arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۸ - ۱۰ دی ۱۳۹۸

ائتلاف صدر خواستار لغو قرارداد امنیتی با آمریکا شد

نماینده ائتلاف سائرون وابسته جریان صدر عراق سه شنبه گفت که توافق امنیتی با واشنگتن به باقی ماندن «اشغالگران» در عراق وجهه قانونی بخشیده و اگر این توافق لغو نشود آمریکا همچنان به نقض حاکمیت عراق ادامه می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش پایگاه خبری «بغداد الیوم»، «بدر الزیادی» نماینده ائتلاف سائرون در ادامه گفت: جریان های سیاسی عواقب این توافق امنیتی که جریان صدر مخالف آن بود، متوجه نشدند و در صورت عدم لغو این توافق، آمریکا به نقض حاکمیت عراق ادامه خواهد داد.

وی گفت: زمانی که این توافق در دوره «نوری المالکی» در حال تصویب بود، جریان صدر با آن مخالفت کرد. ما اکنون نیز با این توافق مخالفیم زیرا به حضور نیروهای اشغالگر به بهانه وجود توافق با عراق، وجهه قانونی بخشیده است.

نماینده ائتلاف سائرون ادامه داد: «مقتدا صدر» امروز سه شنبه آمادگی خود را برای بیرون کردن اشغالگران آمریکایی با روش‌های سیاسی و حقوقی اعلام کرد. این دعوتی از همه رهبران سیاسی و احزاب و جریان های ملی است که کشور، منافع و حفظ حاکمیت ملی آن برایشان اهمیت دارد.

الزیادی تاکید کرد که جریان های سیاسی باید با لغو این توافق و پایان دادن به حضور قانونی آمریکایی در کشور، به مسئولیت های ملی و قانونی خود عمل کنند؛ توافقی که جز ویرانی، کشتار و نقض حاکمیت عراق نتیجه ای نداشته است.

وی همچنین از امضاء کنندگان و رای دهندگان به این توافق خواست با پاسخ به دعوت مقتدا صدر و همراهی با او موضع خود را اصلاح کنند.

آمریکا شامگاه یکشنبه با جنگنده های نظامی خود به سه مقر تیپ ۴۵ الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق در استان الانبار حمله کرد.

مقامات عراقی اعلام کردند که در حمله شب گذشته آمریکا به مقر این تیپ متعلق به گردان‌های کتائب حزب الله در شهر «القائم» استان «الانبار» در غرب این کشور بیش از ۳۰ نفر کشته و ده ها تن مجروح شدند.

مردم، دولت، جریان ها و گروه های مختلف سیاسی عراق این حمله را به شدت محکوم کردند.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق نیز به دنبال این حمله، سه روز عزای عمومی در کشور اعلام کرد.

همزمان با تشییع شهدای حمله هوایی آمریکا به مراکز الحشد الشعبی در شهر قائم در استان الانبار ، شمار زیادی از مردم عراق با حضور در مقابل سفارت آمریکا در بغداد ضمن سر دادن شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل خواستار اخراج سفیر این کشور از عراق شدند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان