arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۸ - ۱۰ دی ۱۳۹۸

پامپئو تلویحا معترضان عراقی را تهدید کرد

همزمان با ادامه اعتراضات در برابر سفارت آمریکا در بغداد، پامپئو در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق، گفته است که واشنگتن از اتباع خود «دفاع» خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی که اعتراضات گروهی از مردم عراق در برابر ساختمان سفارت آمریکا در بغداد ادامه دارد، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با «برهم صالح» رئیس‌جمهور و «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق تلویحا معترضان عراقی را تهدید کرده و گفته است که آمریکا از اتباع خود «دفاع» می‌کند.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در مورد این تماس‌های تلفنی، گفته است که پامپئو در این تماس‌ها «تصریح کرد که ایالات متحده از افراد خود که برای عراقی مستقل و دارای حاکمیت آنجا هستند، محافظت و دفاع می‌کند.»

اورتاگوس افزود: «هم عبدالمهدی و هم صالح به وزیر اطمینان دادند که آن‌ها مسئولیت خود را جدی گرفته و ایمنی و امنیت نیروها و اموال ایالات متحده در آنجا را تضمین می‌کنند.»

از صبح امروز صدها نفر از عراقی‌های معترض به بمباران مقرهای نیروهای مسلح عراق توسط ارتش آمریکا، در برابر سفارت آمریکا در بغداد تجمع کرده‌اند. معترضان تأکید دارند که حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق عامل ناآرامی و آشوب است. یک سخنگوی معترضان به روزنامه «واشنگتن‌پست» گفته است که اعتراضات تا زمان تعطیلی سفارت آمریکا، ادامه پیدا می‌کند.

تماس تلفنی و تهدید تلویحی پامپئو در حالی صورت گرفته که پیش از این تصاویری از استقرار تک‌تیراندازهای ارتش آمریکا روی بام ساختمان سفارت این کشور در بغداد منتشر شده بود. در ورودی‌های این ساختمان هم تفنگداران آمریکایی مستقر شده‌اند.
«مارکو روبیو» از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی ساعتی پیش در توییتی که برخی آن را زمینه‌چینی برای تیراندازی به سوی معترضان تفسیر کرده‌اند، مدعی شد که ایران ممکن است به سمت تظاهرات‌کنندگان تیراندازی کرده و سپس این موضوع را به گردن واشنگتن بیاندازد.

هرچند تاکنون گزارشی از تیراندازی با گلوله جنگی به سمت معترضان منتشر نشده، اما نیروهای آمریکایی به سمت تظاهرات‌کنندگان گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند. گزارش شده است که تاکنون بیش از ۶۰ از نفر افرادی که در برابر سفارت آمریکا تجمع کرده‌اند، دچار مصدومیت شده‌اند.

اعتراضات امروز در واکنش به حملات اخیر ارتش آمریکا به مقرهای «الحشد الشعبی» در غرب عراق برگزار شده است. در این حملات، نزدیک به ۳۰ نفر به شهادت رسیده و شمار زیادی مجروح شده‌اند. این اقدام آمریکا که نقض آشکار حاکمیت عراق به شمار می‌آید، از سوی جریان‌های سیاسی عراق محکوم شده است. عبدالمهدی و صالح این حملات را ناقض توافق‌های امنیتی دوجانبه میان عراق و آمریکا توصیف کرده‌اند. شورای امنیت ملی عراق هم دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد در همکاری‌های امنیتی خود با ائتلاف تحت رهبری آمریکا در منطقه، تجدید نظر می‌کند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان