arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۰۱۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۰۵ دی ۱۳۹۸

رسانه دولتی چین: رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه پیامی به آمریکاست

یک رسانه رسمی چینی در تحلیلی در مورد رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین، نوشته است که این رزمایش پیامی به آمریکاست، مبنی بر اینکه تنها راه آمریکا برای حل مناقشه با ایران، گفت‌وگو در چارچوب برجام است، نه توسل به اهرم نظامی.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشریه دولتی «گلوبال تایمز» چین پنج‌شنبه در یادداشتی، رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در آب‌های منطقه را پیامی به آمریکا توصیف کرده است.

این نشریه که گفته می‌شود بازتاب‌دهنده مواضع حزب حاکم بر چین است، نوشته است که این رزمایش چهار روزه‌ که از روز جمعه در دریای عمان برگزار می‌شود، «توانایی چین برای پاسخ به چالش‌های امنیتی در اقیانوس‌های دوردست را بهبود بخشیده و به حراست از ثبات در خلیج فارس، در بحبوحه افزایش تنش‌ها، کمک می‌کند.»

امروز «وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین گفت این رزمایش با هدف افزایش هماهنگی میان نیروی دریایی سه کشور و همچنین نمایش حسن نیت، انجام می‌گیرد. بر اساس اعلام پکن، چین قرار است ناوشکن موشک‌انداز «شینینگ» را که پیش از این همراه با ناوگان سی و سوم نیروی دریایی چین در خلیج عدن و آب‌های نزدیک سومالی کشتی‌های تجاری را اسکورت می‌کرده، به این رزمایش اعزام کند.

«سانگ ژونگپینگ» کارشناس چینی امور نظامی در گفت‌وگو با گلوبال تایمز اشاره کرده است که دریای عمان محلی حساس برای بازار انرژی جهان به شمار می‌آید و تحولات آن می‌تواند بر اقتصاد و امنیت چین تأثیر بگذارد.

گلوبال تایمز در ادامه نوشته است: «این رزمایش مشترک نشان می‌دهد که چین و روسیه، به عنوان دو قدرت بزرگ مسئول در جهان، پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۸، از ایران در این توافق حمایت می‌کنند.»

این نشریه با اشاره به افزایش تنش‌ها در خلیج فارس در پی خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ علیه ایران، به نقل از سانگ نوشته است که این رزمایش می‌تواند به کاستن از تنش‌ها کمک کند، چراکه روسیه و چین با حضور در این رزمایش در کنار هم از «صلح و ثبات» در خلیج فارس اعلام حمایت می‌کنند.

وی می‌افزاید: «چنین موضعی، به ایالات متحده توصیه می‌کند علیه ایران به اقدام نظامی یکجانبه متوسل نشده و فشارهای بیشتری علیه این کشور اعمال نکند.»

در پایان این مطلب به نقل از این کارشناس چینی آمده است: «این اقدام پیامی روشن به ایالات متحده ارسال کرد: مسئله ایران باید از طریق مذاکره مبتنی بر توافق پیشین با ایران حل شود، نه با اقدامات نظامی. ایالات متحده باید از دمیدن بر آتش [تنش] دست بردارد.»

پیش از این، رسانه‌های بین‌المللی از حرکت ناوگان دریایی چین و روسیه به سمت آب‌های ایران برای شرکت در رزمایش دریایی مشترک خبر داده بودند. طبق این گزارش‌ها، نیروی دریایی روسیه با سه فروند شناور شامل یک فروند ناوچه کلاس «Neustrashimyy» با نام «Yaroslav Mudry»، یک فروند یدک‌کش با نام «Yevgeniy Khorov» و یک فروند تانکر سوخترسان با نام «Yel'nya» در این رزمایش شرکت خواهد کرد.

سردار سرتیپ «ابولفضل شکارچی» سخخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران روز گذشته (چهارشنبه) درباره اهمیت برگزاری این رزمایش گفت: «اقیانوس هند و دریای عمان از مناطق کلیدی تجارت جهانی محسوب می‌شوند و کشورهای بسیاری در این مناطق تردد می‌کنند به همین جهت برقراری امنیت در این منطقه مهم و حیاتی است. مقابله با تروریسم و دزدی دریایی از دیگر اهداف این رزمایش است.»

منبع: فارس
نظرات بینندگان