arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۸

رئیس سازمان مدیریت بحران: بعد از ۱۵ سال، هنوز نفهمیده‌ایم چند نفر در زلزله بم کشته شدند

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: در بارندگی اخیر اهواز دیدم که جوی آبی که آب های سطحی را هدایت کند، وجود ندارد که البته سطح بارندگی بالا بود و با وجود اینکه متوسط بارندگی ۱۵۰ میلی متر در سال زراعی است، ۸۸ میلی متر در عرض دو ساعت باریده شد همچنین بعد ۱۵ سال هنوز نفهمیدیم چند نفر در زلزله بم کشته شدند در حالیکه بین ۱۹ تا ۴۵ هزار نفر بم کشته داده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: توسعه شهرهای ما کاملاً نامتوازن است و علت آن سکونتگاه های غیررسمی است و ما با عشق این سکونتگاه ها را توسعه دادیم.

اسماعیل نجار صبح سه شنبه ۱۰ دی در نخستین همایش همدان، استان تاب آور، اظهار کرد: انتظار است با به کار بستن تجربیات جهانی تا سال ۲۰۳۰ همه استان های کشور برای کاهش تلفات جانی و مالی طرح تاب آوری انجام شود.

وی افزود: چرا با در اختیار داشتن علم، خرد، اندیشه، دانش و این همه ابزار و تجهیزات در مقابل حوادث نگران هستیم؟ چرا با بارش یک برف نسبتاً سنگین این همه مشکلات برای مردم ایجاد می شود؟ علت اینکه با یک بارندگی این همه مشکل برای مردم اهواز ایجاد می شود، چیست؟

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: در بارندگی اخیر اهواز دیدم که جوی آبی که آب های سطحی را هدایت کند، وجود ندارد که البته سطح بارندگی بالا بود و با وجود اینکه متوسط بارندگی ۱۵۰ میلی متر در سال زراعی است، ۸۸ میلی متر در عرض دو ساعت باریده شد همچنین بعد ۱۵ سال هنوز نفهمیدیم چند نفر در زلزله بم کشته شدند در حالیکه بین ۱۹ تا ۴۵ هزار نفر بم کشته داده بود.

نجار با طرح این سوال که در سیلاب فروردین چرا این اتفاق رخ داد و ۲۵ استان را درگیر کرد؟ افزود: خسارت ۳۵ هزار میلیارد تومانی در زیرساخت های کشاورزی، مسکن و صنایع در سیلاب فروردین به کشور تحمیل شد.

وی با بیان این سوال که علت اینکه جامعه را تاب آور نکردیم، چیست؟ پاسخ داد: چون نگاه جامع نگر نداریم و این علت تاب آور نبودن جامعه است و به موضوع پیشگیری کمتر توجه کردیم و یا اصلاً توجه نکردیم.

معاون وزیر کشور با تأکید بر اینکه ریسک‌محور نیستیم و پاسخ محوریم، ادامه داد: فقط به دنبال این هستیم تا حادثه ای رخ دهد و کاری برای مردم انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در جامعه این است که مدیریت بحران را نمی شناسیم در حالیکه در مدیریت بحران، مردم اساس کار هستند و باید همکاری کنند و همه دستگاه های اجرایی کشور در بحران ها مسئولیت دارند و کسی که استنکاف از مسئولیت کند، به تخلفات اداری ارجاع داده می شود.

نجار با انتقاد از ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح شهرها، اظهار کرد: وظایف خود را در ساخت و سازها درست انجام نمی دهیم در حالیکه رعایت اصول ساخت و سازها در مساکن و استفاده از کارگران خبره و آموزش دیده تلفات مالی و جانی را کاهش خواهد داد.

وی با اشاره به سیل فروردین ادامه داد: در کل فروردین ماه ۷۶ نفر جان خود را از دست دادند که شش نفر در قمیشان، ۱۵ نفر به علت صاعقه، دو نفر در کلاله و مینودشت، دو نفر در مازندران و ۲۱ نفر در شیراز ناجوانمردانه جان خود را از دست دادند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه هیچ کس نگفت همکاران ما اگر در پلدختر مردم را با قوه قهریه بیرون نمی بردند، چه فاجعه ای رخ می داد؟ افزود: در قم رودخانه را به پارکینگ تبدیل کردند و هنگامی که چهار نفر را سیل می برد، آن موقع همه دنبال مدیریت بحران می گردند.

نجار با تأکید بر اینکه دستکاری هایی که در طبیعت انجام دادیم چقدر به ضرر ما خواهد بود، تصریح کرد: توسعه شهرهای ما کاملاً نامتوازن است و علت آن سکونتگاه های غیررسمی است و ما با عشق این سکونتگاه ها را توسعه دادیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه اگر به آموزه های دینی معتقدیم باید در این بخش طور دیگری نگاه کنیم، تأکید کرد: باید شهرها و روستاها را تاب آور کنیم و آموزش دهیم تا با فرهنگسازی جلوی خسارت های بیشتر را بگیریم.

نجار افزود: بخشی از کشته ها به علت گرفتن عکس سلفی رخ می دهد، آیا رفتار ما در حوادث درست است؟ به طور مثال اصول کار در زمان زلزله را آموزش داده ایم که پناهگیری امن است اما با این وجود همه به سراغ آسانسور می روند.

وی خطاب به مسئولان گفت: دائم المطالبه باشید چرا که پیگیری معجزه می کند تا بتوانیم مشکلات را کاهش دهیم چرا که گاهی یک لولای در جلوی بسیاری از خسارت ها را خواهد گرفت؛ به طور مثال در حادثه مسجد ارگ اگر لولای در دوطرفه بود این همه تلفات رخ نمی داد یا لوسترهای مجامع و مساجد در برخی از اماکن حوادث زیادی را به بار می آورد.

نجار با بیان اینکه ۱۴۶ هزار کیلومتر رودخانه در سطح کشور وجود دارد که ۷۰ هزار کیلومتر آن در اماکن جمعیتی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: وقت آن نرسیده به اخطارها گوش دهیم؟ اگر قرار است خانه ای بسازیم به جای ۱۰۰ متر ۸۰ متر بسازیم و ۲۰ متر را صرف کیفیت کنیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان