arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۳ - ۰۳ دی ۱۳۹۸

زاکربرگ حاضر به مصاحبه نشد، گاردین برای خودش زاکربرگ ساخت!

روزنامه گاردین به‌دلیل خودداری مارک زاکربرگ موسس فیس‌بوک از مصاحبه با این نشریه، با استفاده از هوش مصنوعی سخنان وی را در قالب الگوریتمی تحلیل کرده و به باتی به نام زاکربات دست یافته تا از آن طریق با وی گفت‌وگو کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زاکربرگ حاضر به مصاحبه نشد، گاردین برای خودش زاکربرگ ساخت!

زاکربرگ فردی کمرو و خجالتی در مقابل مطبوعات است. حس ذاتی خودنمایی این میلیاردر سی‌وپنج ساله مانع از سخنرانی عمومی وی می شود. اما پس از رسوایی شرکت تحلیل داده های کمبریج آنالیتیکا که به اعتبار فیس بوک لطمه زد، زاکربرگ مجبور شد از منطقه امن خود خارج شود و نسبت به اقدامات خود و تمهیدات شرکتش پاسخگو باشد.

شرکت تحلیل داده های کمبریج آنالیتیکا (Cambridge Analytica) که با ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا همکاری داشت، به حفظ بخشی از اطلاعات کاربران فیس بوک پس از قول به حذف آن، متهم شد و فعالیت اش به حال تعلیق درآمد.
این شرکت اطلاعات کاربران را از یک اپلیکیشن فیس بوک که قرار بود ابزاری در زمینه تحقیقات روان شناختی باشد، دریافت می کرد در حالی که شرکت مزبور از مجوز لازم برای دستیابی به این اطلاعات برخوردار نبود. طبق اعلام فیس بوک، شرکت کمبریج آنالیتیکا در سال ۲۰۱۵ تائید کرد این اطلاعات را از بین برده، اما فیس بوک گزارش هایی دریافت کرد مبنی بر اینکه همه این اطلاعات حذف نشده است.

یک سال و نیم پس از افشای این  ماجرا در نشریه آبزرور که زیرمجموعه گاردین است، زاکربرگ دو مرتبه در برابر کنگره آمریکا شهادت داد و با رسانه های بسیاری همچون نیویورک تایمز، واشنگتن پست، سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی، ای‌بی‌سی، سی‌بی‌اس و غیره به جزء روزنامه گاردین گفت و گو کرد. از اینرو، گاردین به دلیل خودداری این غول رسانه ای از گفت و گو با این روزنامه، ربات وی به نام زاکربات را ساخت تا با آن مصاحبه کند، همچنین اخیرا (یکشنبه گذشته، اول دی) مصاحبه خود با این بات را منتشر کرد.

گاردین برای این کار با استودیو بوتنیک که تیم دست اندرکار در ساخت مجموعه هری پاتر بود، همکاری کرد تا از دل فایل سخنان زاکربرگ، کلمات مهمی را استخراج کند. خبرنگاران گاردین و آبزرور در مرحله بعد پرسش هایی مطرح کردند و استودیو بوتنیک از زاکربات استفاده کرد تا به آن پاسخ دهد.

فیس بوک سال ۲۰۱۸ با رسوایی دست به گریبان بود. این شرکت و زیرمجموعه اش اینستاگرام با استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی اکانت های جعلی، دو میلیارد و یکصد میلیون حساب کاربری غیرمعتبر را در سال ۲۰۱۸  از کار انداختند.
اتحادیه اروپا اعلام کرد دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از شهروندان ساکن در کشورهای عضو این اتحادیه ممکن است قربانی رسوایی افشای اطلاعات شخصی در شبکه اجتماعی فیس بوک شده باشند.
فیس بوک نیز خبر داد دستکم ۸۷ میلیون کاربر در جهان در معرض افشای اطلاعات قرار گرفته اند. بسیاری از این کاربران در خارج از اروپا زندگی می کنند و شمار قابل توجهی از آنها در کشورهای در حال توسعه به سر می برند.

از سویی، فیس بوک و اینستاگرام سال گذشته از چهار شرکت و سه فرد مستقر در چین به دلیل ترویج فروش اکانت های جعلی، لایک و فالوئر شکایت کردند. به موجب شکایت نامه ای که فیس بوک در دادگاهی فدرال در سانفرانسیسکو تنظیم کرد، شرکت های چینی به تبلیغ و ایجاد اکانت های جعلی، بازاریابی این اکانت ها برای فروش در شش وب سایت و فروش آن در حجمی بالا متهم شدند. فیس بوک اعلام کرد که اکانت های جعلی همچنین در شرکت ها و شبکه های اجتماعی آمازون، اپل، گوگل، لینکدین و توییتر ایجاد شده اند

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان