arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۲ - ۰۳ دی ۱۳۹۸

ترامپ: شاید هدیه کریسمس کره‌شمالی به جای موشک گلدانی زیبا بود

همزمان با افزایش تنش میان آمریکا و کره‌شمالی، سه کشور چین، کره‌جنوبی و ژاپن برای حمایت از تقویت دوباره مذاکرات میان آمریکا و کره‌شمالی توافق کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش یورونیوز، مون‌ جائه این، رئیس جمهوری کره‌جنوبی در پایان نشست روز سه‌شنبه با نخست وزیران چین و ژاپن در پکن اعلام کرد که سه کشور توافق کردند تا تمام تلاش خود را برای ترغیب آمریکا و کره‌شمالی به از سرگیری مذاکرات دو جانبه به کار گیرند و از برقراری صلح پایدار در شبه جزیره کره‌جنوبی حمایت کنند.

نزدیک به ۱۰ روز پیش نیز روسیه و چین به عنوان متحدان اصلی کره‌شمالی با ارائه پیش‌نویس قعطنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ضمن حمایت از ادامۀ گفتگوها میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن خواستار لغو بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه کره‌شمالی شدند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که کره‌شمالی دو هفته پیش آزمایش موشکی تازه‌ای را انجام داد، رخدادی که نگرانی‌ها در مورد توقف کامل مذاکرات این کشور با آمریکا را افزایش داد.

با این حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که پیشتر تاکید کرده بود که واشنگتن فعالیت‌های پیونگ یانگ را از نزدیک زیر نظر دارد، روز سه‌شنبه در واکنش به تهدید تازه کره‌شمالی گفت:«اگر کره‌شمالی موشک دوربرد شلیک کند، خواهیم دید که چه اتفاقی می‌افتد.» آقای ترامپ همچنین در واکنش به «هدیه کریسمس» وعده داده شده توسط کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی افزود:«شاید هم هدیه قشنگی باشد و مثلا جای یک آزمایش موشکی یک گلدان زیبا باشد.»

پیونگ‌یانگ اخیرا تهدید کرده بود که اگر پیشرفتی در زمینه لغو تحریم‌ها رخ ندهد، یک «هدیه کریسمس» برای آمریکا در نظر خواهد گرفت.

مناسبات میان کره‌شمالی و ایالات متحده آمریکا در نخستین ماه‌های به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به شدت متشنج شد و رهبران دو کشور یکدیگر را به جنگ تهدید کردند. با این حال کره‌شمالی از زمان برگزاری المپیک زمستانی سال ۲۰۱۸ در کره جنوبی، نشانه‌هایی از تمایل با عادی‌سازی روابط با سئول و حتی واشنگتن را از خود نشان داد. پس از آن کیم جونگ اون و دونالد ترامپ در سه نوبت در سنگاپور، ویتنام و مرز دو کره با یکدیگر دیدار کردند. با این حال مذاکرات فنی و دیپلماتیک میان ایالات متحده آمریکا و کره‌شمالی تاکنون بدون نتیجه بوده است.

نظرات بینندگان