arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۶ - ۱۱ دی ۱۳۹۸

آنکارا: توافق با لیبی، توطئه محدود کردن ترکیه به خشکی را باطل کرد

معاون ریاست‌جمهوری ترکیه با بیان اینکه هر طرحی در منطقه بدون حضور این کشور محکوم به شکست است، گفت از طریق امضای توافق با لیبی، مانع محدود شدن ترکیه به خشکی شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آنکارا: توافق با لیبی، توطئه محدود کردن ترکیه به خشکی را باطل کرد«فؤاد اُکتای» معاون ریاست‌جمهوری ترکیه امروز (چهارشنبه) گفت برخی کشورها قصد داشتند آنکارا را در محدوده خشکی محصور کنند که این نقشه را با قرارداد دریایی با لیبی خنثی کردند.

اُکتای در گفت‌وگو با میز دبیران خبرگزاری «آناتولی»، در این باره توضیح داد: «به کسانی که از ما می‌پرسند "در لیبی و قبرس چه کار دارید؟" می‌گویم، ما آنجا هستیم تا نقشه‌ها و نیرنگ‌هایی که علیه ما طرح شده را باطل کنیم».

به نوشته آناتولی، وی با بیان اینکه هر نقشه‌ای در منطقه بدون حضور ترکیه محکوم به شکست است، افزود: «حال هر که می‌خواهد پشت آن باشد... ما از طریق انعقاد توافق با لیبی، توطئه محدود کردن [ترکیه] به خشکی را خنثی کردیم».

این مقام ترکیه‌ای ضمن ابراز امیدواری به تصویب لایحه اعزام نیروی نظامی به لیبی در پارلمان این کشور، توضیح داد: «این لایحه برای یک سال اعتبار دارد و زمانی که نیاز باشد، به تعداد لازم [نیرو به لیبی] اعزام می‌شود».

اُکتای ضمن اشاره به تصمیم کنگره آمریکا برای لغو فروش جنگنده‌های «اف-35» به این کشور به بهانه خرید سامانه‌های پدافند موشکی «اس-400» از روسیه، تاکید کرد: «تحریم‌های آمریکا به ما کمک می‌کند که جنگنده‌های خودمان را سریعتر بسازیم... ترکیه جنگنده‌ها و پهپادهای خودش را می‌سازد. ما حتی جنگنده‌هایی مانند اف-35 یا بهتر از آن را می‌سازیم».

وی سپس به انتقاد از فروش جنگنده‌های اف-35 به رژیم صهیونیستی پرداخته و پرسید چگونه است که این فناوری می‌تواند در اختیار اسرائیل باشد اما نباید به ترکیه ارائه شود؟

دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه روز ۲۷ نوامبر (چهارشنبه ششم آذر) دو یادداشت تفاهم در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کردند که با واکنش شدید مصر، قبرس و یونان مواجه شد.

لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن‌ها دولت مستقر در طرابلس که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته‌ شده و مورد حمایت ترکیه قرار دارد و دیگری دولتی که در شهر «طبرق» در شرق لیبی مستقر است و از سوی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی حمایت می‌شود. نیروهای شرق لیبی از ماه‌ها پیش تحت فرماندهی حفتر، در تلاش هستند تا طرابلس را به تصرف خود درآورند. فایز سراج نخست‌وزیر دولت طرابلس می‌گوید برای دفاع از شهر چاره‌ای ندارد جز آنکه از ترکیه کمک بگیرد.

خبرگزاری «رویترز» نیز بامداد سه‌شنبه به نقل از منابعی در دولت ترکیه و گروهک موسوم به ارتش آزاد سوریه گزارش داد ترکیه قصد دارد با اعزام عناصر مسلح در سوریه به لیبی، از تجربه جنگی آنها در حمایت از طرابلس استفاده کند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان