arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۰۹ دی ۱۳۹۸

اعتیاد، ارمغان قرص‌های شب امتحانی

برخی از دانشجویان در ایام امتحانات برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز از قرص ریتالین استفاده می‌کنند که عوارض جبران ناپذیری بر سلامتی آنان دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخی از دانشجویان در ایام امتحانات برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز از قرص ریتالین استفاده می‌کنند که عوارض جبران ناپذیری بر سلامتی آنان دارد.

 الهه شیخ زاده روان درمانگر گفت: در ایام امتحانات برخی دانشجویان توان مقابله با استرس را ندارند و به قرص‌های محبوب شب امتحانی روی می آورند، داروهایی که عوارض جبران ناپذیری برای سلامتی دارد که دانشجویان از آن بی‌خبرند.

 

او افزود: متاسفانه برخی از والدین یا مشاوران درسی در ایام امتحانات به دانشجویان استفاده از قرص ریتالین را پیشنهاد می دهند درصوتی که این قرص باعث اعتیاد دانشجویان خواهد شد.
شیخ‌زاده ظهار کرد: استفاده از ریتالین به ظاهر بی خطر هیچگونه تاثیری بر روی حافظه دانشجویان و دانش آموزان ندارد و برای کنترل کودکان بیش فعال تجویز می‌شود.
شیخ زاده در ادامه افزود: این دارو علاوه بر سوءتغذیه و سردردهای پیاپی عارضه تکرار حرکات و اعمال بی هدف را برای افراد به ارمغان می‌آورد و سلامت روان دانشجویان را به خطر می‌انداخته و در مواردی باعث مرگ آنان می‌شود.

 

این روان درمانگر ادامه داد: سطح سواد سلامت جامعه باید در جهت استفاده از داروها و آگاهی های لازم در مورد اعتیاد ارتقا یابد و افراد باید راه های پیشگیری از عوارض دارویی را به عنوان مهارت فرا گیرند؛ زیرا برخی خانواده‌ها بدلیل عدم آگاهی از وجود ماده‌های مخدر دیر به اعتیاد فرزند خود پی می‌برند.

 

عوارض مصرف خودسرانه ریتالین

محمد بقایی داروساز نیز عمر داروی ریتالین بین ۲ تا ۷ ساعت است و در افراد مختلف می تواند اثربخشی متفاوتی داشته باشد. این دارو به شدت اعتیاد آور است و بر روی گیرنده دوپامین مغز اثر گذاشته و موجب آزادسازی دوپامین (ماده ای شیمیایی که عملکردی شبیه به کوکائین دارد) می شود.

 

بقایی ادامه داد: دانشجویان برای افزایش تمرکز این دارو را استفاده می‌کنند و با مصرف این دارو وابستگی هایی شبیه به کوکائین در آنها به وجود می‌آید.
او در پاسخ به اینکه عوارض مصرف خودسرانه داروی ریتالین برای دانش آموزان و دانشجویان چیست، تصریح کرد: بروز برخی از حالت های روان پریشی و افسردگی، عصبی شدن، مشکلات گوارشی و کاهش وزن، اعتیاد، بی خوابی، سر درد، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، تغییر ضربان قلب و فشار خون از عوارض مصرف این داروی خطرناک است.

 

این داروساز در ادامه یادآوری کرد: داروی ریتالین باید توسط پزشک تجویز شده و با دز تعیین شده توسط متخصص مصرف شود زیرا عوارض آن به نسبت درمان آن بیشتر بوده و خطرات هولناکی را برای افراد در پی دارد.

 باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات بینندگان