arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۳۶۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۸ - ۰۷ دی ۱۳۹۸

رسانه فرانسوی: مکرون بیش از پیش منزوی شده است

روزنامه فرانسوی لوپاریزین چاپ پاریس روز شنبه(۷ دی) در گزارشی با یادآوری گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها به ویژه به اصلاح نظام بازنشستگی، مکرون را رئیس جمهوری منزوی توصیف کرد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

به گزارش تارنمای این رسانه، با پیوستن کارکنان برخی شرکت‌های هواپیمایی به جمع اعتصاب‌کنندگان، آن هم در روزهای تعطیلات پایان سال که پایانه هوایی و زمینی پُر از مسافر است، به نظر می‌رسد اعتراض‌ها و اعتصاب‌های جاری در فرانسه وارد مرحله تازه‌ای شده است.

با این حال به نظر نمی‌رسد که امانوئل مکرون رئیس جمهوری و ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه بخواهند ذره‌ای از طرح‌های خود عقب‌نشینی کنند.

کمی بیش از یک سال است که جنبش مخالفان به سیاست‌های رئیس جمهوری فرانسه موسوم به جلیقه زردها آغاز شده است.
در ابتدا به هیچ عنوان گمان نمی‌رفت که جلیقه زردها بتوانند تا این اندازه دولت مکرون را به زحمت اندازند اما اکنون بعد از یکسال، علاوه بر جلیقه زردها، این روزها موج جدیدی از معترضان با اعتصاب‌های گسترده عملکرد مکرون را به چالش کشانده‌اند.

مکرون در ابتدا تلاش کرد با راه‌اندازی طرح گفت‌وگوی ملی بتواند به نوعی پوششی روی اعتراض جلیقه‌زردها و مطالبات آنها بگذارد اما این طرح از همان ابتدا محکوم به شکست بود.
دولت مکرون هنوز از اعتراض‌های جلیقه‌زردها نجات نیافته بود که موضوع اصلاح نظام بازنشستگی بلای جان او شد و اعتراض‌ها و پیامد آن اعتصاب‌ها در فرانسه گسترش یافت.

به نظر می‌رسد رئیس جمهوری جوان فرانسه بیش از پیش منزوی شده است. اطرافیانش این احساس را دارند که او دیگر هرگز به سخنان و نصایح دیگران گوش نمی‌کند و همواره تلاش دارد حرف‌های خود را به کرسی بنشاند.

همزمان با فرا رسیدن تعطیلات کریسمس، به نظر نمی‌رسد معترضان و اعتصاب‌کنندگان فرانسوی بخواهند به محل کار خود بازگردند.
بیشتر اعتصاب‌ها در فرانسه متعلق به شرکت ملی راه‌آهن فرانسه SNCF است که می‌توان گفت در تعطیلات پایان سال، عملا پاریس و سایر شهرهای فرانسه را فلج کرده است.

معترضان برنامه اصلاح نظام بازنشستگی، با وجود درخواست‌های مکرر مقام‌های فرانسوی از جمله امانوئل مکرون و ادوارد فیلیپ اعلام کرده‌اند که حاضر نیستند به محل کار خود بازگردند.

شرکت ملی راه‌آهن فرانسه اعلام کرده که تعداد زیادی از کارکنان اپراتورهای ریلی از امروز به جمع اعتصاب‌کنندگان ملحق شده‌اند.
این شرکت، شمار کارکنان اپراتورهای ریلی فرانسه را که امروز دست از کار کشیده‌اند را ۹.۸ درصد کل کارکنان شرکت ملی راه آهن فرانسه اعلام کرد.

با کاسته شدن از تعداد خطوط و قطارهای فعال همچون مترو، حجم عمده‌ای از ترددها و جابجایی‌ها توسط سیستم حمل‌ونقل اتوبوسی انجام می‌شود که انتظار می‌رود در تداوم اعتصاب‌ها، خطوط اتوبوس‌رانی نیز با اختلال مواجه شود.
در بسیاری از شهرهای فرانسه فقط ۱۰ درصد قطارها فعال بوده و خودروهای شخصی جای قطارها را گرفته‌اند و امکان اختلال در شبکه اتوبوسرانی نیز وجود دارد.

ایستگاه قطار از پاریس به سمت لیون بسته شده و نیمی از قطارها در مسیر «لورن» و «لوکزامبورگ» در «نانسی» حرکت دارند. در مسیر نانسی به لوکزامبورگ، ۶۸ قطار از مجموع ۱۴۹ قطار در تردد خواهند بود. کارکنان شبکه اتوبوس‌رانی با رد تفاهم‌نامه ارائه شده از سوی دولت به آنها اعلام کردند که این سند از نظر برخی نکات کافی نیست. رانندگان اعتصاب‌های خود را تداوم بخشیده و در شیفت‌های کاری خود حاضر نشدند.
شبکه اتوبوسرانی «سیتالیس» همچنان مختل است. این اختلال در پی توجه نکردن دولت به خواسته‌های معترضان ممکن است به دیگر خطوط نیز کشیده شود.

ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه چهارشنبه ۲۰ آذر، طرح اصلاح نظام بازنشستگی در این کشور شامل ۴۲ برنامه مجزا را رونمایی و اعلام کرد اصلاحات جزئی در بازنگری این طرح اولیه انجام خواهد شد.
براساس این طرح، فرانسوی‌های متولد پیش از سال ۱۹۷۵ مشمول این طرح نمی‌شوند و سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش می‌یابد. با این حال، معترضان به این طرح، ‌ از خواسته خود عقب‌نشینی نکرده و حذف کامل آن را خواستارند. اما دولت معتقد است به تعویق افتادن این طرح، هزینه‌ اجرای آن در دولت‌های آینده را دوچندان می‌کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان