌توانید اقدام کنید. تقریبا می‌توان گفت فصل داغ یا خلوت گردشگری در تفلیس وجود ندارد. اما برای استفاده از حمام‌های آبگرم بهتر است زمستان را انتخاب کنید. تجربه فضای گرم و آب داغ چشمه‌های گرجستان در کنار فضای آرامش‌بخش آن در زمستان لطف دیگری دارد. تفلیس تابستان‌های گرم و مرطوبی دارد و زمستان آب و هوایی سرد حاکم است. ماه‌های ژوئن تا اوت یعنی از ۱۱ خرداد تا ۹ شهریور، فصل تابستان در گرجستان است. زمستان این کشور نیز ماه‌های دسامبر تا فوریه یعنی از ۱۰ آذر تا ۹ اسفند است؛ بنابراین برای رزو تور گرجستان می‌توانید در این بازه‌های زمانی و برای استفاده از حمام‌ها در زمستان اقدام کنید.

برای مشاهده یکجای انواع تور خارجی به مقاصد مختلف دنیا می‌توانید از کجارو کمک بگیرید. تورهای آژانس‌های مختلف مسافرتی معتبر شامل بلیط رفت و برگشت با بهترین هواپیمایی‌ها، بیمه مسافرتی، ترانسفر فرودگاهی، راهنمای فارسی زبان، اقامت در بهترین هتل‌ها و... در کجارو فهرست شده‌اند. به‌راحتی می‌توانید بهترین تور گرجستان را برای سفرتان پیدا و از طریق تماس با آژانس‌های همکار کجارو، آن را رزرو کنید.

امکانات حمام‌های آبگرم تفلیس

بهترین چشمه های آبگرم تفلیس گرجستان

برای استفاده از حمام‌های تفلیس باید اتاق رزرو کنید. درب اتاق‌ها از داخل قفل می‌شود و می‌توانید از حمام استفاده کنید. همچنین امکان رزرو ماساژ و اسکراب در این حمام‌ها وجود دارد. حوله و صابون در اختیارتان قرار می‌گیرد اما دقت کنید که یکبارمصرف نیستند؛ بنابراین شاید بهتر باشد وسایل شخصی‌تان را همراه ببرید. همچنین فراموش نکنید که همراهتان آب بیاورید یا بخرید؛ چرا که گرمای فضا و آب داغ باعث کمبود آب بدن می‌شود.

هزینه استفاده از حمام‌های تفلیس معمولا بین ۲ لاری، برای حمام‌های عمومی دارای حوضچه و ۱۵ تا ۸۰ لاری برای استفاده از حمام‌های خصوصی است که وان دارند.

نکاتی در مورد حمام‌های آبگرم تفلیس

• در حمام‌های درمانی از وسیله گرمایشی استفاده نمی‌شود و گرمای آب از جریان طبیعی چشمه‌ها تامین می‌شود.
• میانگین زمان برای استفاده از حمام‌های آبگرم دو ساعت است.
• افرادی که دچار دردهای عضلانی هستند حتما در سفرشان استفاده از این حمام‌ها را در برنامه سفر قرار دهند.
• درجه حرارت آب حمام‌ها و چشمه‌های آبگرم بین ۳۸ تا ۴۳ درجه است.
• بوی گوگرد در تمام فضای حمام و چشمه‌های آبگرم حس خواهد شد. بعد از مدتی به این بو عادت خواهید کرد.
• گوگرد موجود در آب باعث بدبو شدن حمام‌ها می‌شود؛ اما این موضوع نشان‌دهنده‌ی غلظت معدنی بودن آب است.
• گوگرد موجود در آب حمام‌های تفلیس برای درمان آکنه و اگزما خوب است.
• قبل از استفاده از حمام‌های گوگردی غذا نخورید. ممکن است حالتان به هم بخورد. سعی کنید بین غذا خوردن و استفاده از حمام، فاصله چند ساعته باشد. بلافاصله بعد از استفاده از حمام نیز غذا نخورید؛ چون ممکن است حالتان به هم بخورد.
• در این حمام‌ها به جای حوله از لنگ استفاده می‌کنند.
• بعد از پرداخت مبلغ ورودی حمام‌ها، کمد قفل‌دار در اختیارتان قرار می‌گیرد که از آن می‌توانید برای قرار دادن وسایل شخصی‌تان استفاده کنید.
• در این حمام‌ها دو بخش مجزا برای استفاده مردان و زنان در نظر گرفته شده است.
• جالب است بدانید این حمام‌ها صرفا برای استحمام کاربرد نداشته‌اند؛ بلکه در زمان‌های خاصی جشن در آن‌ها برگزار می‌شده است.
در ادامه با بهترین چشمه‌های آبگرم و حمام‌های تفلیس آشنا می‌شویم.
ریزورت و اسپای سولوری
در ۱۱ کیلومتری شهر وانی در گرجستان، ریزورت و اسپایی قرار دارد که با نام sulori شناخته می‌شود که نام خود را از رودی به همین نام گرفته است. این هتل ۳۲ حمام دارد که مردم برای درمان بیماری‌های مختلف و استفاده از آب چشمه‌های آن به این مکان می‌آیند.

حمام اوربلیانی
نمای بیرونی این حمام بیشتر شبیه به مسجدی فوق‌العاده زیبا است که باعث شده اولین کاری که بیشتر گردشگران در بازدید از این حمام انجام می‌دهند، گرفتن عکس باشد. کاشی‌های سفید و سبز به کار رفته در داخل حمام و کاشی‌های آبی در نمای بیرونی، جلوه‌ای خاص به این حمام داده است؛ تا جایی که مردم بومی لقب زیباترین حمام تفلیس را به آن داده‌اند. بیشتر گردشگران تور ها نیز این موضوع را تایید می‌کنند. امکانات و خدمات جالب توجه این مجموعه، مانند خدمات اسکراب و ماساژ پوست باعث شده تا یکی از گزینه‌های مهم در فهرست حمام‌های گوگردی باشد که توریست‌های زیادی به آن توجه می‌کنند. این حمام را با نام حمام آبی هم می‌شناسند.

حمام شماره ۵
حمام شماره پنج، عنوان سنتی و قدیمی‌ترین حمام تفلیس را یدک می‌کشد. افراد محلی زیادی به اینجا می‌آیند و اتاق‌های زیبایی دارد.

ریزورت Samtredia
سامتردیا استراحتگاهی است که در ۳۰ کیلومتری کوتائیسی (از شهرهای گرجستان) قرار دارد. این شهر زمانی مقصدی مهم در مسیر اروپا آسیا بوده است. آب‌های گرم این منطقه، به‌طور اتفاقی و زمانی که زمین‌شناسان به دنبال نفت در این منطقه بودند، کشف شده است. فرایند حفاری در عمق ۱۴۵۰ متری زمین، باعث کشف این آب‌های گوگردی شد و مدت کوتاهی بعد از این اتفاق، دولت گرجستان آن را به ریزورتی تبدیل کرد که امروزه مورد استفاده مسافران زیادی قرار می‌گیرد.

حمام‌های Torgva
این حمام‌ها ۱۳ چشمه آب معدنی را شامل می‌شود که در مسیر توشتی (منطقه‌ای تاریخی در گرجستان) در نزدیکی گردنه آبانو قرار دارند. مردم محلی بر این باورند که Torgva، قهرمان معروف گرجی، بعد از زخمی شدن در یکی از مبارزه‌هایش به این چشمه‌ها رسیده است. او با نوشیدن آب چشمه‌ها و حمام کردن در آن‌ها درمان شد.

نظرات بینندگان