arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۹ - ۱۲ دی ۱۳۹۸

شورای آتلانتیک: روزهای حضور گسترده آمریکا در عراق به شماره افتاده است

اندیشکده شورای آتلانتیک با اشاره به خشم عمومی از حمله اخیر آمریکا به مواضع «الحشد الشعبی»، نوشته است که به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۰، سال پایان حضور گسترده نظامی و دیپلماتیک آمریکا در عراق باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اندیشکده «شورای آتلانتیک» روز پنج‌شنبه در یادداشتی در مورد تحولات اخیر عراق از جمله حمله آمریکا به مواضع «الحشد الشعبی» و اعتراضات عراقی‌ها در برابر سفارت آمریکا در بغداد، نوشته است که روزهای حضور گسترده نظامیان و دیپلمات‌های آمریکایی در عراق به شماره افتاده است.

«عباس کاظم» مدیر ابتکار عراق شورای آتلانتیک در ابتدای این یادداشت نوشته است: «اوایل سال ۲۰۱۹، من پیش‌بینی کردم که در سالی که گذشت با وجود درخواست‌هایی که در پارلمان برای تصویب قانونی برای اخراج نیروهای آمریکایی وجود داشت، این نیروها در عراق باقی می‌مانند. پیش‌بینی من درست بود. پیش‌بینی من برای سال ۲۰۲۰ این است که تا پایان امسال، هیچ نیروی آمریکایی در عراق باقی نخواهد ماند.»

وی در ادامه به حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی اشاره کرده و نوشته است که این حمله موجب شد تا تمام جناح‌های سیاسی در آمریکا در محکوم کردن این اقدام واشنگتن متحد شوند. علاوه بر این، شماری از سران سیاسی عراق از دولت خواسته‌اند تا نیروهای آمریکایی را از عراق اخراج کند.

کاظم با بیان اینکه اکنون اخراج نظامیان آمریکایی به فهرست بلند درخواست‌های معترضان عراقی افزوده شده، نوشته است که «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق که روزهای پایانی حضور در قدرت را می‌گذارند، اکنون اختیاری برای مخالفت با این درخواست ندارد و نخست‌وزیری هم که جایگزین او شود، احتمالا از جایگاه ضعیف‌تری برای مخالفت با این خواسته برخوردار خواهد بود.

او می‌افزاید: «به تمام این دلایل، روزهای حضور دیپلماتیک، نظامی و تجاری گسترده ایالات متحده در عراق به شماره افتاده است.»

وی سپس مدعی شده است که اگر نیروهای آمریکایی عراق را ترک نکنند، ممکن است با وضعیت پیش از سال ۲۰۱۲، یعنی زمانی که نیروهای اشغالگر با تلفات مداوم روبرو بودند، مواجه شوند.

تحلیلگر شورای آتلانتیک با نام بردن از شماری از رهبران سیاسی عراق که حمله آمریکا به الحشد الشعبی را محکوم کرده‌اند، نوشته است: «یکی از مهمترین تبعات این بحران این است که احتمال انتصاب یک نخست‌وزیر آمریکادوست توسط پارلمان عراق در هفته‌های آینده، به نزدیک صفر رسیده است.»

او منحرف شدن توجهات از اعتراضات ضددولتی در میدان «التحریر» و افزایش توجه به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا را یکی دیگر از تبعات تحولات روزهای اخیر خوانده و این امر را «تأسف‌برانگیز» توصیف کرده است.

کاظم با یادآوری اینکه تظاهرات‌کنندگان عراقی به درخواست دولت و الحشد الشعبی اعتراضات اطراف سفارت را پایان دادند، به بیانیه الحشد الشعبی مبنی بر شنیده شدن صدای معترضان اشاره کرده و نوشته است: «گام بعدی آن‌ها (معترضان) این است که مبارزه خود برای اخراج نیروهای ایالات متحده را به پارلمان بکشند. از زمانی که پیروزی بر داعش اعلام شد، این، یکی از اهداف بسیاری از رهبران عراقی بوده است.»

وی همچنین اشاره کرده است که پیش از این، یکبار زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفت می‌خواهد از عراق ایران را تحت نظر داشته باشد و یک بار هم زمانی که اسرائیل مواضع الحشد الشعبی را هدف حمله قرار داد، خواسته اخراج نیروهای آمریکایی در عراق مطرح شده بود، اما دولت در بغداد توانسته بود در برابر این خواسته‌ها مقاومت کند. اما «اکنون که ایالات متحده الحشد الشعبی را در داخل عراق هدف قرار داده، فشار بر دولت و پارلمان عراق برای تصویب قانون اخراج نیروهای ایالات متحده، بسیار فراگیر است. دیر یا زود، این قانون تصویب می‌شود. تنها سؤالی که وجود دارد، این است که آیا این خروج، آنطور که گروه‌های ستیزه‌جو می‌خواهند، خروج کامل خواهد بود یا اینکه مصالحه‌ای صورت می‌گیرد و در عین کاهش شدید نیروها، تعداد اندکی نظامی برای امور آموزشی باقی می‌مانند.»

کاظم می‌افزاید: «همین وضعیت در خصوص درخواست‌ها برای تعطیلی سفارت ایالات متحده در بغداد هم وجود دارد. ایالات متحده به احتمال زیاد همچنان حضور دیپلماتیک قابل توجهی در عراق خواهد داشت، اما نه به آن اندازه‌ای که تاکنون بوده است. اگر روابط میان ایالات متحده و الحشد الشعبی به همین میزان کنونی خصمانه باقی بماند، حفظ حضور ایالات متحده خارج از محدوده استحکامات سفارت در منطقه سبز بسیار دشوار خواهد بود.»

وی در پایان به «جامعه بین‌الملل» توصیه کرده است که برای پایان دادن به نفوذ ایران در عراق، برای روی کار آمدن «دولتی واقعا مستقل در عراق»، تلاش کنند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان