arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۳ - ۰۳ دی ۱۳۹۸

توافق کویت و عربستان درباره تقسیم منطقه حایل نفتی

هیأت سعودی که به کویت سفر کرده است با طرف کویتی پروتکل الحاقی مربوط به توافقنامه تقسیم منطقه حایل نفتی را امضا کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

توافق کویت و عربستان درباره تقسیم منطقه حایل نفتی منابع کویتی گزارش دادند که هیأت سعودی امروز سه‌شنبه با طرف کویتی پروتکل الحاقی مربوط به توافقنامه تقسیم منطقه حایل امضا کردند.

خبرگزاری کویت (کونا) گزارش کرد که این پروتکل الحاقی مربوط به تقسیم منطقه مورد اختلاف نفتی دو کشور و تقسیم منطقه کم عمق مجاور این منطقه است.

روزنامه کویتی «الأنباء» روز دوشنبه(دیروز) به نقل از یک منبع کویتی نوشت که ترتیبات مربوط به امضای توافقنامه ترسیم مرزها به منظور ازسرگیری تولید نفت در دو میدان الخفجی و الوفره در سریع‌ترین زمان ممکن پس از حدود پنج سال وقفه، در حال انجام است.

تعطیلی میادین نفتی مشترک کویت و عربستان در منطقه حایل به خصوص دو میدان الخفجی و الوفره به مشکلی برای این دو کشور عضو اوپک تبدیل شده بود و مسئولان دو کشور از ماه‌ها پیش در تلاش برای حل آن بودند.

میدان الخفجی اکتبر ۲۰۱۴ بنا به تصمیم عربستان سعودی که گفته می‌شود به دلیل پاره‌ای عوامل زیست محیطی بوده است و میدان الوفره نیز در ماه می ۲۰۱۵ بسته شد.

تولیدات این دو میدان به طور متوسط روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز است که به صورت مساوی بین کویت و عربستان تقسیم می‌شود و میدان الوفره توسط شرکت آمریکایی «شفرون» و شرکت نفت خلیج کویت و میدان الخفجی نیز توسط شرکت نفتی آرامکو عربستان اداره می‌شود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان