arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۹ - ۰۹ دی ۱۳۹۸

ادعای سفیر پیشین آمریکا درخصوص ناکامی طرح کودتا در پاکستان

«ریچارد اولسون» سفیر پیشین آمریکا در اسلام آباد که پنج سال پیش از سوی «عمران خان» متهم به دخالت در امور داخلی پاکستان شده بود، اکنون مدعی خنثی شدن کودتای نظامی توسط فرمانده وقت ارتش پاکستان شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه پاکستانی «نیوز» روز دوشنبه نوشت که ریچارد اولسون مدعی شد ژنرال راحیل شریف فرمانده وقت ارتش پاکستان تلاش کودتای نظامی در سال ۲۰۱۴ میلادی خنثی کرد.

سفیر پیشین آمریکا رئیس وقت سازمان اطلاعات-امنیت ارتش پاکستان (ISI) را به طراحی کودتای ناکام علیه دولت غیرنظامی متهم کرد و افزود: ما اطلاعاتی درباره اینکه ژنرال «ظهیر الاسلام» رئیس وقت آی اس آی برای یک کودتا در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ (شهریور ۹۳) بسیج می شود، دریافت کردیم.

زمان اعلام شده از سوی اولسون به ایام تحصن ضددولتی در پایتخت پاکستان برمی گردد روزهایی که «عمران خان» رئیس حزب تحریک انصاف (نخست وزیر فعلی) و حامیانش علیه دولت نواز شریف به خیابان ها ریختند. عمران خان همچنین در آن زمان از ریچارد اولسون سفیر وقت آمریکا خواست تا در امور داخلی پاکستان دخالت نکند و کاخ سفید را نیز از هرگونه دخالت در پاکستان بر حذر داشت.
سفیر پیشین آمریکا مدعی شد که ژنرال راحیل شریف با برکناری فوری رئیس وقت سازمان اطلاعات ارتش پاکستان طرح کودتای نظامی را خنثی کرد.

روزنامه نیوز یادآورشد که افشاگری اولسون در کتاب جدید شجاع نواز برادر ژنرال آصف نواز فرمانده فقید ارتش پاکستان در خصوص روابط آمریکا و پاکستان درج شده است.

کتاب مورد نظر شمشیرهای متقابل نام داد که یک کتاب معتبر درباره تاریخ ارتش پاکستان تلقی می شود. نویسنده این کتاب همچنین به جاسوسی آمریکا علیه ژنرال شجاع پاشا و ژنرال ظهیرالاسلام روسای سابق سازمان آی اس آی نیز اشاره کرده است.

پیش از سال ۲۰۱۴، ماجرای یک کودتای احتمالی در پاکستان جنجال آفرین شد و آن زمان سبب شد تا مقام های نظامی و غیرنظامی این کشور رو در روی هم قرار گیرند.

'منصور اعجاز' یک تاجر پاکستانی مقیم آمریکا، در اواخر سال ۲۰۱۱ (دیماه ۱۳۹۰) با انتشار مقاله ای در روزنامه 'فایننشال تایمز' مدعی شده بود که 'آصف علی زرداری' رییس جمهوری وقت پاکستان نامه ای محرمانه به 'مایک مولن' رییس وقت ستاد ارتش آمریکا، نوشته و در آن نگرانی خود را از عملکرد ارتش و سازمان های اطلاعاتی پاکستان در قبال دولت غیرنظامی این کشور ابراز کرده بود.

بر اساس گزارش رسانه های پاکستانی، اعجاز در اظهارات خود مدعی شد که نامه مورد نظر توسط حسین حقانی سفیر وقت پاکستان در واشنگتن به دست مقام های نظامی آمریکا رسیده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان