arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۲ - ۰۴ دی ۱۳۹۸

تاثیر آلودگی هوا بر سالن‌های سینما و تئاتر

آلودگی هوای تهران که در چند وقت اخیر، تعطیلی مدارس و هشدار به مردم برای بیرون نیامدن از منزل در مواقع غیرضروری را به همراه داشته است، در حالی باعث کاهش مخاطبان تئاتر شده که بر فروش سینماها تاثیری نسبتا مثبت داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آلودگی هوای تهران که در چند وقت اخیر، تعطیلی مدارس و هشدار به مردم برای بیرون نیامدن از منزل در مواقع غیرضروری را به همراه داشته است، در حالی باعث کاهش مخاطبان تئاتر شده که بر فروش سینماها تاثیری نسبتا مثبت داشته است.

پس از آنکه قطعی اینترنت و برخی اتفافات در آبان‌ماه منجر به کاهش مخاطبان سینما و تئاتر شد، در یک ماه گذشته روند فروش فیلم‌هاو نمایش‌های روی صحنه در حال عادی‌ شدن بود که آلودگی هوا دوباره وضعیت سالن‌های سینما و تئاتر را تحت تاثیر قرار داد.

البته به نظر می‌رسد این تاثیر در سینما خیلی هم منفی نیست چون با وجود هشدارهای مداومی که داده می‌شود تا مردم کمتر از خانه‌هایشان بیرون بیایند، علی سرتیپی، پخش‌کننده و سینمادار می‌گوید: آلودگی هوا تاثیر منفی بر فروش فیلم‌ها نگذاشته چون به دلیل اینکه سینما مخاطبان گسترده‌تری دارد با وجود تعطیلی مدارس، علاقه‌مندان باز هم به سینما می‌آیند.

اما این شرایط در تئاتر اصلا وجود ندارد و این حوزه کاملا تحت تاثیر شرایط قرار گرفته تا جایی که مدیر تئاتر مستقل تهران که یکی از مجموعه‌های پرمخاطب تئاتری پایتخت است، از کاهش زیاد فروش در تئاتر می‌گوید.

مصطفی کوشکی درباره تاثیر آلودگی هوا بر حضور مخاطبان در سالن‌ها گفت: این ماجرا بر فروش کارهای ما در «تئاتر مستقل» اثر داشته و شاید ۴۰ تا ۵۰ درصد از فروش را کم کرده است، البته ما برای این روزها مشکلی نداریم چون پیش فروش انجام شده بود ولی فروش روزانه نمایش‌ها پایین آمده است.

او افزود:‌ این اتفاق فقط مختص یک سالن نیست و خیلی از سالن‌های تئاتر این روزها خالی هستند. البته استثناهایی مثل نمایش‌های سجاد افشاریان و محمد مساوات یا نمایش لانچر هم وجود دارد ولی به جز این‌ها واقعا اجرای دیگری نیست که بشود به آن اشاره خاصی کرد.

کوشکی درباره استقبالی که از نمایش «لانچر» شده و آن را به تنها نمایش چرخشی این روزها تبدیل کرده به طوری که در چند سالن پشت سر هم اجرا شده و می‌شود، هم گفت: اتفاقی که برای «لانچر» رخ داد تقریبا هر چند وقت یک بار برای یک گروه تئاتری پیش می‌آید که آن هم بیشتر بخاطر پشتوانه تمرینی‌ای است که از یک گروه ساطع می‌شود. من چند سال قبل این نمایش را در جشنواره تئاتر دانشگاهی دیدم که اول متنی سیاسی داشت ولی بعد آن را تلطیف کردند و مدتی قبل در سالن سایه تئاتر شهر با ظرفیت ۷۰ نفر روی صحنه رفت. آن اجرا با استقبال قشر دانشگاهی همراه بود و Sold Out شدن کار بر میزان استقبال اضافه کرد که در کنار ویژگی‌های خوب تئاتری، به اجراهای متعدد آن در سالن‌های مختلف از جمله تئاتر مستقل با تماشاگر بیشتر منجر شد.

او تأکید کرد:‌ این نکته را هم باید درنظر گرفت که نوع استقبال مخاطب از نمایش «لانچر» واکنشی است به سلبریتی محوری برخی نمایش‌ها که گاهی کیفیت لازم را ندارند و فقط بخاطر حضور سلبریتی‌ها پر می‌شدند.

وضعیت فروش در سالن‌های تئاتری بسیاری از اهالی تئاتر و آن‌هایی که نمایش‌هایی روی صحنه دارند را با دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی همراه کرده چرا که تقریبا خیلی از نمایش‌های در حال اجرا حتی آن‌هایی که اصطلاحا سلبریتی دارند با افت مخاطب مواجه شده‌اند و پایین بودن کیفیت کارها هم در این امر بی‌تاثیر نبوده است.

بررسی افت فروش و کم شدن مخاطب اگرچه با حضور در سالن‌ها و دیدن سایت‌های فروش قابل رصد است اما نکته قابل تامل هم این است که در چند ماه گذشته اداره کل هنرهای نمایشی دیگر آمار فروش مربوط به سالن‌های دولتی را منتشر نمی‌کند؛ آماری که در بیشتر مواقع بر حضور مخاطبان مهمان در تماشاخانه‌های تحت مدیریت دولت مثل تئاتر شهر و سنگلج دلالت داشت.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان