arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۰۷۸
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۰ - ۱۱ دی ۱۳۹۸

معرفی بازیگر نقش ریگی در «روز صفر»/ فیلمی با سوژه‌ای خاص

اسامی فیلم‌های بخش نگاه‌نو جشنواره فیلم فجر اعلام شد و دراین بین یکی از فیلم‌هایی که به دلیل سوژه خاص موردتوجه قرار گرفته، «روزصفر» به کارگردانی سعیدملکان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

 

 

 

 

 

 

 اسامی فیلم‌های بخش نگاه‌نو جشنواره فیلم فجر اعلام شد و دراین بین یکی از فیلم‌هایی که به دلیل سوژه خاص موردتوجه قرار گرفته، «روزصفر» به کارگردانی سعیدملکان است.

فیلمنامه «روزصفر» را سعید ملکان و بهرام توکلی به‌طور مشترک نوشته‌اند. بعد از همکاری در دو پروژه «تنگه ابوقریب» و «تختی»، سومین همکاری ملکان و توکلی در ژانر تریلر خواهد بود.

اولین تجربه سعید ملکان در مقام کارگردان که به عملیات مهم دستگیری تروریست معدوم عبدالمالک ریگی می‌پردازد این‌روزها در کشور آلمان مراحل پایانی فیلمبرداری را پشت‌سر می‌گذارد.

عبدالمالک ریگی و گروهک تروریستی او یکی از پدیده‌های مهم ضدامنیتی در تاریخ کشورمان به حساب می‌آیند. پایه‌های سست و منحرف عقیدتی باعث شد که ریگی به سمت تشکیل گروهک تروریستی و انجام عملیات مسلحانه در داخل کشور برود. این مسیر با انحراف عقیدتی و برداشت‌های غلط از دین آغاز و سپس با ارتباط‌گیری با سرویس‌های جاسوسی بیگانه وارد مرحله جدیدی شد.

گروهک جندالشیطان که طبق اسناد رسمی با بودجه و حمایت‌ برخی از سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، با هدف اختلاف‌افکنی و ناامنی مناطق شرق کشور فعالیت می‌کرد، ده‌ها نفر از شهروندان ایرانی را به شهادت رساند. اگر توان اطلاعاتی نهادهای امنیتی کشورمان نبود مسیر جنایت‌های گروهک عبدالمالک تاکنون ادامه پیدا می‌کرد. اما فعالیت‌های تروریستی عبدالمالک ریگی و همچنین عملیات استثنایی دستگیری او چه سهمی در آثار تصویری داشته است؟ همانطور که مشخص است، بجز تولید چند مستند در این زمینه، تنها فیلم سینمایی که به موضوع ریگی-آن‌هم به طور غیرمستقیم- پرداخته است، «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار است که در جشنواره سال قبل توانست مورد استقبال قرار بگیرد.

اما موضوع مذکور به قدری عمیق و مهم است که نمی‌شد با تولید یک فیلم سینمایی از آن گذشت. رئیس وقت سازمان سینمایی در ابتدای سال از تولید فیلمی با موضوع دستگیری این تروریست خبر داد و مدتی بعد معلوم شد کارگردان این فیلم سعید ملکان خواهد بود. حالا در ادامه این گزارش به جزییاتی از پروژه «روز صفر» اشاره خواهیم کرد.

از شهرک‌ سینمایی تا آلمان

«روز صفر» بلافاصله پس از انجام مراحل پیش‌تولید وارد مرحله فیلمبرداری شد تا بتواند به جشنواره فیلم فجر برسد. ساعد سهیلی و امیر جدیدی دو بازیگر اصلی این فیلم معرفی شدند. طبق شنیده‌ها، ساعد سهیلی در نقش عبدالمالک ریگی و امیر جدیدی در نقش مامور امنیتی خواهند بود. گریم و لباس‌های محلی امیر جدیدی -که منتشر نشده است- نشان می‌دهد او سکانس‌های دشواری را تجربه کرده است.

بخش عمده سکانس‌های «روز صفر» در شهرک سینمایی دفاع مقدس فیلمبرداری شده و همانطور که پیش‌بینی می‌شد، این فیلم به لحاظ تولیدی و جلوه‌های ویژه احتمالا یکی از آثار مهم جشنواره خواهد بود. دیگر نکته قابل توجه فیلم سعید ملکان، حضور تعداد زیادی هنرور پاکستانی است که باتوجه به موضوع فیلم قابل درک است.

با توجه به فشردگی کار فیلمبرداری، پروژه بعضا در دو گروه فعالیت می‌کند و بخش‌هایی از کار را بهرام توکلی کارگردانی کرده است. با تمام این اوصاف باید منتظر ماند تا روزهای پایانی کار «روزصفر» در آلمان رقم بخورد و مخاطبان این فیلم را در جشنواره فیلم فجر تماشا کنند. باید دید آیا زوج ملکان و توکلی که در تجربه‌های قبلی خروجی موفقی در بخش‌های تکنیکی داشته‌اند، این‌بار در تولید یک تریلر جذاب چقدر موفق خواهند بود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان