arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۶ - ۱۲ دی ۱۳۹۸

نیویورک‌تایمز: پس‌لرزه‌های حمله آمریکا به عراق تازه شروع شده است

یک روزنامه آمریکایی با تحلیل اینکه تظاهرات ضد ایالات متحده در عراق، موضع ایران را قوی‌تر می‌کند، نوشت این چیزی نیست که ترامپ خواستار آن بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیویورک‌تایمز: پس‌لرزه‌های حمله آمریکا به عراق تازه شروع شده استروزنامه «نیویورک تایمز» در یادداشت سردبیری امروز (پنجشنبه) خود به بررسی تحولات اخیر عراق پرداخته و تحلیل کرده است که حمله هوایی ایالات متحده به سازمان «الحشد الحشبی» عراق در شهر قائم، باعث آغاز تظاهرات‌های ضد آمریکایی شده که می‌تواند موضع ایران را قوی‌تر کند.

این یادداشت با تیتر «پس‌لرزه‌های حمله هوایی آمریکا در عراق احتمالا تازه شروع شده است»، ضمن اشاره به تحصن معترضان عراقی مقابل سفارتخانه ایالات متحده در بغداد و به خشونت کشیده شدن این تظاهرات با مداخله نظامیان آمریکایی، توضیح می‌دهد: «اگر رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ واقعا در اظهارات خود مبنی بر تمایل به دوری از جنگ‌های [جدید] در خاورمیانه صداقت داشت، این چیزی نبود که خواستار آن باشد».

این روزنامه با بیان اینکه این حمله می‌تواند نتیجه‌ای عکس داشته باشد، می‌نویسد: «اینکه حملات هوایی [به الحشد الشعبی] می‌تواند به عنوان عامل بازدارنده عمل کند، جای شک دارد، زیرا احتمال دارد که آن شبه‌نظامیان [عراقی] دقیقا برای همین واکنش دست به تحریک [آمریکا] زده باشند».

نیویورک‌تایمز سپس به خروج یکجانبه دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران و احیای تحریم‌های اقتصادی علیه تهران اشاره کرده و نوشت: «سخت است که ببینیم او (ترامپ)‌ چه دستاویزی برای ممانعت از پیچیده‌تر شدن مأموریت نیروهای آمریکایی در عراق یا هر جای دیگری از خاورمیانه توسط ایران و نوابش دارد».

این روزنامه ادامه داد: «رئیس‌جمهور [ترامپ] می‌توانست به سادگی تنش‌ها [با ایران] را از طریق گشودن پنجره‌ای برای گفت‌وگو با ایران، کاهش دهد. حال چه [این پنجره گفت‌وگو] درباره مذاکره مجدد توافق هسته‌ای بود چه برای حل درگیری‌ها در یمن یا سوریه».

در پایان این یادداشت آمده است: «ترامپ و دستیارانش با خروج از توافق هسته‌ای و نشان دادن ایران به عنوان شرور اصلی در خاورمیانه، فضای بسیار کمی برای گفت‌وگو باقی گذاشتند. چیزی که محتمل‌تر است، اقدام تحریک‌آمیز دیگر از سوی ایران و گرفتاری لجوجانه‌تر آمریکا است».

سفارتخانه آمریکا در بغداد از صبح سه‌شنبه به صحنه اعتراضات ضد آمریکایی تبدیل شد. تظاهرات‌کنندگان برای اعتراض به حمله هوایی اخیر آمریکا به مقرهای الحشد الشعبی در شهرستان «القائم» در استان «الانبار» مقابل سفارت آمریکا تجمع کردند. روز گذشته نیز نیز معترضان عراقی بار دیگر مقابل این مجموعه تحصن کرده و شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.

جنگنده‌های ارتش آمریکا، یکشنبه‌شب، چند مقر گردان‌های حزب‌الله مرتبط با سازمان الحشد الشعبی عراق را در مرز سوریه بمباران کردند و وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای این حمله را تأیید کرد. منابع الحشد الشعبی نیز اعلام کردند که در این حمله هوایی، دستکم ۲۸ نفر از نیروهای الحشد الشعبی شهید و ۵۱ نفر دیگر مجروح شدند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان