arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۱۷۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۸

ویکی‌لیکس: حمله شیمیایی دومای سوریه ساختگی بوده است

سایت ویکی‌لیکس می‌گوید اسنادی که از سازمان منع تسلیحات شیمیایی درز پیدا کرده، نشان می‌دهد که حمله شیمیایی دومای سوریه در سال 1397 ساختگی بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سایت افشاگر ویکی‌لیکس اعلام کرد که اسناد درز کرده از سازمان منع تسلیحات شیمیایی نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای رسانه‌های غربی مخالف دولت سوریه، اهالی شهر دوما در ریف استان دمشق، با گاز کلر مسموم نشده‌اند.

این سایت شامگاه جمعه گزارش داد که چهار سند افشا شده از سازمان مذکور بیانگر این است که کارشناسان حقیقت‌یابی که به منطقه دوما اعزام شده‌ بودند، استفاده از گاز کلر در این شهر را تکذیب کرده‌اند.

اسناد سازمان منع تسلیحات شیمیایی همچنین نشان می‌دهد که مقامات ارشد این سازمان دستور داده‌اند این بخش از گزارش کارشناسان اعزامی به دوما حذف شود؛ گزارشی که نشان می‌دهد ادعای حمله شیمیایی در این شهر سوی «نمایشی» بیش نبود.

سایت ویکی‌لیکس پیش‌تر در مورد ادعای حمله شیمیایی دوما، نامه‌ یکی از اعضای کمیته حقیقت‌یاب سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سوریه به «رابرت » رئیس هیأت مدیره این سازمان را منتشر کرده بود که در آن این فرد از دست‌کاری در اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد حادثه دوما از سوی همکارانش خبر داده بود.

منابع خبری معارض دولت سوریه، ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ با انتشار تصاویری مدعی حمله شیمیایی در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی شدند. هفت روز بعد از این حمله ادعایی، سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس حملاتی را به شماری از اهداف در سوریه به بهانه حمله شیمیایی منتسب به دولت این کشور در حومه «دوما» در دمشق انجام دادند.

طرح ادعای حمله شیمیایی همزمان بود با انجام عملیات نظامی ارتش سوریه در غوطه شرقی دمشق و پاکسازی این منطقه از دست گروه‌های تروریستی که وزارت دفاع روسیه در آن موقع گفت که این ادعا و «سناریو» با هدف ممانعت از پاکسازی مناطق آلوده به تروریسم صورت می‌گیرد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان