arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۱۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۸
تحلیل وال استریت ژورنال از درگیری های اخیر در عراق:

مرحله پایانی رقابت آمریکا و ایران در بغداد آغاز می‌شود

يكشنبه شب آمريكا براي نخستين بار در يك دهه گذشته مستقيما يكي از گروه‌هاي شبه نظامي وابسته به ايران را هدف قرار داد كه طي اين حمله نزديك به ٢٥ عضو گروه كتائب حزب الله كشته شد. جنگنده‌هاي اف ١٥ آمريكايي سه پايگاه کتائب حزب‌الله در عراق و دو پايگاه در سوريه را در واكنش به حمله جمعه شب اين گروه به پايگاه كي1 در کرکوک هدف گرفتند. در جريان حمله راكتي جمعه شب یک پيمانكار غيرنظامي آمريكايي كشته و چهار آمریکایی دیگر زخمي شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتشار تحلیل رسانه های غربی صرفا به منظور اطلاع رسانی است و به هیچ وجه به منزله تایید محتوای آن از سوی «انتخاب» نیست.

جاناتان اسپایر درگزارشی تحت عنوان «مرحله پایانی رقابت آمریکا و ایران در بغداد آغاز می‌شود» در وال استریت ژورنال نوشت: يكشنبه شب آمريكا براي نخستين بار در يك دهه گذشته مستقيما يكي از گروه‌هاي شبه نظامي وابسته به ايران را هدف قرار داد كه طي اين حمله نزديك به ٢٥ عضو گروه كتائب حزب الله كشته شد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: جنگنده‌هاي اف ١٥ آمريكايي سه پايگاه کتائب حزب‌الله در عراق و دو پايگاه در سوريه را در واكنش به حمله جمعه شب اين گروه به پايگاه كي1  در کرکوک هدف گرفتند. در جريان حمله راكتي جمعه شب یک پيمانكار غيرنظامي آمريكايي كشته و چهار آمریکایی دیگر زخمي شدند.

اكنون جنگ عليه داعش در عراق كاملا تحت تاثیر تنش گروه‌هاي شبه نظامي ايران و ٥٢٠٠ سرباز آمريكايي باقي مانده در عراق قرار گرفته است.

كتائب حزب الله يكي از سازماندهي شده ترين و موثر ترين گروه‌هاي تحت حمايت ايران است که منافع سياسي و نظامي جمهوري اسلامي را پيش مي برد.

من در سال ٢٠١٥ و در جريان جنگ با داعش در استان الانبار ساعت‌هاي زيادي را با جنگجويان و فرماندهان اين گروه گذراندم و با فرمانده اصلي آن جعفر جمال ابراهيمي ملقب به ابو مهدي المهندس گفتگو كردم.

كتائب حزب الله با داشتن نزديك به ٣٠ هزار جنگجو بعد از حزب الله لبنان دومين گروه بزرگ و كارآمد وابسته به ايران است. اين گروه در سال ٢٠٠٧ توسط سپاه پاسداران و برای مقابله با نیروهای آمریکایی و پیشبرد منافع جمهوری اسلامی تشکیل شد.

آقای ابراهیمی 65 ساله، از اهالی بصره شهر شیعه نشین جنوب عراق و دارای رگ و ریشه‌ای ایرانی است. وی به ظن دست داشتن در بمب گذاری سال 1983 سفارت آمریكا در كویت توسط واشنگتن تحت تعقیب است. یک دادگاه کویت نیز در سال 2007 وی را به خاطر این عمل تروریستی به اعدام محکوم کرد. برخی عراقی‌ها وی را حتی شایسته نخست‌وزیری می‌دانند.

آقای ابراهیمی در جنگ ایران و عراق با عراق می‌جنگید. وی سپس به سمت مشاور نیروی قدس، شاخه عملیات خارجی سپاه پاسداران منصوب شد. وی یک دهه قبل به قاچاق مواد منفجره انفجاری در زمان شورش شیعیان عراق کمک کرد.

پس از تصمیم آمریکا برای خروج ازعراق در سال 2011، آقای ابراهیمی اقدام به تأسیس واحدهای بسیج مردمی عراق، یعنی همان شبه نظامیان شیعه که با داعش می جنگیدند، کرد. وی به عنوان فرمانده میدانی این گروه، همچنان به عنوان یک شخصیت برجسته انقلابی و اسلامگرای شیعه وابسته به سپاه پاسداران شناخته می‌شود. او یکی از مردانی است که در دهه گذشته ابزار اصلی پیشرفت قدرت و نفوذ ایران در غرب آسیا بوده‌اند.

حتی در اوج جنگ با داعش، آقای ابراهیمی و افرادش هیچ‌گاه رابطشان با ایران را پنهان نکرده و از این غافل نشدند که چه کسی دشمن شماره یک‌ آن‌ها است. من در تابستان سال 2015 با او در حومه شهر بایجی مصاحبه کردم و در جریان این گفتگو از وی درباره حامی اصلی گروه‌اش پرسیدم. او خیلی بی پرده به من اینگونه جواد داد: ما به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران متکی هستیم.

من در شهر حسبیبه الشرقیه واقع شده در شرق شهر رمادی با جنگجویان كتائب ارتباط داشتم و به چشم می‌دیدم که آن‌ها جوان، مشتاق و مجهز‌تر از سربازان ارتش عراق یا سایر شبه نظامیان در آن زمان بودند.

آنها همچنین کاملا ضد آمریکایی بوده و حتی در اوج مبارزه با داعش نسبت به بیان این مسئله غفلت نمی‌کردند. از نظر آن‌ها داعش و آمریکا با هم همدست بودند. یکی از جنگجویان این گروه، که چهره‌اش هم به دلیل زخم آسیب دیده بود و اثر سوختگی بر روی آن دیده می‌شد، به من گفت: من این همکاری را با چشمان خودم دیده‌ام! آمریکایی‌ها کمک‌های خودشان شامل سلاح و البسه را با چتر برای داعشی‌ها می‌ریختند.

در تمام این سال‌ها و حتی امروز، کتائب حزب الله هرگز یک گروه مخفی یا حاشیه‌ای نبوده است. اعضای این گروه در ساختارهای سیاسی و امنیتی دولت قانونی عراق نقش پررنگی داشته‌اند.

من خودم شاهد بودم که آقای ابراهیمی در سال 2015 یک جلسه توجیهی با نیروهای امنیتی خارج از بیجیجی برگزار کرد. در این جلسه فرماندهان ارشد ارتش عراق، مانند سرلشکر جمعه عناد، فرمانده نیروهای امنیتی عراق در استان صلاح الدین، ​​حضور داشتند. آقای ابراهیمی پیرمرد شناخته شده‌ای در این جمع بود.

 كتائب همچنین بخشی از ائتلاف فتح، دومین گروه بزرگ پارلمانی عراق و بخشی جدایی ناپذیر از دولت فعلی است. به طور کلی کتائب با گروه‌های بزرگتر و تثبیت شده طرفدار ایران همکاری می‌کند.

این ساختار شبه نظامی قدرتمندترین دشمن آمریکا و متحدین آن در عراق امروز است. آقای ابراهیمی قول پاسخی کوبنده در واکنش به حملات اخیر آمریکا به مواضع این گروه را داده است. تجربه نشان داده که او باید به قول‌هایش عمل می‌کند.

*اسپایر مدیر بخش گزارشگری و تجزیه و تحلیل مرکز خاورمیانه است، او همچنین با  گروه پژوهش موسسه استراتژی و امنیت اورشلیم و موسسه خاورمیانه همکاری دارد. اسپایر نویسنده روزهای پاییز و سفر یک خبرنگار در جنگ‌های سوریه و عراق است

نظرات بینندگان