arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۸ - ۰۶ دی ۱۳۹۸

دولت وفاق ملی لیبی از ترکیه درخواست کمک نظامی کرد

منابع خبری پنجشنبه شب گزارش دادند که دولت وفاق ملی لیبی رسماً از ترکیه درخواست کمک نظامی کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام در دولت وفاق ملی لیبی، طرابلس رسماً از ترکیه درخواست حمایت نظامی هوایی، زمینی و دریایی برای مقابله با حمله نیروهای ژنرال خلیفه حفتر به پایتخت کرده است.

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه پیش‌تر گفته بود که پارلمان این کشور احتمالاً هشتم یا نهم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۸-۱۹ دی) مجوز اعزام نیروی نظامی ترکیه به لیبی را صادر خواهد کرد.

رییس جمهوری ترکیه تأکید کرد که آنکارا انواع حمایت‌ها را از دولت مستقر در طرابلس برای مقابله با نیروهای موسوم به ارتش ملی به رهبری ژنرال «خلیفه حفتر» به عمل خواهد آورد.

اردوغان خاطرنشان کرد: هدف ترکیه از حضور در مدیترانه برتری جویی و تسلط بر حقوق دیگران نیست، بلکه برای مقابله با کسانی است که قصد پایمال کردن حقوق این کشور را دارند.

ترکیه و لیبی ششم آذر ماه و در جریان سفر فایز السراج رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و دیدار با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و قرارداد دیگری در مورد توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف امضا شد.

طبق توافق نظامی ترکیه می تواند در صورت درخواست طرابلس به ارتش و پلیس لیبی کمک نظامی کند؛ این اقدام جدید ترکیه در شرق مدیترانه باعث ایجاد تنش میان این کشور با یونان، مصر و سایر کشورها شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان