arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۴۹۴
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۹ - ۰۲ دی ۱۳۹۸

نشریه آلمانی: ناتو ناگزیر از بهبود روابط با روسیه است

یک نشریه آلمانی با اشاره به اعلام آمادگی دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای دیدار با رئیس جمهوری روسیه، این امر را نشانگر شرایط حساس در مناسبات این پیمان نظامی با مسکو دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشریه تاگس شاو دوشنبه در گزارشی به شرایط نامساعد در مناسبات بین ناتو و روسیه پرداخت و نوشت: از چند سال پیش تا کنون بین این دو، تنش وجود دارد؛ در چنین شرایطی «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو دست همکاری به سوی مسکو دراز می کند.
استولتنبرگ با اعلام آمادگی برای دیدار با «ولادیمیر پوتین» رغبت خود را برای مذاکره با روسیه نشان داده و گفته است: اگر شرایط مناسب باشد، حاضرم با رئیس جمهوری پوتین دیدار کنم.
وی در حالی این مطلب را به خبرگزاری آلمان گفته که اوضاع مناسبات دوجانبه بسیار حساس بوده و شرایط کنونی، لزوم نشستن آنها پشت یک میز برای گفت وگو را دوچندان کرده است.
اظهارات استولتنبرگ قابل توجه است زیرا مواضع ناتو و مسکو از سال ۲۰۱۴ سخت تر شده است؛ سالهاست که هیچ جلسه ای در سطح عالی بین آنها برگزار نشده و ناتو، روسیه را متهم به الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین و نقض قوانین بین المللی و نیز حمایت از جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین می کند. از طرف دیگر روسیه از گسترش ناتو به شرق و تصمیم به استقرار نیروهای نظامی در جمهوری های شوروی سابق به بهانه بحران اوکراین انتقاد می کند.
ناتو به دنبال این اختلافات، تمامی همکاری های خود را با روسیه به حال تعلیق درآورده است. هرچند در سطوح سیاسی دیدارها از سال ۲۰۱۶ مجدداً پی گرفته شده اما این دیدارها، نامنظم و تنها در سطح سفیران صورت گرفته است.
تمایل استولتنبرگ برای گفت وگو با طرف روس، اندکی پس از تشویق عمومی از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا عنوان می شود. در اجلاس اخیر سران ناتو در لندن، وی گفت که فکر نمی کند اشکالی داشته باشد اگر استولتنبرگ با پوتین گفت وگو کند.
ترامپ تأکید کرد؛ از نظر وی «داشتن یک رابطه بسیار خوب با روسیه» امکان پذیر است و ناتو باید همیشه با روسیه در حال گفت وگو باشد.
در همین حال، آلمان و فرانسه مدت‌هاست که موضع مشابهی را در پیش گرفته اند. به عنوان مثال، دولت آلمان یکی از نیروهای محرک احیای شورای ناتو و روسیه در سال ۲۰۱۶ بود.
از سوی دیگر، کشورهای اروپای مرکزی و شرقی بهبود روابط با روسیه را با نگاهی انتقادی می بینند. آنها هشدار می دهند تا زمانی که بحران اوکراین حل نشده باشد، مناسبات نباید به حال عادی باز گردد.
هرچند استولتنبرگ نیز موضع جدیدی ندارد، اما بر اهمیت گفت وگو تأکید می کند. وی در مصاحبه اش یادآور می شود: روسیه بزرگترین همسایه ماست و همینطور هم خواهد ماند.
به اعتقاد دبیرکل ناتو حتی اگر روابط با روسیه بهتر نشود، این پیمان مجبور است رابطه سختی را مدیریت کنید. با این حال، وی نگفته است که چارچوب مناسب برای دیدار با پوتین چگونه خواهد بود.
این در حالی است که رئیس جمهوری پوتین نیز هنوز در مورد یک جلسه احتمالی اظهار نظری نکرده است.

روابط ناتو و روسیه با الحاق کریمه به اوکراین در سال ۲۰۱۴ و متعاقب آن ادعای حمایت مسکو از جدایی طلبان در شرق اوکراین دچار تنش شد. روابط دوطرف تحت تأثیر مسائل دیگری از جمله پایان توافق منع گسترش هسته ای آمریکا و روسیه در سال جاری بوده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان