arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۲ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
در كنار بيش از يك ميليون دلاري كه از قبل در فيفا بلوكه شده

تحـــــريم‌ها جلوي‌حــــق‌الزحمه داوران‌ايران را هم‌گرفته‌است

داورهاي بين‌المللي ايران كه مسابقات خارج از كشور را سوت مي‌زنند به دلار دستمزد مي‌گيرند اما در خبرها داشتيم كه به دليل تحريم بانك مركزي ايران كنفدراسيون فوتبال آسيا (A.F.C) و فدراسيون بين‌المللي فوتبال (FIFA) در تبعيت از اين مساله حساب‌ها و پول‌هاي فدراسيون فوتبال ايران را بلوكه كرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : داورهاي بين‌المللي ايران كه مسابقات خارج از كشور را سوت مي‌زنند به دلار دستمزد مي‌گيرند اما در خبرها داشتيم كه به دليل تحريم بانك مركزي ايران كنفدراسيون فوتبال آسيا (A.F.C) و فدراسيون بين‌المللي فوتبال (FIFA) در تبعيت از اين مساله حساب‌ها و پول‌هاي فدراسيون فوتبال ايران را بلوكه كرده‌اند. براي اين، حق‌الزحمه داوران ايراني كه خارج از ايران قضاوت داشته‌اند به آنها پرداخت نشده است و در حساب فيفا مانده است. رضا غياثي عضو كميته داوران نيز طي مصاحبه‌اي با چند سايت و رسانه اعلام كرده بود كه به دليل حضور دو عضو اسراييلي فيفا اين كارشكني‌ها عليه فدراسيون فوتبال ايران و طبيعتا جامعه داوري صورت مي‌گيرد.
مهدي تاج نايب رييس فدراسيون فوتبال و رييس كميته داوران خبر را تاييد مي‌كند. البته او بحث را فراتر از كميته داوران اعلام كرده و مدعي شده اين مساله فقط به داورها مربوط نمي‌شود بلكه مبلغ بسيار زيادي از درآمدهاي فدراسيون فوتبال در نزد فيفا بلوكه شده است.
تاج با توضيح بيشتر و اينكه مبلغ داوران ناچيز است گفت: «نزديك به يك ميليون و 600 هزار دلار پول ايران در فيفا بلوكه شده كه اين موضوع از خيلي وقت پيش است و مربوط به امروز و ديروز و بحث تحريم جديد بانك مركزي نمي‌شود، بلكه به زمان عقب‌تري برمي‌گردد، ولي تحريم حال حاضر هم مزيد بر علت شده كه فيفا كارشكني بيشتري داشته باشد. از اين مبلغ بلوكه شده نزديك به 600 هزار دلار آن بابت طلب برانكو از فدراسيون و تيم ملي از حساب ما در فيفا كسر شده است. مابقي مبلغ كه يك ميليون دلار و خرده‌اي است با مشكل انتقال مواجه است. اما بحث داوران و پول آنها نيز صحت دارد، مثل آقاي عليرضا فغاني و چند تن از داوران ديگر كه از فيفا به دليل قضاوت در خارج از ايران طلبكار هستند، ولي اين مبلغ ناچيز است؛ البته برابر آن يك ميليون دلار!» گفته مي‌شود داوران به كفاشيان وكالت داده‌اند تا پول آنها را در اجلاس فيفا زنده كند. تاج هم در جريان موضوع هست: «از آنجايي كه پول داوران ناچيز است، قرار است كفاشيان آن را در اجلاس آينده فيفا مطرح كند و بگيرد و از آنجايي كه اين پول قابل حمل است و به لحاظ قوانين، مشكلي براي ورود به ايران ندارد، آقاي كفاشيان اگر بتواند آن را دستي از مسوولان فيفا مي‌گيرد.» تاج در مورد اينكه اگر فيفا پول را به كفاشيان ندهد و نيز در آينده براي ديگر داوراني كه قرار است در خارج از ايران قضاوت كنند چه كار مي‌كنيد، گفت: «مشكلي نيست، اگر پول پرداخت نشود نيز داوران راحت به قضاوت‌هاي خود در خارج ادامه مي‌دهند. ما پول و حق‌الزحمه آنها را پرداخت مي‌كنيم تا داوران مشكل مالي پيدا نكنند.»
در اين ميان تاج درباره اينكه آيا غياثي مي‌توانسته در اين مورد اظهارنظر كند يا نه و اينكه اين بحث يك بحث ديپلماتيك است، گفت: «ايشان يكي از پنج عضو كميته داوران هستند و مثل بقيه به جامعه داوري كمك مي‌كنند. ما هم مي‌خواهيم از تجربيات ايشان استفاده كنيم، لذا مشكل خاصي نيست. ولي ايشان سخنگو يا عضو ارشد نيستند؛ بلكه يك عضو مثل ساير اعضا هستند.»
نويسنده : آرش جعفري

نظرات بینندگان