arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۲۳۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۰ - ۰۷ دی ۱۳۹۸

12 روش خانگی برای درمان سردرد

سردرد زمینه ها و عوامل مختلفی دارد اما درمان خانگی و طبیعی برای بسیاری از انواع آن جواب می دهدعوامل بسیاری باعث به وجود آمدن سردرد می‌شود که از میان آن‌ها فشار‌های کاری، دعوا و مشاجره، استرس و ترافیک در فهرست عوامل شایع قرار دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سردرد زمینه ها و عوامل مختلفی دارد اما درمان خانگی و طبیعی برای بسیاری از انواع آن جواب می دهدعوامل بسیاری باعث به وجود آمدن سردرد می‌شود که از میان آن‌ها فشار‌های کاری، دعوا و مشاجره، استرس و ترافیک در فهرست عوامل شایع قرار دارد.

حتی برخی از خوراکی های خوب و لذت‌بخش هم ممکن است باعث به وجود آمدن سردرد شود مثل بستنی که به گونه‌ای موجب یخ زدن مغز می شود. به طور کلی، سردرد پاسخ بدن به استرس و فشار عاطفی یا فیزیکی است.

این فشار می‌تواند عضلات سر و گردن شما را منقبض کند و سردرد‌های تنشی به وجود آورد. پیشنهاد می کنیم این بار برای درمان سر دردتان از قرص استفاده نکنید. مواد خانگی و گیاهانی وجود دارد که می تواند خیلی سریع شما را از شر سردرد خلاص کند . در ادامه ۱۲ روش درمان خانگی سردرد را معرفی خواهیم کرد:

 

از اسانس روغنی لیمو استفاده کنید

برای از بین بردن سردرد، می‌توانید از روش‌های درمانی معطر با اسانس روغنی استفاده کنید. با وجود آن که تحقیقات چندانی درخصوص اثر این روغن‌ها در درمان سردرد انجام نشده است، ولی برخی از مختصصان برای درمان درد‌های سطحی و خفیف از اسانس روغنی لیمو استفاده می‌کنند.

منیزیم بخورید

مصرف روزانه ۶۰۰ میلی‌گرم منیزیم به کاهش برخی از حملات میگرنی کمک می‌کند. البته به یاد داشته باشید که مصرف منیزیم ممکن است در برخی افراد موجب اسهال شود. در نتیجه می‌توانید این عنصر را در منابع غذایی هم مصرف کنید. موادی مانند تخم کدو، ماهی خال‌خالی، انجیر خشک و شکلات تلخ حاوی این ماده مغذی با ارزش است.

ویتامین B2 مصرف کنید

مصرف ریبوفلاوین که نوعی ویتامین B محسوب می‌شود، به کاهش سردرد‌های ناشی از میگرن کمک می‌کند. مواد غذایی مانند بادام، کنجد، برخی از ماهی‌ها و پنیر‌های سفت، حاوی ریبوفلاوین هستند و می‌توانند سردرد‌ را کاهش دهند.

دمنوش زنجبیل بنوشید

زنجبیل می‌تواند مانند دارویی برای درمان میگرن عمل کند.برای تهیه چای زنجبیل کافی است مقداری آب را بجوشانید، پوست یک تکه از زنجبیل را جدا کنید و سه‌چهارم آن را به قطعات کوچک برش بزنید. زنجبیل را در دو فنجان آب قرار دهید و ۳۰ دقیقه زمان دهید تا دم بکشد (نیازی نیست روی حرارت قرار گرفته باشد).

بعد از آن که دمنوش سرد شد، آن را به تنهایی یا همراه با لیمو بنوشید. زنجبیل به درمان حالت تهوعی که معمولاً با میگرن همراه است، هم کمک می‌کند.

چای بابونه بنوشید

چای بابونه با خواص آرام‌بخش شناخته می‌شود. اگر استرسی که موجب میگرن می‌شود شامل فعالیت‌های روزانه شما باشد، این دمنوش می‌تواند به آرام شدن تان کمک کند. یک فنجان آب را بجوشانید.یک چای کیسه‌ای بابونه به آن اضافه کنید و روی فنجان را بپوشانید. صبر کنید تا دم بکشد.

یک لیوان آب بنوشید

نوشیدن یک لیوان آب، ساده‌ترین و مؤثرترین روشی است که در دسته درمان‌های خانگی قرار می‌گیرد. کم‌آبی بدن باعث از بین رفتن مایعات مغز می‌شود، مغز از جمجمه فاصله می‌گیرد، در نتیجه گیرنده‌های درد تحریک می‌شود، توانایی تمرکز کاهش می یابد و وضعیت سردردی را که وجود دارد وخیم‌تر می‌کند. برای پرهیز از کمبود آب بدن، روزانه به میزان کافی آب بنوشید.

از کمپرس سرد استفاده کنید

همان‌طور که برای ماهیچه‌های ورم کرده یا زخم‌های ملتهب و وضعیت‌های پوستی وخیم از یخ استفاده می‌کنید، می‌توانید برای سردرد نیز این روش را به کار ببرید. استفاده از کمپرس سرد یا یخ روی گردن، سر یا شقیقه التهاب را کاهش می‌دهد، وضعیت عصب را آرام می‌کند، رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و در نتیجه موجب کاهش سردرد می‌شود.

سرکه سیب بخورید

این مایع می‌تواند به جلوگیری از میگرن ناشی از عدم تعادل قند خون کمک کند.حتی گفته می‌شود استنشاق بخارات سرکه سیب به درمان سردرد‌های سینوسی کمک می‌کند. پزشکان توصیه می‌کنند سرکه سیب را به طور مستقیم مصرف یا از کمپرس آن روی پیشانی استفاده کنید تا موجب تسکین درد شود.

یک فنجان قهوه بنوشید

مصرف کافئین یکی از شناخته شده‌ترین روش‌های درمان خانگی سردرد است. قبل از آغاز سردرد و میگرن، رگ‌های خونی منبسط می‌شود، ولی کافئین موجود در قهوه دارای خاصیت تنگ‌کنندگی عروق است که رگ‌های خونی را باریک‌تر می‌کند و موجب محدود شدن جریان خون می‌شود.

خیار را فراموش نکنید

از آن جایی که ۹۶ درصد خیار از آب تشکیل شده است، به عنوان یک میان وعده عالی برای آرام کردن سردرد ناشی از کم‌آبی بدن شناخته می‌شود. خیار حاوی مواد مغذی بسیاری از جمله منیزیم و پتاسیم است که نقش حیاتی در آب‌رسانی بدن ایفا می‌کند.

آناناس بخورید

آناناس حاوی آنزیم پروتئولیتیک به نام بروملین است که با خواص تسکین‌دهنده درد و ضد التهابی شناخته می‌شود.بروملین همچنین تولید TGF.β، گیرنده دیگر التهابی را که با میگرن در ارتباط است کاهش می‌دهد.

غذای تند بخورید

فلفل تند حاوی ماده‌ای به نام کپساسین است، این ماده طبیعی در بسیاری از کرم و پماد‌های موضعی درمان درد یافت می‌شود. کپساسین قادر است ماده P پیام‌رسان شیمیایی که سیگنال‌ها را به سمت مغز می‌برد کاهش دهد. این سیگنال‌ها همان درد هستند. زمانی که پیام‌رسان را متوقف کنید، درد نیز متوقف می‌شود.

 روزنامه خراسان

نظرات بینندگان