arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۷۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۳ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰

پرتاب ماهواره «ظفر» در سال آينده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ساختمان جديد دانشكده مهندسي كامپيوتر و مركز تحقيقات فناوري اطلاعات دانشگاه علم و صنعت صبح امروز سه‌شنبه با حضور مشاور عالي وزيرعلوم،‌ نماينده مجلس شوراي اسلامي و رييس دانشگاه افتتاح شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، محمدسعيد جبل عاملي، رييس دانشگاه علم و صنعت ايران در اين مراسم، با بيان اينكه اين پروژه پاييز امسال به اتمام رسيد، اظهاركرد: اين ساختمان به صورت موقت در اختيار دانشگاه قرار گرفته است، ولي در واقع سال آينده با فراهم شدن تجهيزات بيشتر به طور رسمي كار خود را آغاز مي‌كند.

وي با بيان اينكه اين دانشگاه در توليد علم در شاخه فني مهندسي رتبه دوم كشوري را دارد، اظهار كرد: در عين حال در برخي از دانشكده‌ها از جمله دانشكده مهندسي برق، مهندسي مكانيك، مهندسي مواد و متالوژي و مهندسي صنايع داراي رتبه يك كشوري هستيم.

وي پرتاب ماهواره "نويد" دانشگاه علم و صنعت را كار بسيار بزرگي عنوان كرد و افزود: در مرز فناوري دانشگاه علم و صنعت پيشرفت چشمگيري داشته است، چرا كه ساخت و پرتاب يك ماهواره در دانشگاه كار بسيار بزرگي است، در حالي كه همه با ترديد به اين كار نگاه مي‌كردند ولي به لطف خدا ماهواره با موفقيت در مدار زمين قرار گرفت.

به گزارش ايسنا، جبل عاملي از پرتاب ماهواره "ظفر" با قابليت‌هاي بيشتر در سال آينده خبر داد و گفت: دانشگاه علم و صنعت با كشورهاي دنيا و به ويژه آمريكا در حال رقابت است.

رييس دانشگاه علم و صنعت گفت: دانشگاه علم و صنعت همراه با صنايع دفاعي، نقش بزرگي در پيشرفت كشور داشته است كه اين دستاوردها ناشي از ثبات مديريت در قسمت‌هاي مختلف دانشگاه است.

رتبه‌بندي جهاني دانشگاه‌ها را قبول نداريم

توان جذب ساليانه 16هزار دانشجوي دكتري را داريم

طائب، مشاورعالي وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري در اين مراسم با اشاره به رتبه‌بندهاي جهاني دانشگاه‌ها، گفت: ما رتبه‌بندي جهاني دانشگاه‌ها را قبول نداريم، چرا كه كشوري با ويژگي‌ها و اهداف منحصر به فرد هستيم، بر اين اساس در اين زمينه يك آيين‌نامه تصويب كرده‌ايم كه بزودي اعلام و ابلاغ مي‌شود.

وي با تاكيد بر اينكه دانشگاه‌ها نبايد بر اساس چاپ بيشترين مقاله رتبه‌بندي شود، تصريح كرد: مقاله به عنوان يك شاخص در نظر گرفته مي‌شود، اما تعداد مقالات را بايد به نسبت تعداد اعضاي هيات علمي سنجيد، بنابراين دانشگاهي كه سرانه مقالات بيشتري دارد بايد رتبه بالاتري از اين لحاظ داشته باشد.

طائب با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر اينكه 90 درصد پروژه‌هاي تحقيقاتي دانشگاه‌ها بايد كاربردي شوند، اظهار اميدواري كرد در آينده نزديك زماني كه دانشگاه‌ها گزارش كار مي‌دهند يكي از گزارش‌ها درصد كاربردي شدن مقالات و پروژه‌هاي تحقيقاتي آنها باشد.

طائب در ادامه با بيان اينكه توان جذب ساليانه 16هزار دانشجوي دكتري را داريم، افزود:‌ اگر فقط 25 درصد استاديارهاي دانشگاه‌ها داراي دانشجوي دكتري شوند، اين مهم محقق مي‌شود.

به گفته طائب، اگر پنج هزار دانشجوي دكتري پژوهشي داشته باشيم به صورت بالقوه مي‌توانيم 11 هزار دانشجوي دكتري نيز داشته باشيم، البته از لحاظ اعتبار مشكل داريم و نمي‌توانيم هزينه تحصيلي اين تعداد دانشجو را تامين كنيم.

به گزارش ايسنا، مشاور عالي وزير علوم با بيان اينكه در خارج از كشور به ازاي هر دانشجوي دكتري دانشگاه 60 ميليون تومان هزينه متحمل مي‌شود، اظهار كرد: متاسفانه در ايران از اين اعتبار برخوردار نيستيم، به همين دليل بسياري از دانشجويان ما براي تحصيلات تكميلي به دانشگاه‌هاي خارجي درجه چندم مي‌روند.

صنعت كشور براي گشودن گره‌هايش بايد درهاي دانشگاه را بكوبد

حجت‌الاسلام و المسلمين محمدحسن ابرتوابي‌فرد، نماينده مجلس شوراي اسلامي نيز در اين مراسم با تاكيد براينكه همه دستگاه‌ها بايد دانش محور باشند، گفت: استفاده از علم و دانشگاه بايد به يك فرهنگ در مديران، صنعت و همه بخش‌ها و سازمان‌ها تبديل شود.

وي با بيان اينكه نام دانشگاه علم و صنعت از آغاز با واژه علم و صنعت گره خورده است، اظهار كرد: صنعت كشور بايد به اين باور برسد كه براي گشودن گره‌هايش درهاي دانشگاه را بكوبد و به دانشگاه رو آورد.

وي با بيان اينكه امروز جهت‌گيري توليد مقالات به سمت كاربردي شدن است، افزود: از زماني كه نام وزارت علوم به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تغيير كرد، مسير آن هم تغيير كرد، چرا كه اگر پيوند علم، تحقيقات و فناوري نبود قطعا پرتاب ماهواره "نويد" و ديگر موفقيت‌ها به دست نمي‌آمد.

نماينده مردم قزوين و آبيك در مجلس شوراي اسلامي همچنين گفت: بايد در همه عرصه‌هاي مديريتي دانش، اخلاق و دين را در دستوركار قرار دهيم.
نظرات بینندگان