arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۰۳ دی ۱۳۹۸

آیا می توان همزمان دچار سرماخوردگی و آنفولانزا شد؟

ابتلا به سرماخوردگی هنگامی که شخص آنفولانزا هم دارد مانند کابوس به نظر می رسد. یک مطالعه جدید نشان می دهد که خوشبختانه ، این اتفاق اغلب اتفاق نمی افتد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ابتلا به سرماخوردگی هنگامی که شخص آنفولانزا هم دارد مانند کابوس به نظر می رسد. یک مطالعه جدید نشان می دهد که خوشبختانه ، این اتفاق اغلب اتفاق نمی افتد.

در واقع، محققان دریافتند که ابتلا به آنفولانزا در واقع احتمال ابتلا به عفونت با ویروس سرماخوردگی فرد را کاهش می دهد.

در فصول خاصی که میزان گردش خون آنفولانزا زیاد است، احتمال ابتلا به سرماخوردگی ناشی از یک ویروس کمتر است. این یافته هم در سطح جمعیت و هم در سطح فردی صادق است.

محققان به طور معمول ویروسهای سرماخوردگی و آنفولانزا را بطور جداگانه مطالعه می کنند، اما می توانیم این ویروس ها را نیز مانند یک اکوسیستم مطالعه کنیم. اگر ما درک کنیم که چگونه ویروس ها در تعامل هستند و چگونه برخی عفونت های ویروسی ممکن است یکدیگر را مهار کنند، ممکن است بتوانیم راه های بهتری برای هدف قرار دادن ویروس ها ایجاد کنیم.

آنفولانزای بیشتر ، سرماخوردگی کمتر

در مطالعه جدید، محققان اطلاعات بیش از ۳۶۰۰۰ فرد در اسکاتلند را برای آزمایش بیماریهای تنفسی در طی دوره نه ساله تهیه کرده، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این نمونه ها برای ۱۱ نوع ویروس تنفسی مانند رینو ویروس ها ، ویروس های آنفلوانزا A و B ، ویروس سینکسیتال تنفسی و آدنو ویروس ها مورد آزمایش قرار گرفتند.

در این جمعیت، ۳۵٪ آزمایش حداقل برای یک ویروس مثبت و ۸٪ آزمایش مثبت برای آلودگی با حداقل دو ویروس داشتند.

یک الگوی واقعاً قابل توجه در داده های محققان کاهش موارد ویروس تنفسی رینو است که در زمستان اتفاق می افتد، در حدود زمانی که فعالیت آنفولانزا افزایش می یابد.

علاوه بر این، هنگامی که محققان به بررسی تک تک بیماران پرداختند، دریافتند که افراد آلوده به آنفلوانزا A در مقایسه با بیماران آلوده به انواع دیگر ویروس ها، ۷۰٪ احتمال ابتلا به ویروس دیگر را ندارند.

ویروس های تنفسی ممکن است برای منابع موجود در دستگاه تنفسی رقابت کنند. یعنی، ممکن است این ویروس ها برای آلوده شدن سلول های خاص به رقابت بپردازند، یا اینکه پاسخ ایمنی بدن به یک ویروس باعث می شود که ویروس دیگر نیز باعث عفونت شود.

و می تواند عوامل دیگری نیز در این زمینه ایجاد کند، مانند افرادی که هنگام بیماری در خانه می مانند و احتمال ابتلا به ویروس دیگر را کاهش می دهند.

 شفقنا

نظرات بینندگان