arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۱۳۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۰۶ دی ۱۳۹۸

درگیری در پارلمان مونته نگرو بر سر تصویب لایحه آزادی مذاهب و مالکیت و تصرف کلیسای ارتدوکس

نمایندگان جبهه‌ دموکراتیک پارلمان مونته نگرو در جریان تصویب لایحه آزادی مذاهب از جمله مالکیت و تصرف کلیسای ارتدوکس صرب ها، درگیر شده و به رییس پارلمان حمله کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از مخالفت مجلس مونته نگرو با پیشنهادهای نمایندگان جبهه دمکراتیک که با تصرف و به مالکیت در آرودن کلیسای ارتدکس صربستان مخالف هستند، ماموران انتطامی ۲۲ نفر از نمایندگان این جبهه را دستگیر کردند.

پارلمان مونته نگرو بامداد روز جمعه ششم دی ماه لایحه ای را تصویب کرد که بنا بر آن کلیسای ارتدکس صرب ها در این کشور بعنوان اموال دولتی مونته نگرو در آمده است. چنین امری موجب اعتراض و برپایی تظاهرات گسترده صرب های مقیم مونته نگرو شده‌است.

کلیسای ارتدکس صربستان چندین کلیسا از جمله در کوزوو و مونته نگرو را زیر پوشش خود دارد.

شهروندان مونته نگرو که با تصویب قانون به مالکیت در آوردن کلیسای ارتدکس صربستان به عنوان اموال دولتی مونته نگرو مخالف هستند،طی روز پنجشنبه ( ۵ دی ماه) تظاهرات گسترده ای را در سراسر این کشور برگزار کردند.

این تظاهرات در روز جمعه ۶ دی ماه پس از تصویب لایجه فوق در پارلمان مونته نگرو در سراسر این کشور ادامه یافت.

مونته نگرو، آخرین جمهوری از یوگسلاوی سابق است که ۲۱ ماه می ۲۰۰۶ (۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۵) با برگزاری همه پرسی از صربستان جدا شد و به این ترتیب مراحل فروپاشی یوگسلاوی پس از گذشت ۱۵ سال کامل شد.

مونته نگرو به لحاظ وسعت و جمعیت، کوچکترین جمهوری از یوگسلاوی سابق به شمار می رفت که از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی اروپا واقع شده و مساحت آن ۱۳.۸۱۲ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۶۷۸ هزار و ۱۷۷ نفر و پایتخت آن پودگوریستا است.

این کشور کوچک که در مجاورت با دریای آدریاتیک قرار دارد، دارای سواحل متعددی است که می تواند سالانه بیش از نیم میلیون نفر گردشگر را جذب کند.

 

جمهوری مونته نگرو با داشتن ۱۹۹ کیلومتر ساحل دریای آدریاتیک و چند بندر مهم از جمله بند بار،کوتور و زلنیکا از اهمیت راهبردی در منطقه بالکان برخوردار است.

همسایگان مونته نگرو را در جنوب شرقی، آلبانی، در جنوب غربی، دریای آدریاتیک، از غرب کرواسی، از شمال غربی بوسیی و هرزگوین و از شمال شرقی صربستان تشکیل می دهند.

مونته نگرو پنجاه و ششمین عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا و صد و نود و دومین کشور عضو سازمان ملل است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان