arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۰۷ دی ۱۳۹۸
گزارش «فارین پالیسی» از

ده واقعه مهمی که در سال ۲۰۱۹ ممکن است از دست داده باشید

جنگ داخلی یمن وارد پنجمین سال خود می‌شود و بدترین بحران بشردوستانه دنیا از زمان پایان جنگ جهانی دوم را ایجاد کرده است. هشتاد درصد جمعیت این کشور نیاز شدیدی به دارو و غذا دارند. خاندان سلطنتی سعودی اخیرا یکی از مقامات کشور را برای مذاکره آتش بس با شبه نظامیان شیعه تحت حمایت ایران انتخاب کرده است. مقامات آمریکایی و عربی امیدوارند که تلاش‌های جدید برای پایان دادن به جنگ یمن نتیجه بخش باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ده واقعه مهمی که در سال ۲۰۱۹ ممکن است از دست داده باشید

رابی گرامر در فارین پالیسی نوشت: در طول یک سال گذشته وقایع مهمی از جمله استیضاح رئیس جمهور آمریکا، اجلاس ترامپ و رهبر کره شمالی و اعتراضات سراسری در خاورمیانه رخ داده اند. با وجود این، ممکن است شما برخی گزارش‌های خبری دیگر در مورد رویداد‌های سال گذشته را از دست داده باشید.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است:  در ادامه قصد داریم به ده مورد از این رویداد‌ها اشاره کنیم.

۱. چین وارد رقابت در عرصه فضا می‌شود
چین در اوایل سال ۲۰۱۹ به اولین کشوری تبدیل شد که یک کاوشگر فضایی در نیمه پنهان ماه فرود می‌آورد. این موضوع نشان می‌دهد که چین در دهه آینده در کنار آمریکا و روسیه به یکی از قدرت‌های مهم در عرصه فضانوردی تبدیل خواهد شد. این پروژه دستاورد علمی مهمی برای پکن محسوب می‌شود. اما مقامات آمریکایی نگرانند که ورود چین به رقابت فضایی امنیت ملی کشورشان را به خطر اندازد. مقامات امنیتی آمریکا در ماه فوریه هشدار داده بودند چین در حال ساخت تاسیساتی از جمله یک سایت پرتاب ماهواره در آرژانتین است.

۲. اپیدمی ابولا ادامه پیدا می‌کند
جمهوری دموکراتیک کنگو هنوز در حال دست و پنجه نرم کردن با عواقب بزرگترین اپیدمی ابولا در تاریخ است. تاکنون بیش از ۳,۳۰۰ مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده است و حدود ۲,۲۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند. این ویروس اولین در سال ۲۰۱۴ در آفریقای غربی شیوع پیدا کرد و جان بیش از ۱۱ هزار نفر را گرفت. در نهایت جامعه بهداشت دنیا به تحقیقات خود برای مقابله با این ویروس سرعت بخشید. اداره دارو و غذایی آمریکا برای اولین بار تاریخ امسال یک واکسن جدید را برای این بیماری تایید کرد.

۳. آژانس امنیت ملی آمریکا برنامه تجسس جنجال برانگیز خود را خاتمه می‌دهد
آژانس امنیت ملی آمریکا تحت فشار هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه تصمیم گرفت یکی از برنامه‌های بلند مدت خود که در آن اطلاعات پیام‌ها و تماس‌های تلفنی مردم جمع آوری میشدند را پایان دهد. این پروژه مخفی بعد از حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر شروع شد و ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا وجود آن را افشا کرد. اسناد افشا شده توسط اسنودن بحث جنجالی را در مورد حریم خصوصی و جاسوسی سازمان‌های دولتی به راه انداخت. در نهایت قانون گزاران دموکرات و جمهوری خواه لایحه‌ای را برای پایان دادن به این پروژه در مجلس تصویب کردند.

۴. پرندگان و حشرات با سرعتی فراتر از حد انتظار در حال نابود شدن هستند. این موضوع تهدید بزرگی برای همه اکوسیستم‌های دنیا محسوب می‌شود
اواسط امسال گروهی از دانشمندان در یک گزارش بی سابقه ادعا کردند که ۴۰ درصد گونه‌های حشرات دنیا در حال نابود شدن هستند و یک سوم آن‌ها نیز در خطر انقراض قرار دارند. حشرات پایه اصلی زنجیره غذایی طبیعت محسوب می‌شوند و اهمیت زیادی برای اکوسیستم‌ها دارند. محققان هشدار دادند که نابودی آن به دلایلی همچون تغییرات اقلیمی، کشاورزی، آفت کش‌ها و شهری سازی می‌تواند عواقب فاجعه آمیزی برای دنیا داشته باشد. یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که یک سوم گونه‌های پرندگان آمریکای شمالی در طول نیم قرن گذشته منقرض شده اند.

۵. آمریکا روابط خود با آخرین دیکتاتوری اروپا را بهبود می‌بخشد
اگرچه روابط بین آمریکا و روسیه در بدترین وضعیت خود از زمان پایان جنگ سرد قرار دارد، دولت ترامپ در حال تلاش برای بهبود روابط خود با یکی از کشور‌های تحت سلطه مسکو بوده است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا اوایل امسال از بلاروس بازدید کرد. بلاروس به عنوان آخرین نظام دیکتاتوری در اروپا شناخته می‌شود. دولت این کشور در سال ۲۰۰۸ سفیر آمریکا را به دلیل تحریم‌های حقوق بیشتری واشنگتن اخراج کرده بود. اما پیش بینی میشود که دو طرف دوباره روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

۶. قحطی چند ساله در آفریقای جنوبی
یک قحطی چند ساله در آفریقای جنوبی جان ۴۵ میلیون نفر را در خطر قرار داده است. در حال حاضر یازده میلیون نفر به شدت به کمک‌های غذایی نیاز دارند. کارشناسان هشدار می‌دهند که تغییرات اقلیمی می‌تواند در سال‌های آینده باعث تشدید قحطی و کمبود آب در این منطقه شود. کشاورزان بیشتر خسارت را در قحطی اخیر متحمل شده اند. مقامات محلی خواستار ارسال کمک‌های بیشتر توسط جامعه بین المللی شده اند.

۷. تلاش‌های بین المللی برای پایان دادن به جنگ فاجعه آمیز یمن
جنگ داخلی یمن وارد پنجمین سال خود می‌شود و بدترین بحران بشردوستانه دنیا از زمان پایان جنگ جهانی دوم را ایجاد کرده است. هشتاد درصد جمعیت این کشور نیاز شدیدی به دارو و غذا دارند. خاندان سلطنتی سعودی اخیرا یکی از مقامات کشور را برای مذاکره آتش بس با شبه نظامیان شیعه تحت حمایت ایران انتخاب کرده است. مقامات آمریکایی و عربی امیدوارند که تلاش‌های جدید برای پایان دادن به جنگ یمن نتیجه بخش باشد.

۸. اعتراضات گسترده در هائیتی
در طول ماه‌های گذشته شاهد ناآرامی‌های گسترده در شیلی، اکوادور و بولیوی بودیم. اما اعتراضات گسترده در فقیر‌ترین کشور نیم کره غربی یعنی هائیتی کمتر مورد توجه رسانه‌های بین المللی قرار گرفت. درگیری‌ها در این کشور به کشته شدن بیش از چهل نفر از معترضان منجر شد. تاکنون راه حلی برای بحران سیاسی در این کشور حاصل نشده است. رئیس جمهور این کشور تاکید کرده است که با وجود نارضایتی مردم نسبت به فساد گسترده در دولت از مقام خود کنار نخواهد رفت.

۹. تلفات بالا در بین مهاجران و پناهجویان آفریقایی
پناهجویان آفریقایی مسیر خطرناکی را از دریای مدیترانه تا اروپا طی می‌کنند. اما بیشتر رسانه‌های دنیا تاکنون بیشتر بر روی مسیر دریایی پناهجویان تمرکز کرده بودند. این در حالی است که نماینده ویژه سازمان ملل در امور پناهجویان اخیرا تخمین زده بود که تعداد زیادی از مهاجران آفریقایی جان خود را در سفر زمینی پیش از رسیدن به مدیترانه از دست می‌دهند. در طول پنج سال گذشته بیش از یک میلیون نفر از مردم آفریقا تلاش کردند که به نقاط دیگر دنیا سفر کنند.

۱۰. دولت آمریکا اختیارات خود برای اعمال تحریم‌های مالی ضد تروریسم را افزایش می‌دهد
دولت ترامپ در ماه سپتامبر برنامه‌های جدید خود برای مقابله با تروریسم را رونمایی کرد. اما رسانه‌های کشور کمتر به این موضوع پرداختند. در طول سال‌های گذشته تحریم‌های اقتصادی به یکی از ابزار‌های اصلی سیاست خارجی واشنگتن تبدیل شده اند. اختیارات جدید به دولت اجازه می‌دهند که تمام اشخاص، شرکت‌ها یا نهاد‌هایی که با رهبران گروه‌های تروریستی معامله انجام داده اند را هدف قرار دهد.

نظرات بینندگان