arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۹۱۳
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۸

تظاهرات و حمله به سفارت آمریکا در بغداد / حضور شخصیت‌های سرشناس در برابر سفارت آمریکا/ اخبار ضد و نقیض درباره خروج دیپلمات‌های آمریکایی / نصب پرچم گروه‌های مقاومت روی دیوار سفارت آمریکا / ۲۰ مجروح مقابل سفارت آمریکا / آتش زدن حصار بیرونی سفارت آمریکا / هشدار نخست‌وزیر عراق به معترضان مقابل سفارت آمریکا

شهروندان عراقی امروز پس از برگزاری مراسم تشییع شهدای حمله اخیر آمریکا به مواضع حشد شعبی، در برابر سفارت آمریکا در بغداد چادر برپا کرده و تحصن اعتراض آمیز خود را با تاکید بر لزوم بسته شدن سفارت و اخراج سفیر آمریکا آغاز کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حضور شخصیت‌های سرشناس در برابر سفارت آمریکا/ اخبار ضد و نقیض درباره خروج دیپلمات‌های آمریکایی / نصب پرچم گروه‌های مقاومت روی دیوار سفارت آمریکا /  ۱۰ مجروح مقابل سفارت آمریکا / آتش زدن حصار بیرونی سفارت آمریکا

 

هزاران عراقی صبح امروز پیکرهای شهدای الحشد الشعبی را تشییع و مقابل سفارت آمریکا در بغداد تجمع و اعتراض کردند.

به گزارش شبکه «المیادین»، مردم معترض ضمن اعلام برپایی تحصنِ باز  برابر سفارت آمریکا خواهان بسته شدن آن و اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور شدند.

ساعتی قبل رسانه‌ها از خروج کارمندان اصلی سفارت خبر داده و اعلام کردند که مقامات آمریکا حدود هشتار کارمند را به اربیل در کردستان عراق منتقل کرده‌اند

 

خیل عظیم جمعیت حاضر در مراسم تشییع پیکر شهدا در حالی که پرچم‌های عراق و الحشد الشعبی را در دست داشتند از منطقه الجنادریه به سمت پل معلقی رفتند که به سفارت آمریکا منتهی می‌شود.

در مراسم تشییع پیکر شهدا و تحصن مقابل سفارت آمریکا در بغداد، شماری از مقامات سیاسی و رهبران الحشد الشعبی نظیر «هادی العامری» رئیس سازمان بدر، «قیس الخزعلی» رهبر عصائب اهل الحق، «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی و ابومهدی المهندس معاون فالح الفیاض و «حسن سالم» نماینده پارلمانی عراق نیز حضور داشتند.

حضور رهبران الحشد الشعبی و مقامات سیاسی در جمع تظاهرات‌کنندگان

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی همچنین نشان می‌دهد که شماری مردم خشمگین عراق، از برخی دیوارهای سفارت بالا رفته و با در دست داشتن، پرچم سازمان الحشد الشعبی، حمایت خود از این سازمان را اعلام کردند.

۲۰مجروح مقابل سفارت آمریکا

 

۲۰ مجروح مقابل سفارت آمریکا
الحشد الشعبی در صفحه توییتر خود ابتدا از مجروح شدن ده نفر از معترضان حاضر مقابل سفارت آمریکا خبر داد و لحظاتی پس از انتشار این خبر از افزایش شمار مجروحان به ۲۰ نفر گزارش داد.

الحشد الشعبی نوشت: ۲۰ نفر از مردمی که در مراسم تشییع شهدای الحشد الشعبی حاضر شدند، بر اثر شلیک گلوله‌های دودزا، به دست گارد حفاظت سفارت آمریکا، مجروح شدند.

 

آتش زدن پرچم آمریکا مقابل سفارت این کشور در بغداد

شماری از حاضران در این مراسم، پرچم آمریکا را مقابل سفارت این کشور آتش زدند و با سر دادن شعار، خواستار بسته شدن این سفارتخانه و اخراج سفیر آن از کشور شدند. مردم معترض همچنین بر روی دیوار این سفارتخانه نوشتند که این سفارتخانه به خواست مردم عراق بسته است.

 

تلاش نیروهای امنیتی عراق برای متفرق کردن مردم

شبکه العربیه در خبری فوری از اقدام نیروهای امنیتی عراق برای متفرق کردن خیل عظیم حاضران مقابل سفارت آمریکا گزارش دارد و اعلام کرد که نیروهای امنیتی در تلاشند با استفاده از گاز اشک‌آور، تظاهرات‌کنندگان را متفرق کنند.

اخبار ضد و نقیض از فرار سفیر آمریکا

در حالی که برخی منابع رسانه‌ای از جمله اسکای نیوز از خروج سفیر آمریکا و کادر دیپلماتیک این کشور از سفارت مذکور خبر می‌دهند، شبکه الحره آمریکا به نقل از یک منبع آگاه در سفارت آمریکا گفت که این خبر صحت ندارد و سفیر در تعطیلات به سر می‌برد اما سایر کارمندان و دیپلمات‌ها همچنان در داخل سفارت‌خانه حضور دارند.

وزیر کشور عراق خود را به سفارت آمریکا رساند

پایگاه خبری «السومریه» در خبری فوری اعلام کرد که «یاسین الیاسری» وزیر کشور عراق لحظاتی پیش خود را به سفارت آمریکا در بغداد رساند.

آتش زدن حصار بیرونی سفارت آمریکا

تصاویر و فیلم‌های ارسالی از تجمع مقابل سفارت آمریکا در بغداد نشان می‌دهد که بخشی از حصار سفارت آمریکا در آتش سوخته است.

 

سخنرانی «قیس الخزعلی» مقابل سفارت آمریکا

«قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق که امروز در جمع تشییع‌کنندگان پیکرهای شهدای تجاوز هوایی روز یکشنبه آمریکا به مقرهای الحشد الشعبی در استان الانبار حضور یافت، در جمع تحصن‌کنندگان مقابل سفارت آمریکا سخنرانی کرد و گفت: سفارت آمریکا در بغداد مکان حقیقی حمایت از گروه‌های جوکر و خرابکاران است.
وی با اشاره به نقش سفارت آمریکا در منحرف کردن تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز مردمی در عراق از مسیر خود و خرابکاری عناصر نفوذی گفت: اینجا، مکان توطئه‌چینی علیه عراق است و مکان حمایت از جوکر و خرابکاران است.

 

هشدار نخست‌وزیر عراق به معترضان مقابل سفارت آمریکا
«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق، نیز طی بیانیه‌ای از کلیه تظاهرات‌کنندگان خواست تا فورا از سفارت آمریکا در بغداد دور شوند. زیرا هرگونه تعدی و اقدام علیه سفارت‌خانه‌ها و مراکز دیپلماتیک با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه خواهد شد و متخلفات به اشد مجازات محکوم خواهند شد

 

اتهام زنی سناتور آمریکا به ایران در خصوص حمله به سفارت آمریکا در عراق
«مارکو روبیو» سناتور  ایالت فلوریدا آمریکا در صفحه توییتری خود با اتهام‌زنی به ایران، حمله به سفارت آمریکا در عراق را به تهران نسبت داد و نوشت: «ایران مستقیماً مسئول سازماندهی حمله به سفارت آمریکا در عراق است و باید برای این کار و امنیت تمامی آمریکایی‌هایی که در آنجا خدمت می‌کنند، پاسخگو باشد»

خشم ترامپ از تظاهرات گسترده در مقابل سفارت آمریکا در عراق
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به تظاهرات گسترده مردم عراق در روز سه شنبه در مثابل سافتر این کشور در بغداد در حساب توئیتری خود نوشت: «ایران پیمانکار آمریکایی در عراق را کشت و چندین نفر را مجروح کرد. ما قویا پاسخ دادیم و همیشه خواهیم داد. اکنون ایران یک حمله به سفارت واشنگتن در عراق را هماهنگ کرده است. آنها کاملا مسئول آن هستند. علاوه بر آن، ما انتظار داریم عراق از نیروی نظامی خود برای محافظت از سفارتمان در بغداد استفاده کند و همینطور هم به آنها گفته شده است.»

 

برگرفته از فارس و تسنیم

نظرات بینندگان